×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش ۱۲ درصدی میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته/ ۹۰ درصد نیروگاه‌های کشور قابلیت مصرف مازوت ندارند

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت نیرو(پاون)، اشاره به مازوت سوزی در نیروگاه‌ها و نقش آن در تشدید آلودگی هوای کشور به ویژه در کلانشهر‌ها در حالی مطرح می‌شود که از سویی از ۱۴۱ نیروگاه کشور تنها ۱۴ نیروگاه امکان سوخت مازوت دارند و از سوی دیگر میزان مصرف گاز نیروگاه‌های کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 
بر اساس آمار و اطلاعاتی که به تازگی توسط وزارت نفت منتشر شده است، نه تنها تعداد محدودی از نیروگاه‌های سراسر کشور امکان مصرف مازوت را دارند، بلکه در سال جاری و نسبت به سال گذشته آن دسته از نیروگاه‌هایی که قابلیت مصرف مازوت دارند، مصرف سوخت مازوت خود را هم دیرتر شروع کردند و هم نسبت به سال گذشته کاهش دادند. 
توضیح اینکه در سال جاری و در راستای کاهش حداکثری مصرف مازوت در نیروگاه ها، امکان گازسوز شدن یکی از واحد‌های نیروگاه شازند که پیشتر با سوخت مایع کار می‌کرد نیز فراهم شد  و مصرف مازوت این مجموعه نسبت به دوره مشابه سال قبل تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
بر اساس این گزارش تعدادی از نیروگاه‌های با قابلیت مازوت سوزی نیز هنوز از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند و با وجود محدودیت‌های فراوان در تامین گاز نیروگاه‌ها، همچنان سوخت گاز آن‌ها تامین می‌شود.
در مورد کلانشهر تهران نیز که بیشترین حجم آلاینده‌های جوی را در سال جاری تجربه کرده است، باید به این نکته اشاره کرد که نیروگاه‌های موجود در استان تهران شامل نیروگاه‌های طرشت، بعثت و ری هر سه از سوخت گاز استفاده می‌کنند و نیروگاه‌های دیگر شامل شهدای پاکدشت و پرند به دلیل ماهیت سیکل ترکیبی اساساً امکان مصرف مازوت ندارند.
این یعنی در کلانشهری مانند تهران برای یافتن منشأ و دلیل آلودگی هوا باید دیگر دلایل و عوامل موثر را جست و جو کرد.
این گزارش اضافه می‌کند، با اینکه استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها در فصل زمستان با توجه به رشد مصارف گاز در بخش خانگی اجتناب ناپذیر است و علی‌رغم رشد تولید هر ساله گاز، بازهم کشور ناگزیر از جایگزینی مصرف سوخت مایع با گاز در برخی نیروگاه‌ها و صنایع عمده است.
با این وجود در سال جاری تحویل گاز به نیروگاه‌ها بیش از ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است که بیانگر کاهش نقش نیروگاه‌ها در ایجاد آلودگی هوا نسبت به سال‌های گذشته است. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.