×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | افزایش ۹ هزار و ۳۰۰ میلیاردی ارزش بازار بورس

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از صدا و سیما؛ علی صحرایی افزود: پتروشیمی نوری یکی از شرکت‌های فعال و بزرگ در پتروشیمی است.

وی ادامه داد: به واسطه حضور این شرکت حدود هزار میلیارد تومان تأمین مالی در بورس صورت می‌گیرد که به اشتغال و تولید کمک می‌کند.
مدیرعامل شرکت بورس با بیان این که بیش از ۵۶۰ هزار نفر از این عرضه اولیه استقبال کردند، گفت: قیمت پایه ۳ هزار و ۱۲۵ تومان برای هر فرد قیمت بسیار معقولی است و مورد استقبال خریدار‌های حقیقی و حقوقی در بازار قرار گرفته است.
صحرایی ادامه داد: حقیقی‌ها بیشتر از ۹۰ درصد از عرضه این سهام استقبال کردند.
وی گفت: عرضه اولیه قبلاً به صورت حراج در بورس صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر این اقدام به صورت ثبت دفتری صورت می‌گیرد. پتروشیمی نوری، بزرگترین پتروشیمی آروماتیک در ایران و دنیا
مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت: این پتروشیمی در مساحتی حدود ۶۱ هکتار در منطقه انرژی پارس مستقر است و دسترسی آن به آب‌های آزاد و همچنین به خوراک پتروشیمی از مزایای این پتروشیمی است.
تقی صانعی افزود: پتروشیمی نوری ۴ و نیم میلیون تن خوراک خود را از پارس جنوبی تهیه می‌کند و همه برنامه ریزی‌های شرکت به صورت راهبردی و در قالب برنامه‌های ۳ تا ۵ ساله است.
وی گفت: ۶۰ درصد از تولیدات این شرکت صادر شده، ۳۵ درصد به پتروشیمی‌های پایین دستی فروخته می‌شود و ۵ درصد آن در بورس کالا و بورس انرژی عرضه می‌شود.
مدیر عامل پتروشیمی نوری افزود: یکی از طرح‌هایی که این شرکت امسال اجرا می‌کند بومی سازی کاتالیست‌ها است و از ۷ کاتالیستی که قبلاً وارد می‌شد ۵ تای آن در داخل تولید می‌شود.
صانعی خاطر نشان کرد: از ۶۰ درصد صادراتی که داریم بخش اعظم دلار آن به سامانه نیما برمی گردد و بخشی از آن نیز صرف خرید تجهیزات شرکت می‌شود. ۱۰ درصد از سهم پتروشیمی نوری امروز در بورس عرضه شد
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: ۱۰ درصد از سهام یکی از بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی کشور در مجموعه هلدینگ خلیج فارس بالغ بر ۳۰۰ میلیون سهم در بورس عرضه شد.

جعفر ربیعی افزود: براساس دستورالعمل قیمت هرسهم سه هزار و صد ۱۲۵ تومان کشف قیمت شده است. بویژه اینکه ما موفق شدیم قبل از برگزاری مجمع عادی این شرکت سهام آن را در بورس عرضه کنیم. 
وی ادامه پتروشیمی نوری یکی بزرگترین پتروشیمی‌های خوراک مایه و آروماتیک در دنیا است و پیش بینی می‌شود در سال ۹۸، ۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داخلی و صادراتی خواهد داشت. 
ربیعی با بیان اینکه قیمت دلار تمام شرکت‌های پتروشمی در سامانه نیما شناور است و براساس بخش نامه بانک مرکزی شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند تا ۳۰ درصد ­در سامانه نیما عرضه کنند، گفت: شرکت‌های پتروشیمی براساس بخشنامه بانک مرکزی مجازند تا ۳۰ درصد درآمدشان را صرف هزینه‌های خود کنند.
وی ادامه داد: در سال گذشته تمام پتروشیمی‌ها حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز وارد کشور کردند و در سال گذشته هیچ رانتی در قیمت دلار در شرکت‌های پتروشیمی نبوده است و شرکت‌های پتروشیمی با هر قیمتی ارز می‌فروختند با همان قیمت هم خورک خریداری می‌کردند.
ربیعی افزود: آن چه برای سهامداران سود ایجاد می‌کند تولید هر شرکت پتروشیمی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.