به گزارش تجارت گردان به نقل از مانا؛ صبح امروز (چهارشنبه) و در حاشیه نخستین رویداد همتایابی اقتصاد دریامحور ایران، پنل کشتیرانی و حمل و نقل ترکیبی با سخنرانی معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی برگزار شد.
معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این پنل با تشریح ظرفیتهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: همکاران ما در گروه کشتیرانی به صورت شبانه روزی در آبهای چهارگوشه جهان در حال دریانوردی هستند تا مایحتاج عمومی و نهادههای تولید به موقع و با کمترین هزینه ممکن وارد کشور شود و یا تولیدات ملی به جهان صادر گردد.
وی از جمله دستاوردهای گروه کشتیرانی طی یکسال اخیر را توسعه روزافزون حملونقل کالا از بندر چابهار اعلام کرد و گفت: موفق شدیم طی مدت کوتاهی تخلیه و بارگیری کانتینر در این بندر را بیش از ۱۵۰ درصد افزایش دهیم و به حدود ۶۰ هزار TEU برسانیم.
وی اثر چنین اقدامی را در اشتیاق مجدد هند برای انعقاد قرارداد سرمایهگذاری در چابهار دانست و ادامه داد: با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و ایجاد ظرفیتهای حملونقل ترکیبی در این بندر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این پیام به دنیا مخابره شد که ظرفیت لازم برای توسعه و رونق بندر چابهار با اقتدار در کشور وجود دارد و با برنامهریزی دقیق به سرعت بالفعل میشود.
معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خریداری ۵۲ درصد از مالکیت بندر سالیانکا روسیه را از دیگر اقدامات راهبردی گروه کشتیرانی در راستای توسعه دریامحور اعلام و تصریح کرد: این بندر یکی از حلقههای مهم کریدور شمال-جنوب است که هماکنون عملکرد آن طی سال گذشته بیش از ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش داشته است.
وی توسعه ناوگان را از دیگر برنامههای راهبردی گروه کشتیرانی بیان کرد و گفت: با وجود اینکه گروه کشتیرانی ۱۴۱ فروند انواع شناور در اختیار دارد که بخش بزرگی از آن با استفاده از ظرفیت تعمیرات شناور خود گروه کشتیرانی در حال تعمیر و نگهداری مستمر است با این حال سن ناوگان افزایش یافته و باید به سرعت شناورهای جدید جایگزین شوند.
معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این امر را در ادامه فعالیت ناوگان ملی بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: به همین منظور چند فروند شناور در کشتیسازیهای داخلی در شمال کشور در حال ساخت هستند و مذاکره برای ساخت تعدادی شناور دیگر در جنوب کشور نیز در حال انجام است، اما با توجه به مصوبه شورای عالی صنایع دریایی در خصوص الزام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران برای نوسازی ناوگان طی ۱۰ سال آینده تلاشها در این زمینه ادامه دارد.