Categories: اقتصادی

اقتصاد نیازمند اصلاحات اساسی و ساختاری

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) می گوید: زمانی سیاست های اخذ شده در کشور اثرگذار خواهند بود که طبقات اجتماعی جامعه همسو با سیاست گذاری ها باشد و قرارداد اجتماعی که در اقتصاد از آن حرف می زنیم خدشه دار نشود.
میرحسین موسوی، اقتصاددان در گفت و گو با ایبِنا با تاکید بر اینکه برای اثرگذاری سیاست ها باید اعتماد مردم را جلب کرد، افزود: نباید به گونه ای برخورد کرد که باعث شویم هر فردی فقط به فکر منافع و سرمایه حتی اندک خود باشد و هدفی جز حفظ آنها نداشته باشد.
این اقتصاددان با اشاره به روابط دیپلماسی اقتصادی با دیگر کشورها و به ویژه آمریکا گفت: ما باید قاعده بازی را در عرصه جهانی بلد باشیم و استراتژی هایی که استفاده می کنیم با دانش کافی نسبت به استرتژی طرف مقابل باشد تا بتوانیم به موفقیت و پیشرفت برسیم. 
وی با اشاره به اینکه باید زمینه های فساد و رانت در کشور را از بین ببریم، تصریح کرد: رانت های اقتصادی که در جامعه وجود دارد، عدم اطمینان را ایجاد کرده و بنابراین باید در سیاست های داخلی کشور و همچنین رفتار و برخورد قاطعانه تر قوه قضاییه بازنگری صورت گیرد تا مسائل داخلی بر تحریم ها و موضوعات بیرونی غلبه نکند. 
موسوی افزود: در این شرایط تحریمی که در آن قرار داریم بعضا شاهد خروج سرمایه های کشور در قالب دلار از کشور خارج هستیم که باید کنترل و رصد شوند. اگر فرض کنیم تحریم ها برداشته شود و محدودیت های بین المللی برای ما از بین برود، با چنین سیستمی شاهد تغییرات خاصی نخواهیم بود؛ بنابراین باید اصلاحات اساسی و ساختاری در اقتصاد کشور ایجاد شود. 
به گفته عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س)، تا زمانی که گفتمان واحد در کشور نداشته باشیم اقتصاد نیز اصلاح نخواهد شد و کشورها به ایران اعتماد نمی کنند. زمانی چشم انداز ما نسبت به اقتصاد در سال ۱۴۰۰ مثبت می شود که کشور با ثبات اداره شود، گفتمان اقتصادی و سیاسی ما واحد باشد و یک حرف از نهاد جامعه بیرون بیاید چرا که چندگانگی باعث بی ثباتی کشور و تلاطم بخش های اقتصادی می شود. 
او با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی کشور بیشتر ریشه در اقتصاد سیاسی دارد، اظهار کرد: ما باید گفتمان سیاسی خود را اصلاح کنیم تا سیاست پولی و مالی در لوای آن شکل ثبات به خود بگیرد و اعتماد در جامعه ایجاد کند. 
این اقتصاددان گفت: بار دیگر تاکید می کنم که پاشنه آشیل اقتصاد ایران فساد و رانت اقتصادی است؛ در نتیجه باید عزمی راسخ در این باره شکل بگیرد و با اطلاع رسانی شفاف و برخوردهای جدی، قاعده های کنونی شکل گرفته و نگرش های موجود فعلی را رفع کنیم تا بتوانیم شاهد ثبات و آرامش در اقتصاد باشیم. 

فتحنایی

Recent Posts

بانک ملت ۱۰ هزار بسته کمک آموزشی تحصیلی به دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار اهدا کرد

۱۰ هزار بسته کمک آموزشی اهدایی بانک ملت در بین دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار کشور…

4 ساعت ago

از اجحاف ۳۶ میلیون دلاری در حق پتروشیمی ایلام جلوگیری شود

داود جعفری‌فر؛ مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام در نشست خبری با اصحاب رسانه و‌ مطبوعات استان…

4 ساعت ago

فرصت‌ها و چالش‌های بازار PVC ایران و جهان توسط مدیرعامل پتروشیمی اروند بررسی شد

مدیرعامل پتروشیمی اروند، در پنجمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک به تحلیل وضعیت بازار پلی وینیل…

4 ساعت ago

آتش بازی الهلال در شب شکست غیرمنتظره مدافع عنوان قهرمانی مقابل الغرافه

هفته دوم لیگ نخبگان آسیا با برتری الهلال عربستان و شکست العین ادامه پیدا کرد.

4 ساعت ago

آتش‌ بازی سپاهان در ورزشگاه فولاد شهر؛ زردپوشان گل کاشتند

تیم فوتبال سپاهان اصفهان در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا با نمایشی شگفت‌انگیز مقابل استقلال…

4 ساعت ago

مهدی طارمی فوق ستاره چمپیونز لیگ

مهدی طارمی، فوق‌ستاره شب دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا بود و پس از آن‌که…

4 ساعت ago