محمد اسلامی، امروز سهشنبه ۲۱ بهمن در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر باند دوم راههای استان در منطقه مرزی ماهیرود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی حجم زیادی از خودروهای محور بندرعباس به خراسان رضوی (از مسیر دیهوک – فردوس) و چابهار به مشهد و سرخس از مسیر (بیرجند، قاین، نهبندان و سربیشه) عبور میکنند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: اعتبارات خراسان جنوبی در سال ۹۶ معادل ۱۳۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان و تاکنون روند صعودی داشته است.
وی اظهار کرد: همچنین ۲ ارتباط محور شرق و غرب و محور ترانزیتی از مرز ماهیرود به فراه افغانستان را داریم که برای ما تکمیل این پروژهها در اولویت قرار دارد چون بار ترافیکی ترانزیتی داشته و در اقتصاد کشور و استان خراسان جنوبی موثر است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: روز گذشته ۹۰ کیلومتر بزرگراه در استان خراسان جنوبی افتتاح شد که ۲۰ درصد پروژههای قابل افتتاح دهه فجر کشور (۴۵۰ کیلومتر بزرگراه) را شامل میشد.
وی گفت: همچنین به همین میزان پروژه که افتتاح شد نیز پروژه آغاز و یا تا شب عید آغاز عملیات خواهیم کرد که امروز ۵۴ کیلومتر در نقطه صفری مرزی ماهیرود تا سربیشه و در محور دیهوک – راور کرمان و قطعات دیگر آغاز میشود.
اسلامی تصریح کرد: محور سربیشه – ماهیرود یک راه روستایی فرعی بود که با توجه به بار ترافیکی که در حال افزایش نیز خواهد بود بایستی مطالعات انجام میدادیم و ظرفیت راه را گسترش میدادیم.
وی اضافه کرد: برای این منظور دو اقدام را در دستور کار قرار دادیم ابتدا اینکه وضع موجود بهبود و تعریض شود و اینکه باند جدید احداث کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۱۲۰ کیلومتر محور ماهیرود – سربیشه تا عید هیچ قطعهای بدون پیمانکار نخواهد ماند و این قول را چند ماه قبل به مردم داده بودم لذا توانستیم مصوبه مربوطه را اخذ و شرایط را فراهم کنیم تا مردم منطقه از بزرگراه بهرهمند شوند.
وی گفت: اکنون تمامی پروژههای راه خراسان جنوبی فعال هستند و رساندن پروژهها به مرحله بهرهبرداری فرایندی زمانبر و هزینه بر دارد.
اسلامی درخصوص پروژه راه آهن شرق کشور گفت: تامین مالی پروژه اتصال راه آهن شرق به شبکه ریلی کشور از طریق بازار سرمایه و با مشارکت مردم در بورس آغاز خواهد شد.
وی افزود: ادامه راه آهن از زاهدان – زابل – نهبندان – بیرجند – قاینات تا اتصال به شبکه ریلی کشور در گناباد – یونسی را در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بخشی با کنسرسیوم بخش خصوصی قرارداد بستیم که از بیرجند تا گناباد را کار کنند که به خاطر مشکلات مالی تاکنون انجام نشده و بخش دوم بیرجند – زاهدان است.
وی یادآور شد: هر دو را در ردیف پروژههایی گذاشتیم که از بازار سرمایه تامین مالی شوند یعنی صندوق پروژه تشکیل و با فروش سهام پروژه به مردم در بورس اقدام کنیم که در پروژههای ابتدایی استقبال خوبی شده است.
https://tejaratgardan.ir/?p=103763