به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن در سال های اخیر در قالب «کمپین من ایرانم، مرا دریاب» تلاش کرده است که با آموزش های لازم و فرهنگ سازی، گامی در جهت حفاظت از منابع طبیعی بردارد. این کمپین، ابتدا سیاست ها و برنامه های خود را معطوف به بخش «آب» کرد و در گام های بعد به موضوعات دیگری نظیر خاک، هوا و اقلیم پرداخته است. با توجه به بارندگی های دو سال اخیر این ذهنیت، در برخی از شهروندان ایجاد شده که دیگر نیاز به صرفه جویی در مصرف آب نیست و کشور ما در یک دوره ترسالی شده است. علی صاحبی، مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت و گو با «هیبنا»، با تایید این موضوع که در دوسال اخیر، میزان بارندگی ها در کشور افزایش یافته گفت: این موضوع یک نکته مثبت دارد، که در حال حاضر ظرفیت آبی کشور در شرایط خوبی است، امانکته دیگر این است که در شرایط کنونی مصرف آب در تهران بسیار افزایش یافته است و به رقم ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب رسیده است. این رقم مشابه مصرفی است که در انتهای تیر ماه سال قبل داشتیم و نسبت به زمان سال قبل ۵۰۰ هزار متر مکعب افزایش یافته است.
او با تاکید بر این نکته در حال حاضر، در حال حاضر دستگاه ها و تجهیزات تصفیه آب با تمام ظرفیت خود در حال خدمت رسانی به شهروندان است، گفت: به نظر می رسد که دو عامل در افزایش مصرف آب نقش داشته اند. موضوع نخست شیوع کرونا است که باعث شده شهروندان بیشتر به نکات بهداشتی رعایت کنند و در نتیجه این موضوع نیازمند مصرف بیشتر آب است. موضوع دوم، آغاز زودهنگام فصل گرما در کشور است، که باعث شده مصرف کولرهای آبی در کشور افزایش یابد.
صاحبی با تاکید بر ضرورت کاهش مصرف آب از سوی شهروندان تهرانی،توصیه کرد: می توان با نصب سایه بان در کولرهای آبی، مصرف آن را از ۴۰۰ لیتر به ۱۲۰ لیتر کاهش داد. این نکته ای است که در مجموع باعث می شود میزان قابل توجهی از مصرف آب کشور صرفه جویی شود. او افزود: کشور ما در ناحیه گرم و خشک قرار دارد و میزان بارندگی ها در کشور کمتر از حد جهانی است، این در حالی است که میزان مصرف آب در کشور بالاتر از میانگین جهانی است. این موضوع باعث می شود که منابع آبی کشور به خصوص منابع زیرزمینی مورد بهره برداری قرار گیرد.
مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این که آموزش شهروندان می تواند باعث شود که بخش قابل توجهی از هدر رفت آب مدیریت شود گفت: این آموزش ها باید در سازمان ها و نهادها، مانند بانک مسکن ایجاد شود و همه باید در قبال مصرف بهینه آب در کشور احساس مسوولیت کنیم.
او در پایان از تلاش های کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» از سوی بانک مسکن در جهت آموزش و فرهنگ سازی مصرف آب تشکر و قدردانی کرد.