افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی تخلف است ‌/ رشد تقاضای روسیه برای کره ایرانی

علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران در گفت‌وگو با ایلنا شرحی از آخرین وضعیت بازار لبنیات کشور ارائه کرد و گفت: با اعلام صریح وزیر جهاد کشاورزی در نهایت قیمت شیر خام ۲۰درصد افزایش پیدا کرد و این افزایش قیمت شیر، گرانی ۲۰ تا ۲۵درصدی نرخ انواع فرآورده‌های لبنی را در پی دارد، با این حال لازم به ذکر است که این افزایش قیمت برحسب پایه قیمت محصولات لبنی در خرداد ۱۴۰۲ اعمال می‌شود و اگر تولیدکننده‌ای از آن تاریخ تاکنون قیمت محصولات خود را افزایش داده تخلف کرده و اگر اکنون و با افزایش قیمت شیر خام بار دیگر قیمت خود را بالا ببرد تخلفی دیگر را انجام داده است، همچنین اگر تولیدکننده‌ای قیمت محصولات خود را بیش‌تر از ۲۵درصد بالا ببرد باز هم تخلف کرده است. 

وی افزود: افزایش قیمت محصولات لبنی در پی افزایش قیمت شیر خام وقتی مجاز است که مصوبه آن ابلاغ شود، تاکنون وزارت کشاورزی این مصوبه را ابلاغ نکرده و در نتیجه فعلا افزایش قیمت محصولات لبنی مجاز نیست. 

ظفری در پاسخ به اینکه آیا صنف لبنیات سنتی هم ملزم به رعایت همین چهارچوب است، تصریح کرد: لبنیات سنتی مجوز تولید ندارد و من درباره محصولات آن اظهارنظر نمی‌کنم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران اظهار کرد: سرانه مصرف سالانه لبنیات جامعه ایرانی به ۵۰ کیلو افت کرده و روند افزایشی قیمت در شرایطی که میزان درآمد آنها تغییری نکرده از حجم این اقلام در سبد خانوار بیش از پیش می‌کاهد، توجه داشته باشید که در سال ۱۳۸۹ سرانه مصرف ۱۳۰ کیلو بود. 

وی در ادامه از افزایش تقاضای روسیه برای کره حیوانی ایرانی خبر داد و گفت: غرب روسیه را تحریم کرده و روس‌ها دیگر نمی‌توانند چربی موردنیاز خود را از تولیدکنندگان اروپایی تامین کنند در نتیجه به محصولات کشورهای ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان روی آورده‌اند، این امر هر چند مطلوب تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی است اما افزایش مدیریت نشده صادرات می‌تواند تعادل بازار داخلی کره حیوانی را بر هم زند بنابراین با افزایش تعرفه صادرات این محصول باید حجم خروج آن از کشور را تنظیم کرد.  

ظفری در نهایت بر کاهش قیمت نهاده در نیمه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: به دلیل کاهش قیمت این اقلام قیمت شیر خام نباید افزایش پیدا می‌کرد و بر خلاف ادعای دامدارها آمارهای وزارت جهاد کشاورزی موید ارزانی نهاده در سال جاری است. 

فتحنایی

Recent Posts

بخش مواد اولیه تلاش‌ های بسیاری در زمینه تقویت ایمنی و حفظ محیط زیست انجام داده است

در ادامه سلسله نشست‌های ارتباط با کارکنان، دکتر علیرضا مخبر دزفولی قائم مقام مدیرعامل در…

4 ساعت ago

پتروشیمی مسجدسلیمان درخشید؛ کسب نشان زرین پیشتازان کیفیت و نوآوری

شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان موفق به کسب نشان زرین پیشتازان کیفیت و نوآوری شد. این…

4 ساعت ago

ایمپاسکو در نیمه نخست سال بیش از ۵۷ هزار متر حفاری مغزه‌گیری انجام داد

معاون اکتشاف و بهره‌برداری ایمپاسکو گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای…

4 ساعت ago

با ربات «درسیار» در آزمون‌هاتون موفق باشید

با شروع مدارس با ربات کمک درسی بله، دانش آموزان می‌توانند در آزمون‌های خود بهترین…

4 ساعت ago

تسهیلات جدید بانک صنعت و معدن برای شرکت‌های تولیدی

حمید عباسیان: بانک صنعت و معدن در راستای توسعه مستمر و تکمیل سبد خدمات خود…

5 ساعت ago

رفع فوری تعرض به ۹۲۱ هکتار زمین دولتی از ابتدای سال

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از رفع فوری تعرض به ۹۲۱ هکتار زمین دولتی…

5 ساعت ago