به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا زهیری، مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی امروز در نشستی خبری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در رابطه با آخرین وضعیت پروژههای این شرکت گفت: متأسفانه فرآیند افت فشار طی سالهای آینده در همه فازهای پارس جنوبی به اندازههای مختلف وجود خواهد داشت، اما درباره مقدار این افت فشار در دوران مدیریت پیشین اغراق شد و موضوع ساخت سکوهای فشارافزا را بزرگ و پیچیده جلوه دادهاند، افزون بر این به نظر میرسد بر خلاف خبرهای منفی که در گذشته درباره افت فشار در چاههای پارس جنوبی نقل میشد، خبرهای خوبی در این زمینه وجود داشته باشد.
وی ساخت سکوهای فشارافزا برای میدان گازی پارس جنوبی را با توجه به ظرفیت بالای سرمایه انسانی و تجهیزات موجود کاری دستیافتنی خواند و گفت: یکی از چالشهای ساخت این سکوها طراحی دقیق پایههای آن با توجه به وزن بالای تأسیسات نصب شده روی سکو است.
فاز ۱۶ پارس جنوبی به طول ۱۱۰ کیلومتر به موازات خط لوله قبلی کشیده خواهد شد و تا زمستان امسال آماده میشود و در حال پوشش در خرمشهر است و بخش زیادی پوشش داده شده است.
افزایش تولید ۱۰ هزار بشکهای از لایه نفتی پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی درباره امضای قرارداد با یک شریک خارجی برای توسعه فاز ۲ لایه نفتی پارس جنوبی و چگونگی انتخاب این شرکت، افزود: این شرکت در گذشته انتخاب شده بود و ما در بخشهایی از قرارداد تغییراتی دادیم.
وی تاکید کرد: این قرارداد زمانی نهایی خواهد شد که قرارداد بین ما و شرکت مذکور تبادل شود و با اجرای آن تولید نفت در این میدان مشترک ۱۰ هزار بشکه افزایش پیدا میکند.
وی گفت: توسعه میدان فروزان چندین سال به دلیل تغییرات در سکو متوقف شد، سکوهایی که منتقل شده بود اکنون در خرمشهر است و با اتمام کار سکوها را منتقل میکنیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی تأسیسات دریایی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان نمیتوان عدم النفع تولید از میدان مشترک فروزان طی سالهای اخیر را جبران کرد گفت: هماکنون این شرکت برای جبران عقب ماندگی توسعه میدان فروزان با سرعت بالا انجام میدهد.
مذاکره با شرکتهای روسی برای نصب جکت
وی اضافهکرد: اکنون در فعالیتهای بین المللی حضور داریم و یکی از اهداف ما صدور خدمات فنی و مهندسی است.
زهیری از مذاکره با شرکتهای روسی برای نصب جکت و لوله گذاری خبر داد و گفت: با این حال متعهدیم ابتدا فعالیتهای داخلی را اجرا کنیم تا کارهای کشور بر زمین نماند و پس از آن ظرفیت خالی را برای درآمدزایی در پروژههای بینالمللی لحاظ کنیم.
وی با اشاره به اینکه ساخت سکوهای فشارافزایی پیچیده نیست، افزود: ابتدا باید تجهیزات و کمپرسورها آماده شود. در طراحی، ساخت و حمل این سکوی فشار افزایی مشکلی نداریم.
وی ادامهداد: وضعیت پارس جنوبی برخلاف پیش بینیهایی که فشار افت میکند، در برخی فازها دچار افت فشار نخواهیم بود.
زهیری در رابطه با آخرین وضعیت خط لوله گوره جاسک ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که پیش امده بود، گوی شناور اول نصب شده و سه گوی شناور دیگر در حال ساخت است که یک گوی از خارج از کشور آماده انتقال است و ۲ گوی شناور دیگر در خرمشهر در حال ساخت است. بنابراین این خط لوله فاز دومی نخواهد داشت.
وی درباره آخرین وضعیت انتقال سکوی فاز ۱۲ به فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: این انتقال توسط شناور «اوشنیک» در تابستان امسال انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی تأسیسات دریایی درباره تأخیر در توسعه میدان گچساران نیز تصریح کرد: شرکت تأسیسات دریایی در گذشته دارای دکل حفاری خشکی بوده، اما در دوران مدیریت پیشین این دکلها بنا به دلایل نامعلومی فروخته و اکنون ما با توجه به اجاره بالای دکلهای حفاری با مشکلاتی روبهرو هستیم، از این رو مذاکراتی را با کارفرمایان خود در پروژه گچساران برای تحول در توسعه این میدان آغاز کردهایم.
زهیری افزود: توسعه میدان نفتی مارون ۳ نیز با قدرت و سرعت در حال پیگیری بوده و بهزودی دو دکل حفاری در موقعیت این میدان مستقر میشود.