×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۷ مرداد , ۱۴۰۳
افزایش مشارکت اجتماعی در گرو شفافیت و پاسخگویی

سیدحسن موسوی چلک روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به این موضوع که داشتن پشتوانه مردمی یکی از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در رسیدن به موفقیت در هر جامعه ای است، اشاره کرد و  افزود: به همین دلیل وقتی از دو سرمایه برای توسعه کشور یا سازمان یاد می شود به سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی اشاره می شود.

هیچ مدیر در هیچ سطحی نمی تواند خود را بی نیاز از پشتوانه مردمی ببیند

وی، با تاکید بر اینکه مشارکت اجتماعی یکی از مولفه های مهم سرمایه اجتماعی است، تصریح کرد: زمانی مشارکت افزایش پیدا می کند که اعتماد اجتماعی به شکل های مختلف در جامعه بیشتر شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: هیچ مدیری در هیچ سطحی نمی تواند خود را بی نیاز از پشتوانه مردمی یا بی نیاز از مشارکت مردم در پیشبرد امور ببیند به همین دلیل اینگونه استدلال می شود که حکومت یا سازمانی که مردم یا کارکنان آن احساس مسوولیت بیشتری در قبال مردم دارند به واسطه پشتوانه مردمی، اعتماد به نفس بیشتری برای انجام کارها و پیشبرد امور خواهند داشت.

ضعیف شدن اعتماد عمومی، مانع بزرگ تحقق اهداف

موسوی چلک با یادآوری اینکه هر عاملی که اعتماد مردم، کارکنان یا ذینفعان را تضعیف کند مانع بزرگی برای تحقق وعده ها، اهداف و اجرای بهتر قوانین مرتبط خواهد بود، اظهار داشت: به همین دلیل سنجش وضعیت سلامت اجتماعی در همه جوامع توصیه می شود چرا که این سنجش نشان می دهد مشارکت اجتماعی، اعتماد بین فردی، سازمانی و تعمیم یافته و غیره در هر جامعه در چه وضعیتی است.

وی بر این موضوع که در تمام سطوح جلب اعتماد مردم و ذینفعان برای مدیران اصل اساسی و جدی است تاکید و تصریح کرد: تجربه های مختلف در ایران اعم از دفاع مقدس، حوادث غیرمترقبه سیل یا زلزله یا کرونا نشان داد هر جا که مردم، پای کار آمدند، مدیران با یک پشتوانه محکم تری به امور پرداخته اند.

مردم زمانی مشارکت می کنند که شفافیت و پاسخگویی وجود داشته باشد

آسیب شناس اجتماعی با تاکید بر اینکه هر مدیر هوشمند در هر سطحی باید بسترها را برای افزایش مشارکت به عنوان یک پشتوانه قابل اتکا فراهم کند و موانع را برای اعتماد سازی و مشارکت اجتماعی بیشتر از راه بردارد، ادامه داد: مردم زمانی مشارکت می کنند که برابری در برابر قانون داشته باشند و حقوق آنان به عنوان شهروند تامین و تضمین شود. ضمن اینکه شایسته گزینی صورت گیرد و باندبازی نباشد و شفافیت و پاسخگویی وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: فراهم و گسترده شدن این فضاها، به اعتماد سازی و امیدآفرینی کمک و همه این ها بستر را برای مشارکت اجتماعی بیش از پیش فراهم می کند. بنابراین صادق بودن با مردم، کارکنان و خدمت گیرندگان یکی از مهمترین مولفه های جلب اعتماد عمومی و افزایش مشارکت است.

کاهش مشارکت مساوی است با دشوار شدن پیشبرد امور

موسوی چلک با تاکید بر اینکه مشارکت اجتماعی یکی از شاخص های بالندگی یک کشور محسوب می شود و پشتوانه محکمی برای انجام هر کاری است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر مشارکت کاهش یابد حمایت از مدیران کمتر و پشتوانه آنها ضعیف تر و پیشبرد امور با دشواری بیشتر مواجه خواهد شد.

وی افزود: فراموش نکنیم که ایجاد دلسردی در بین خدمت گیرندگان و مردم، بی تفاوتی ایجاد می کند که این بی تفاوتی می تواند کاهش مسوولیت پذیری و مشارکت مردم را هم به دنبال داشته باشد. اما هر جا که مشارکت باشد تصمیم ها بهتر گرفته می شود و مسوولیت پذیری در قبال اجرای تصمیمات افزایش پیدا می کند.

موسوی چلک تاکید کرد: مشارکت، اعتماد به نفس و قابلیت های کارفرمایان را بالا می برد که این می تواند ظرفیت سازی قوی برای مدیران، دولتمردان و اعضای خانواده در شرایط دیگر یا حتی شرایط مشابه و سخت تر هم باشد.

از: فاطمه دهقان نیری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.