×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش ۲ میلیون نفری جمعیت تحت پوشش‌ تامین اجتماعی/ تلاش برای کاهش هزینه درمانی بازنشستگان

میرهاشم موسوی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران اظهارکرد: سازمان تامین اجتماعی، سازمان خدمت محور مردمی در دولت سیزدهم است که ۴۶ میلیون نفر را تحت پوشش خود برای رشد و پیشرفت و ارتقای کشور قرار داده است. درجمهوری اسلامی نیز برای تحقق حکمرانی تامین اجتماعی عدالت محور، حمایت از افراد و خانواده آن‌ها در دوران ناتوانی، بیماری، بازنشستگی و از کارافتادگی برای یک زندگی شرافتمندانه در بخش‌های مختلف قانون اساسی به ویژه اصل ۲۹ قانون اساسی مورد توجه واقع شده است.

وی افزود: ما نیز در نظام رفاه و تامین اجتماعی موظف هستیم که با ارائه خدمات متنوع در عرصه نظام بیمه‌ای تامین اجتماعی تضمین‌کننده این مهم برای ایجاد رضایت و رفاه و آسایش برای مردم در همه بخش‌های مرتبط با خودمان باشیم. به رغم برخی مشکلات و موانع و همچنین دشمنی دشمنان پیشرفت و رشد این کشور و آن‌هایی که موانع برای ارتقای رفاه داشتند، امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خون شهدا و تلاش خادمان مردم در حوزه رفاه و تامین اجتماعی حدود ۷۳ درصد جامعه ۸۵ میلیونی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و این درحالیست که قبل از انقلاب فقط ۲۰ درصد از جامعه ۳۵ میلیونی از مواهب بیمه‌های اجتماعی بهره‌منده بودند و این دستاورد یکی از دستاوردهای بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

قرار گرفتن ۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در دولت

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: با تاکیدی که در سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی در سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و همانطور برنامه تحولی و تاکیدی که رئیس جمهور محترم برای ما داشتند برنامه ما تلاش برای پوشش فراگیر آحاد جامعه و عمق بخشی به این خدمات برای تمام بیمه‌شدگان است. از آغاز دولت مردمی سیزدهم حدود دو میلیون نفر دیگر نیز تحت پوشش بیمه اجتماعی در این سازمان قرار گرفتند و از این حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شده‌اند که این تعداد حدودا معادل تعداد ورودی شش سال گذشته دولت قبلی است.

وی تاکید کرد: با مستقر شدن دولت مردم سیزدهم و آغاز به کار تیم مدیریتی جدید سازمان تامین اجتماعی از همان ابتدا تلاش کردیم تا بر مسائل و چالش‌های اصلی متمرکز شویم و راهبردی موقعیتی را برای حل مسائل کلان سازمان و حکمرانی تامین اجتماعی تدوین کنیم. تلاش کردیم تا تصمیمات و اقدامات به‌گونه‌ای انجام شود که در مسیر تحول، تحقق عدالت و ارتقای سطح اعتماد و رضایت مردم را نیز به دست آوریم.

تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی به بانک‌ها

موسوی افزود: یکی از مسائل و مشکلات ما کسری نقدینگی شدید در آغاز بود و متاسفانه در کنار این مشکل، استقراض بی‌رویه از نظام بانکی برای پرداخت حقوق مستمری بگیران نیز وجود داشت و این به‌گونه‌ای بود که از این سازمان درافکار عمومی به عنوان ابر بدهکار بانکی یاد می‌شد ولی امروز به این قضیه مفتخریم که با تعامل، تدبیر و همکاری که در دولت صورت گرفت و تصمیمات سران قوا با تاکید و دستور رئیس جمهوری در دو سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان، بی‌سابقه‌ترین تادیه بدهی به سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت و ما توانستیم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ تحمیل شده بود را با نظام بانکی تسویه کنیم.

وی یاد آور شد: این تسویه علاوه بر اینکه آثار کلان اقتصادی بسیار زیادی را دارد، صرفه‌جویی و جلوگیری از خسارت سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان، هزینه و سود بانکی را برای سازمان تامین اجتماعی رقم زد. علاوه بر استقراض بی‌رویه که موجب ناترازی‌های بانکی نیز شده بود توانستیم در قالب افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان  از کنار این فرصت به نظام بانکی برای سرمایه‌گذاری و آتیه بیمه‌شدگان تزریق کنیم و این بانک امروز در شاخص‌های مختلف بانکی مانند کفایت سرمایه در نظام بانکی کشور جایگاه بسیار مهمی دارد. امیدواریم خدماتش را به جای اینکه به ما بدهد در راستای رونق و رشد تولید و مهار تورم تامین مالی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد:  در سال جاری تا کنون ریالی از بانک رفاه برای انجام تعهدات و پرداخت حقوق دریافت نکردیم و ماهانه بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان تعهد را بدون استقراض انجام  دادیم. یکی از رویکردهای مهم دیگر در این دولت توسعه خدمات الویت دار به مردم است و ما نیز بنابر تاکیدات رئیس جمهوری این راهبرد را در اولویت خودمان به‌ویژه در حوزه خدمات درمانی قرار دادیم. روزانه حدود ۱.۳ میلیون نفر خدمت سرپایی درمان دریافت می‌کنند که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشتیم. روزانه ۱۳ هزار نفر خدمت بستری درمان داریم و علاوه بر درمان مستقیم و رایگان در ۴۰۰ مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی و ملکی با حدود ۵۲ هزار طرف قرارداد درمانی به عنوان بزرگترین خریدار و ارائه دهنده خدمات درکشور در کنار همکارانمان در وزارت کشور به مردم ارائه خدمت درمانی داریم.

وی افزود: علارغم تنگناهای مالی برجای مانده یکی از رویکردهای ما در این دولت در کاهش هزینه از جیب مردم بوده است که در این زمینه توسعه خدمات درمان مستقیم و ملکی تامین اجتماعی را که تمام خدمات ما در آن‌ها رایگان است در اولویت قرار دادیم و اعتبار ما در سال ۱۴۰۰ که ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود در سال ۱۴۰۱ به ۹۵۰۰ میلیارد و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۵۰۰ میلیارد  تومان افزایش یافت. در سال گذشته ۲۱ پروژه توسعه‌ای یا ایجادی عمدتا در مناطق کم‌برخوردار در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور به بهره‌برداری رسید که از جمله آن‌ها به بیمارستان لنگرود گیلان، درمانگاه سردشت و بوشهر و همدان و … می‌توان اشاره کرد.

بهره مندی ۲۲۰ هزار بازنشسته از وام قرض‌الحسنه

موسوی تصریح کرد: در سال جاری نیز حدود ۲۹ پروژه دیگر را در درمان ۱۰۰ درصد رایگان به بهره‌بردای خواهیم رساند که از جمله آن‌ها بیمارستان آبادان، توسعه بیمارستان بروجرد و بیمارستان ۵۵۰ تخت خواب فیاض‌بخش هستند. حدود ۱۸۵ مرکز کلینیک دیابت و فشار خون را با رویکرد پیشگیری راه‌اندازی کردیم که در راستای کاهش هزینه‌های درمانی بازنشستگان نیز هم تعهدات کیفی خدمات را به میزان ۸۰ درصد افزایش دادیم و هم ۵۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی ۲۰۵ هزارتومانی را با رشد ۱۲۰ درصد با هزینه‌ای نزدیک ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای سازمان تقبل کردیم که بازنشستگاه عزیز دغدغه درمانی کمتری داشته باشند و علاوه بر خدمات درمانی رشد تسهیلات قرض الحسنه را از ۷ به ۱۲ میلیون تومان و سپس از ۱۲ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان رساندیم که در سال گذشته هم ۲۲۰ هزار بازنشسته عزیز از این وام قرض الحسنه بهره مند شدند.

وی در پایان تصریح کرد: سفراول رایگان به مشهد مقدس پس از دوسال تعطیلی آغاز شد و سال گذشته ۵۰ هزار بازنشسته را به این سفر اعزام کردیم. هم چنان به دنبال خدمات به بازنشستگان و ذینفعان تامین اجتماعی خواهیم بود. در بخش اقتصادی و سرمایه‌گذایر نیز تلاش شد تا از ظرفیت افراد متعهد و متخصص با شاخصه‌های کارآمدی بیشتر استفاده شود و از مداخلات غیر حرفه‌ای و راندی جلوگیری شود. در سال ۱۴۰۱ فروش خالص تجمیعی شستا از ۶۱ هزار میلیارد تومان به حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان با رشد حدود ۴۳ درصد همراه بوده است و سود خالص تجمعی هم از ۳۷.۵ هزار میلیارد تومان به ۵۷ هزار میلیارد تومان رشد ۵۰ درصدی داشته است که این مسیر رشد و تحول باید ادامه دار باشد. این آمار نشان می‌دهد که این اقدامات موثر بوده و باید این مسیر را ادامه دهیم.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.