×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
افزایش مصرف بنزین پس از کرونا امکان صادرات بنزین را از بین برد/ به‌کارگیری طرح‌های نه‌گانه برای مقابله با عرضه خارج از شبکه سوخت

به گزارش تجارت گردان به نقل از شانا، جلیل سالاری صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۲ خرداد) در نشست با نمایندگان رسانه‌های خبری  در محل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با ارائه گزارشی کامل از عملکرد این شرکت در طول دوره ۱۰۰۰ روزه فعالیت دولت سیزدهم گفت: با افزایش روزافزون مصرف بنزین پس از استقرار دولت سیزدهم که با مهار ویروس کرونا هم‌زمان شده بود، در سال ۱۴۰۰، ۴ میلیون تراز مثبت بین تولید و مصرف بنزین کشور وجود داشت که تلاش کردیم در چنین شرایطی بنزین موردنیاز کشور را تأمین کنیم. پس از آن نیز با افزایش تعداد خودروها بدون خروج خودروهای فرسوده، این میزان باز هم به‌شکلی جهشی افزایش یافت، تا جایی که این عدد هم‌اکنون به‌طور میانگین به روزانه حدود ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است.

وی با اشاره به تعمیرات اساسی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افزود: این پالایشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مبادی تولید بنزین کشور که نزدیک به نیمی از بنزین کشور را تولید می‌کند، به حدود سه دوره تعمیرات اساسی نیاز داشت که در این دولت بدون لطمه به تولید بنزین و بدون کوچک‌ترین وقفه در عملیات توزیع بنزین کشور، با موفقیت‌ اجرایی شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: واحد گوگردزدایی پالایشگاه اصفهان نیز در مسیر بهره‌برداری دچار اشکالاتی مهم در حوزه ایمنی بود که پس از رفع این چالش‌ها در نقاط متعدد (در صورت بهره‌برداری، با وجود عیوب متعدد در نقاط مختلف مخاطراتی را به همراه داشت) که ظرف مدت‌زمان چهار ماه اجرایی شد، این طرح نیز به بهره‌برداری رسید و با راه‌اندازی آن حدود ۲۰ میلیون لیتر به ظرفیت نفت‌گاز یورو ۵ کشور افزوده شد.

 خروج شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از وضع زیان‌دهی

سالاری با اشاره به اینکه با اجرای اقدام‌هایی که در نهادهای توسعه‌ای شرکت انجام شد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را از شرایط زیان‌دهی خارج کردند، گفت: در زمان تحویل دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، تعهدهای صادرات بنزین ما ۷۴۴ میلیون لیتر معادل ۲۱ کشتی بود و به حل‌وفصل و تعیین‌تکلیف نیاز داشت، همچنین ۲۷ فقره صادرات بدون پشتوانه انجام شده بود که معادل ۵۸ کشتی بود که آن هم بخشی از تعهدات بود. افزون‌برآن، ۱۱ کشتی بنزین نیز فروش رفته بود که مجبور شدیم تعهدهای آن را باطل کنیم.

وی همچنین با اشاره به توسعه زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت در کشور با استقرار دولت سیزدهم به‌ویژه پس از حمله سایبری تصریح کرد:‌ وقتی وارد مجموعه شدیم فقط ۹ هزار قطعه کارت سوخت موجود بود که افزون بر تأمین کارت و بومی‌سازی آن و صدور و تحویل حدود ۴ میلیون قطعه کارت سوخت المثنی، زمان انتظار صدور کارت سوخت نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت. همچنین افزون بر بومی‌سازی کارت‌خوان‌ها و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، کارگاه‌های تعمیرات تجهیزات سامانه هوشمند سوخت را در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور شفاف‌سازی واگذاری‌ها افزود: نزدیک یک‌میلیارد یورو پروژه در شرکت‌های پالایشی را تعیین‌تکلیف کردیم و با اقدام‌هایی که در نهادهای توسعه‌ای شرکت انجام شد، شرکت را از شرایط ضرردهی خارج کردیم.

بومی‌سازی دانش فنی طرح‌های ارتقای کیفی با کمک‌ دانش‌بنیان‌ها

سالاری با اشاره به اجرای پروژه‌های فراسرزمینی برای نخستین بار از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در صنعت نفت گفت: طی ۶ سال گذشته افزون بر اجرای پروژه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی – مهندسی در قالب این پروژه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، دانش فنی طرح‌های ارتقای کیفی را با کمک‌ دانش‌بنیان‌ها در کشور بومی‌سازی کردیم.

وی همچنین با اشاره به توسعه زیرساخت‌های صنعت انتقال با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید خط لوله و نیز توسعه حمل‌ونقل ریلی فرآورده در دولت سیزدهم افزود: با توجه به شکاف قیمتی قابل توجه فرآورده با کشورهای همسایه، تعرضات زیادی به خطوط لوله کشور داشتیم، اما با تلاش شبانه‌روزی همکاران من، هیچ کمبودی در تأمین و تحویل سوخت کشور وجود نداشت.

تولید ۹۰درصد فرآورده‌های نفتی با استاندارد یورو ۴ و ۵

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: کیفی‌سازی فرآورده را در دستور کار قرار دادیم و امروز بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد فرآورده تولیدی در کشور با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید می‌شود. همچنین برای نخستین بار در کشور دانش فنی طرح‌های ارتقای کیفی نفت‌کوره را در کشور بومی‌سازی و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، اجرای این طرح‌ها را در واحدهای پالایشی به‌دقت رصد و پیگیری کردیم.

سالاری با اعلام اینکه امسال حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله جدید به بهره‌برداری می‌رسد که روند عرضه و دسترسی به فرآورده در کشور را به مقدار قابل ملاحظه‌ای تسهیل خواهد کرد، گفت: با احتساب این خطوط و خطوط لوله جدید پارس و تابش، طول خطوط لوله نفت و فرآورده کشور به نزدیک ۱۶ هزار کیلومتر خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به اقدام‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای مبارزه با قاچاق سوخت از طریق تعریف بیش از ۹ اقدام در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت و به‌کارگیری سیاست‌های غیرقیمتی به‌منظور مصرف بهینه سوخت در کشور و جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی، بیان کرد: در همه حوزه‌ها با احتساب بخش نیروگاهی، سلانه معادل حدود ۹ میلیارد دلار عرضه خارج از شبکه سوخت در کشور داریم که به‌منظور مقابله با این عرضه خارج از شبکه، همکاران من در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۹ طرح مهم را اجرایی کردند که نقش مهمی در مبارزه جدی با قاچاق سوخت داشته است. پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح‌ها از اتلاف و قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور جلوگیری شود.

پیشتازی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در متمرکزسازی حساب‌ها

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی یادآور شد: در متمرکزسازی حساب‌ها شرکت ملی پالایش و پخش پیشتاز بود و توانست همه حساب‌ها را متمرکز کند. طبق تکالیف قانونی ۳۶۰ حساب درآمدی و فروش را مسدود کردیم؛ ۳۳۰ فقره حساب دوطرفه را نیز مسدود کردیم و درعمل شرکت اکنون فاقد حساب بانکی فعال نزد بانک‌های تجاری است که با این حجم‌ از حساب‌ها، کار بزرگی بود که محقق شد و سبب شفاف‌سازی در همه مجموعه‌ها شد.

کاهش خرابی کارتخوان‌ها به کمتر از ۵درصد

سالاری همچنین با اشاره به توسعه زیرساخت‌های توزیع سوخت در کشور گفت: نزدیک به ۳۵درصد خرابی کارتخوان‌ها را داشتیم که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌سمت توسعه و نوسازی این تجهیزات حرکت کردیم و خرابی‌ را به کمتر از ۵درصد رساندیم، همچنین در این دولت ۳۵۰ جایگاه جدید احداث و ۱۰ هزار قرارداد کارتخوان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی امضا شد.

وی با بیان اینکه در حوزه جایگاه‌های سوخت ۱۹۸ جایگاه در کشور واگذار شده بود که نزدیک ۶۰۰ نیرو بلاتکلیف بودند،‌ افزود: همه این جایگاه‌ها و نیروها تعیین‌تکلیف شدند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش بیان کرد: در بخش فناوری اطلاعات، مرکز پایش و تحلیل داده را راه‌اندازی کردیم و در حوزه پنجره واحد و خدمات هوشمند اقدام‌های مؤثری شکل گرفت. یکی از موضوعاتی که در قانون تکلیف شده بود، مولدسازی دارایی‌ها بود که با تشکیل کارگروه‌های مختلف و شکل‌گیری طرح‌های استانی، تلاش کردیم دارایی‌ها را مولد کنیم که ارزش دارایی‌های متناظر حدود ۳۶ همت بود، البته ۱۱۶ پروژه جاری در شرکت داریم که اعتبار آن‌ها حدود ۱۳۷ همت است و باید از منابع دیگر تأمین شود.

رونق صادرات ال‌پی‌جی در دولت سیزدهم

سالاری گفت: در حوزه فروش و صادرات یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها صادرات گاز مایع بود که با راه‌اندازی سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف)، حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تن در مصرف روزانه ال‌پی‌جی در کشور صرفه‌جویی شد و این مقدار را به خود شرکت‌های پالایشی دادیم تا خودشان اقدام کنند و صادرات دارایی را به‌منظور تأمین نقدینگی در اجرای طرح‌ها آغاز کردیم.

وی افزود: همچنین در سال‌ ۱۴۰۰، ۹۲درصد و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۱۰۰درصد تکلیف قانونی خود را حوزه تحویل قیر برای توسعه راه‌ها اختصاص دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در حوزه ساخت داخل و برون‌مرزی، پالایشگاه «ال‌پالیتو» را با قراردادی که امضا شد،‌ به مدد شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تجهیزات داخلی کشور توانستیم بازسازی و کالای ایرانی را به این پروژه در رقابت با تجهیزات آمریکایی صادر کنیم و افزون بر آن، در حوزه تولید بار اول گام‌های مهمی برداریم.

سالاری گفت: در حوزه کیفی‌سازی نفت‌کوره که یکی از چالش‌های کشور بود، طرح‌ها در همه شرکت‌های پالایشی تعریف و پیگیری شد.

انتقال سالانه ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده بدون کمترین چالش

وی افزود: در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با حجم بالای جابه‌جایی ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در کشور، همکاران ما اقدام‌های بزرگی انجام دادند و بدون هیچ‌گونه چالشی عملیات انتقال در کشور انجام شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حوزه نقل و انتقال سوخت نیز حتی زمانی که مصرف روزانه بنزین به بیش از ۱۵۲ میلون لیتر رسید و تأمین سوخت نیروگاهی را نیز به‌ عهده داشتیم، همکاران من در این شرکت به‌طور شبانه‌روزی تلاش کردند با همین زیرساخت‌های موجود، برای لحظه‌ای عملیات تأمین و توزیع سوخت در کشور متوقف نشود.

سالاری همچنین در تشریح اقدام‌های انجام‌شده در حوزه سی‌ان‌جی بیان کرد: در حوزه توسعه صنعت سی‌ان‌جی، هوشمندسازی را در دستور کار قرار دادیم. به همین منظور، به‌تازگی با مجموعه‌های بانک ملت و بانک ملی قراردادی دراین‌باره امضا کردیم. همچنین افزایش ظرفیت ۴۰۰ جایگاه پیش‌بینی شده است که بیش از ۵۰ جایگاه در حوزه استان سیستان‌وبلوچستان خواهد بود.

کاهش ۸درصدی مصرف گازوئیل با اجرای طرح «باک‌پر»

وی افزود:‌ با اجرای طرح کدینگ نیز در برخی نقاط تا ۱۸درصد کاهش مصرف داشتیم و توانستیم با این روند، سهمیه‌ها را مدیریت کنیم و افزون بر آن در عرضه سوخت در شرایط و مناسبت‌های مختلف کمبودی نداشتیم. همچنین با اجرای طرح باک‌پر در همه مناطق کشور، حدود ۸درصد کاهش مصرف در استان‌های مرزی داشتیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: تخصیص سهمیه در سامانه هوشمند سوخت به‌صورت اعتباری به ۱۴ گروه تخصیص می‌یافت که با تولیدات پالایشگاهی ما همخوانی نداشت؛ درنتیجه سعی کردیم آن را منطقی کرده و سهمیه‌ها را طی چند گام در یک تا دو سال گذشته واقعی‌سازی کنیم.

سالاری یادآور شد: حدود ۲۵ هزار کارت سوخت در ناوگان ترانزیت خارجی فعال است که به‌منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و نیز سامان‌دهی توزیع سوخت در این بخش، به‌صورت مرتب پایش می‌شود.

عرضه بنزین سوپر به‌زودی افزایش خواهد یافت

وی همچنین درباره کاهش عرضه بنزین سوپر در کشور گفت: بنزین سوپر فقط در پالایشگاه امام خمینی‌(ره) شازند تولید می‌شود که تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند امام خمینی‌(ره) که در روزهای پایانی پارسال انجام شده بود، سبب شد عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های عرضه با کاهش روبه‌رو شود، اما امیداریم به‌زودی این عرضه افزایش یابد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به لزوم توجه‌ به طرح‌های اسقاط خودرو در کشور تصریح کرد: نیاز است که حوزه اسقاط خودرو و بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خودروسازی مورد توجه قرار گیرد.

سالاری با اشاره به اینکه در طرح پالایشگاه شهید سلیمانی در حالی ۱۰درصد سهام‌دار هستیم که یک صندلی مدیریتی نداریم،‌ افزود: همه فشار این طرح بردوش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بود و با وجود فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و تأمین ۲۵درصد آورده که بیش از قدرالسهم ماست، همچنان قدرالسهم‌ها از سوی اعضا واریز نشده است.

وی همچنین درباره وضع طرح ثبت‌نام اینترنتی کارت سوخت المثنی بیان کرد: طرح ثبت‌نام اینترنتی خودرو نیز نیازمند دریافت اطلاعات از فراجا و ناجی است؛ فرایند و زیرساخت در این شرکت آماده است و باید اطلاعات دریافت شود که در صورت تبادل، بلافاصله امکان ثبت درخواست و صدور کارت‌ها فراهم خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.