×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش ۳۵ درصدی دستگیری قاچاقچی؛ امسال / تشکیل پرونده قضایی برای صرافی‌های مخل بازار رمز

 سردار حسین رحیمی با تبریک هفته انتظامی درتشریح  فلسفه تشکیل پلیس امنیت اقتصادی، عنوان داشت: ضرورت و توسعه و تعمیم امنیت اقتصادی در فرایند تجارت شامل، تولید، ورود کالا، ترانزیت و انبار و حمل و نقل و توزیع و مصرف وتاکیدات رهبر عظیم‌الشان انقلاب طی۱۵ سال گذشته در شعار سال و ضرورت تامین امنیت در تمام حوزه‌های کسب و کار، اقتصاد و معیشت از جمله دلایل تشکیل پلیس امنیت اقتصادی دانست.

وی افزود: پلیس اصلی‌ترین رکن برقراری نظم و امنیت در تمام سطوح و شئون جامعه است و ضرورت وجود پلیس تخصصی در پی جویی جرایم و مفاسد اقتصادی نیز از جمله مواردی است که ضروت تشکیل پلیس امنیت اقتصادی را نشان می‌دهد.

سردار رحیمی با تاکید بر اینکه تاثیرگذاری بر اوضاع اقتصادی کشور از طریق پیش بینی، پیشگیری اشراف و در نهایت برخورد با مفاسد اقتصادی توسط کارآگاهان متخصص در حوزه‌های اقتصادی نیز از جمله دلایل تشکیل پلیس امنیت اقتصادی است، بیان داشت: ضرورت حمایت از فعالان و سرمایه گذاران پاک دست در حوزه اقتصادی و سالم سازی محیط های کسب و کار و همچنین شناسایی و حذف بسترهای فسادزا و تشکیل وحدت فرماندهی و عمل و برخورد با مفاسد اقتصادی نیز از جمله دلایل تشکیل پلیس امنیت اقتصادی است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی در پاسخ به اینکه هدف از حضور پلیس در مبادی رسمی چیست، عنوان داشت: جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاق از مبادی رسمی، ایجاد امنیت برای تجار و فعالان اقتصادی در حوزه واردات و صادرات، برخورد با معدود مجرمین اقتصادی در مبادی رسمی و شناسایی و اصلاح رویه‌های فسادزا در فرایند تجارت و مشارکت سازمان های مرتبط و مسوول از جمله گمرک و بنادر و مناطق آزاد از جمله دلایل حضور پلیس در مبادی رسمی است.

وی در تشریح عملکرد پلیس گمرک اظهار داشت: با تلاش همکارانم در حوزه پلیس گمرک شاهد افزایش ۷۰ درصدی پرونده‌های کلان و مهم به ارزش ۲۲۸۴ میلیارد تومان و افزایش ۳۵ درصدی دستگیری قاچاقچی عمده (۶۷۷۹ نفر در ۶ ماهه سال جاری) هستیم.

سردار رحیمی خاطر نشان کرد: اجرای شش مرحله طرح پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی رسمی منجر به کشف ۸۰۰ میلیارد تومان از جمله دیگر دلایل حضور پلیس در گمرکات می‌باشد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در تشریح عملکرد پلیس گمرک در ایام اربعین عنوان داشت: در ایام اربعین ۳۶۵ نفراز کارکنان در ۸ گمرک برای ساماندهی و نظارت بر توزیع ارز اربعین مستقر و به کارگیری شدند و در راستای ماموریت‌های محوله ۹۰ دلال دستگیر شدند.

سردار رحیمی در پاسخ به اینکه هدف پلیس از برخورد با پدیده قاچاق چیست، عنوان داشت: برخورد با پدیده قاچاق در راستای حمایت از تولید داخلی، اشتغال زایی، ایجاد فضای رقابتی برای فعالان اقتصادی است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی با اشاره به اینکه قاچاق باعث بیکاری، تعطیل شدن مراکز صنعتی و کارگری می‌شود، افزود: قاچاق باعث خروج ارز از کشور و در مقابل موجب ورود کالای بی‌کیفیت، ممنوعه و فاقد استانداردهای بهداشتی و بی‌کیفیت به کشور می‌باشد.

وی افزود: ورود قاچاق باعث بی‌رونقی اقتصاد کشور و تضعیف امنیت اقتصادی کشور می‌شود و آثار تخریبی بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، تولیدی، کشاورزی و … برای کشور به همراه دارد.

سردار رحیمی با اشاره به اینکه قاچاق بخشی از سناریوی جنگ اقتصادی دشمن است و باعث از بین بردن فرصت‌های اقتصادی و تولیدی در کشور و ایجاد وابستگی به کالای خارجی می‌شود، گفت: ورود قاچاق موجب کاهش درآمدهای عمومی از جمله حقوق کمرگی، عوارض قانونی‌، مالیات و… می‌شود.

سردار رحیمی در تشریح هدف از آتش زدن کالای قاچاق، عنوان داشت: انجام این گونه طرح ها و برنامه ها نشان دهنده قاطعیت پلیس در برخورد با کالای قاچاق و جلوگیری از ورود کالای قاچاق تاریخ گذشته، فاقد استاندارد، بی کیفیت و غیر بهداشتی و تاریخ گذشته و افزایش هزینه و بالا بردن ریسک برای قاچاقچیان است.

وی افزود: حمایت از تولیدات داخلی و جامعه کارگری و صنعتی و فراهم ساختن زمینه رقابت و تولید کالای با کیفیت داخلی و سوق دادن سرمایه و نقدینگی به سوی تولیدات داخلی و افزایش اشتغال از دیگر دلایل امحاء کالای قاچاق کالا است.

سردار رحیمی خاطر نشان کرد: بزرگترین امحاء کالای قاچاق به مقدار ۱۳۳۰ تن انواع کالای قاچاق فاقد استاندارد، غیربهداشتی، تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف و استفاده به مناسبت گرامی داشت هفته انتظامی در تهران و ۲۵ استان دیگر  برگزار شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی در تشریح برخورد با خودروهای قاچاق‌بر ، معروف به خودروهای شوتی، گفت: خودروهای شوتی معلول عدم ساماندهی معافیت‌هایی نظیر کالای ته لنجی، ملوانی، بازارچه‌های مرزی، مناطق آزاد، معابر کوله بری و …هستند که علاوه بر مشکلات و معضلات و نابسامانی‌های اقتصادی،  ناامنی جاده‌ای را به همراه دارند و جان مسافران را به مخاطره می‌اندازند.

این مقام ارشد انتظامی افزود: در سال جاری بیش از ۱۰ هزار خودروی شوتی توقیف شده است که ۲۶ درصد شاهد رشد توقیف خودرو شوتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هستیم.

سردار رحیمی در تشریح اقدامات این پلیس در مقابله با قاچاق کالا و ارز، بیان داشت: در ۶ ماهه سال جاری ۴۴۵ مرحله طرح عملیاتی سراسری ، منطقه‌ای و استانی اجرا شده است.

وی با اشاره به کشف انواع کالای قاچاق نظیر لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، سوخت و دام و…به ارزش  ۱۶ همت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در ۶ ماهه سال جاری ۱۸۴۲ فقره پرونده کلان و سازمان یافته به ارزش ۱۲ همت کشف که در  این حوزه شاهد رشد ۴۷ درصدی در این زمینه هستیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی در تشریح مهمترین جرایم حوزه پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی، خاطر نشان کرد: اخلال در نظام اقتصادی، پولشویی و تامین مالی تروریسم، مبارزه با فرار مالیاتی، زمین خواری، احتکار، اخذ تسهیلات غیر مجاز بانکی، اختلاس، رشا و ارتشا، جرایم حوزه رمز ارزها، جرایم حوزه بازار سرمایه (بورس) جرایم حوزه تبانی در معاملات دولتی از جمله مهمترین جرایم حوزه پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی است.

وی افزود: در ۶ ماهه سال جاری در حوزه پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی ۳۴۹۰ پرونده به ارزش پرونده‌های رسیدگی شده ۳۷ همت است.

سردار رحیمی در تشریح اقدامات پلیس در حوزه مقابله فرار مالیاتی، بیان داشت: مالیات ابزار اصلی دولت در جهت دهی نظام اقتصادی است و مالیات باعث حمایت از تولید و عواید حاصل از مالیات موجب ایجاد زیر ساخت های تولیدی در کشور می شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی با اشاره به اینکه فرار مالیاتی موجب کاهش سطح رفاه و سلامت عمومی جامعه ، کاهش تولید داخلی،  موجب از بین رفتن فضای رقابتی سالم در کشور و موجب ایجاد بی عدالتی در توزیع منابع و امکانات عمومی کشور می شود، گفت: با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور در ۶ ماهه سال جاری ۱۰۲ پرونده فرار مالیاتی تشکیل و ۱۹۰ متهم دستگیر شد.

سردار رحیمی در پاسخ به سوالی در خصوص علت کوچ مجرمان به فضای سایبری، بیان داشت: تمایل روز افزون جامعه به سمت استفاده از فناوری های نوین در زندگی روز مره وتغییر ماهیت فعالیت های اقتصادی از سنتی به دیجیتال وفعالیت بنگاه های اقتصادی در فضای دیجیتال و پنهان بودن جرایم اقتصادی در فضای مجازی وکافی نبودن آگاهی برخی افراد جامعه نسبت به فعالیت‌های مجرمانه در فضای مجازی از جمله مهمترین دلایل کوچ مجرمان به فضای سایبری است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به راه اندازی معاونت اقتصاد دیجیتال در راستای حمایت از فعالان اقتصادی و انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای با مجرمان دراین فضا، بیان داشت: در راستای ثبات بازار و کاهش التهاب خارج از ضابطه و افزایش  قیمت‌های افسار گسیخته تعداد ۲۵۹ برنامه پیام رسان و تعداد ۲۸۹ تارنما مسدود شد.

بنابر اعلام پایگاه خبری پلیس، سردار رحیمی گفت: تشکیل پرونده قضایی برای صرافی های غیر مجاز که با اقدامات خود موجب اخلال در بازار رمز ارزها موجب متضرر شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر مال باخته شدند از جمله اقدامات پلیس امنیت اقتصادی در حوزه سایبری است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی با اشاره به راه اندازی ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی، عنوان داشت: راه اندازی این سامانه به منظور دسترسی آسان مردم به پلیس امنیت اقتصادی برای در میان گذاشتن اخبار جرایم و مفاسد اقتصادی و بررسی تخصصی و سریع اخبار مردمی توسط کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی واستفاده از ظرفیت مردمی در مقابله با جرایم و مفاسد اقتصادی، نشان دهنده عزم جدی پلیس در برخورد هدفمند و جدی با جرایم و مفاسد اقتصادی است.

سردار رحیمی تاکید کرد: شهروندان گرامی تا شروع به کار این سامانه خبرهای حوزه مبارزه با جرایم و مفاسد اقتصادی را با سامانه ۱۱۰ در میان بگذارند.

منبع خبر: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.