به گزارش تجارت گردان به نقل از دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست؛ لیائی صبح امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۱ با حضور در استودیوی برنامه زنده «سلام خبرنگار» شبکه ی خبر سیما با اشاره به سهم هشت دهم درصدی شرکت ملی پست از کل اقتصاد دیجیتال گفت: «پست در هفته پژوهش و فناوری استفاده از نوآوری ها و تجهیزات پیشرفته در صنعت پست را در دستور کار خود قرار داده است.»
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برگزاری همایش فناوری های نوین در حوزه پست و تجارت الکترونیک افزود: «ما در مجموعه شرکت ملی پست تا کنون ۱۲ مرکز نوآوری در استان های کشور راه اندازی کرده ایم تا از ظرفیت های شرکت های نوآور در اقصی نقاط کشور که محصولی در زمینه صنعت پست دارند، نهایت بهره برداری را داشته باشیم.»
وی در پاسخ به این سوال که نسبت بین پست و اقتصاد دیجیتال چگونه تعریف می شود؟ گفت: «پست در حال گذر از سنتی به مدرن است که در این میان با تحقق اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک این مهم عملی خواهد شد.»
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست با اشاره به اینکه یکی از پایه های اصلی تجارت الکترونیک، «لجستیک» است و به عنوان یکی از وظایف اصلی صنعت پست در سراسر دنیا تعریف شده است، تصریح کرد: «ما در شرکت ملی پست با همکاری بخش خصوصی در این راستا در حال حرکت هستیم.»
لیائی از احصای ۳۰۰ فرصت هوشمندسازی و نوآوری در صنعت پست خبر داد و افزود: «فرصت های احصا شده در بین مراکز نوآوری شرکت ملی پست در سراسر کشور توزیع می شود و شرکت های نوآور و دانش بنیان ایده های متناسب با این فرصت ها را به ما ارائه می دهند که از آن جمله می توان به هوشمندسازی توزیع مرسولات پستی اشاره کرد.»
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به سهم۲۰ درصدی همکاری شرکت ملی پست با بخش خصوصی، گفت: «ما به عنوان یک سازمان دولتی برای اجرای کاهش تصدی گری خدمات دولتی، تا جایی که امکان داشته باشد خدماتی را برای بهره برداری بخش خصوصی به ویژه شرکت های دانش بنیان تعریف می کنیم.»
مدیرعامل شرکت ملی پست ابراز امیدواری کرد: «سهم بخش خصوصی در ارائه خدمات در افق ۴ ساله ای که برای هوشمند سازی پیش بینی شده از ۲۰ به ۷۰ درصد افزایش یابد.»
وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته تمام توان شرکت های پستی بر هوشمند سازی فرایند تجزیه و مبادلات خلاصه می شود، عنوان کرد: «سایر عملیات پستی در حوزه قبول، رهسپاری و توزیع مرسولات پستی به بخش خصوصی واگذار شده است.»
لیائی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود فناوری های نوین چرا هنوز وجود شرکت های پستی ضرورت دارد؟ گفت: «نه تنها نیاز به خدمات پستی کمتر نشده بلکه رو به افزایش است و در این میان رفتار جامعه در استفاده از صنعت پست متفاوت و به تبع آن رویکرد پست از جابجایی نامه به جابجایی بسته ها و امانات پستی تغییر کرده است.»
معاون وزیر ارتباطات در خصوص تعاملات بین المللی پست گفت: «پست ایران به دلیل حضور فعال در اتحادیه جهانی پست (UPU) جایگاه مناسبی دارد و موقعیت جغرافیایی ایران که در منطقه ای مناسب بین قاره های مختلف قرار گرفته نقش ایران در این اتحادیه را پررنگ تر کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد: «با استفاده از این موقعیت و شرایط مناسب، تعاملات ما با سایر کشورهای عضو اتحادیه افزایش یابد.»
مدیرعامل شرکت ملی پست در پایان از هموطنان عزیز خواست تا با استفاده بیش از پیش از خدمات پستی، سرانه مرسولات پستی را افزایش داده و از سوی دیگر با بهره گیری از این خدمات در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنند.