×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳
افزایش تراز دریاچه ارومیه نشان دهنده اثرات مثبت اجرای پروژه‌های احیای دریاچه است

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، علی اکبر محرابیان امروز پنجشنبه در حاشیه افتتاح بند و کانال انتقال آب بادین‌آباد پیرانشهر در بین خبرنگاران اظهار کرد: همچنین تراز دریاچه ۲۶ سانتی متر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و تلاش می‌کنیم آمار تراز دریاچه هر ساله تا احیای کامل رو به بالا باشد.
وی اضافه کرد: انتقال آب پساب تصفیه شده و سالم از شهرهای ارومیه و تبریز به دریاچه ارومیه یکی دیگر از دیگر طرح‌های پیش بینی شده در راستای احیای دریاچه است که سال گذشته با حضور معاون رییس جمهور به بهره برداری رسیده بود.
وزیر نیرو بیان کرد: در همان افتتاح انتقال پساب شهر تبریز به سمت دریاچه طرح توسعه شبکه تصفیه خانه پساب نیز در دستور کار قرار گرفت که با تخصیص اعتبار لازم نسبت به توسعه این پروژه در شهرهای ارومیه و تبریز اقدام خواهد شد.
بنا بر این گزارش وزیر نیرو برای افتتاح چند طرح عمرانی در حوزه این وزارتخانه به ویژه کانال انتقال آب از بند بادین آباد به سمت دریاچه ارومیه ( فاز ۲ انتقال از کانی سیب) به آذربایجان غربی سفر کرده است.
در این سفر، صبح امروز بند و کانال انتقال آب بادین‌آباد پیرانشهر به دریاچه ارومیه که ۴.۵ کیلومتر طول دارد، با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و محمدصادق معتمدیان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید.
بند بادین ‌آباد از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی بر روی رودخانه بادین آباد با آورد میانگین سالانه ۳۱۲ میلیون مترمکعب ساخته شده است که از طریق سیستم انتقال به طول پنج هزار و ۵۹۵ متر، سالانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را به مخزن سد کانی سیب و از آنجا به دریاچه ارومیه هدایت خواهد کرد.
این پروژه یکی از پروژه‌های ۲۷ گانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بود که با حمایت‌های رییس جمهور شهید و وزارت نیرو در تخصیص اعتبارات این پروژه در مدت هشت ماه و در حداقل زمان به اتمام رسید.
طول کانال بادین آباد ۴.۵ کیلومتر است که بناست سالانه ۱۸۰ مترمکعب آب مازاد منطقه را به سد کانی سیب، سپس با استفاده از کانال به رودخانه گدار و در نهایت به دریاچه ارومیه منتقل کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.