×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲ مرداد , ۱۴۰۳
اقدام مهم و راهبردی پتروشیمی مروارید در قطع وابستگی به کاتالیست های خارجی

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی شرکت پتروشیمی مروارید؛ محمود فخرایی مدیرعامل پتروشیمی مروارید در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در گفتگو با خبرنگار نفت ما با اشاره به اینکه فرآیند خرید کاتالیست نقره مورد نیاز واحد MEG این شرکت، از حدود دو سال گذشته آغاز شده بود اظهار کرد: سرانجام قرارداد ساخت کاتالیست EO با شرکت ایرانی »اکسیر نوین فرآیند آسیا« در جهت تامین منافع حداکثری شرکت و حمایت از ایجاد ساختار تولید مستقیم این کاتالیست حساس و پیچیده در داخل کشور، منعقد شد.
وی ادامه داد: نمونه خارجی این کاتالیست که تکنولوژی ساخت آن در اختیار چند کشور توسعه یافته است طی سال‌های اخیر، با عملکردی به مراتب ضعیف‌تر از کشور چین تأمین می‌شد که با توجه به وجود شش واحد تولیدی MEG در کشور باعث خروج مبلغی قریب به ۲۰۰ میلیون دلار در سال ارز از کشور گردیده است.
فخرایی بیان کرد: برآورد اولیه نشان می‌دهد؛ حدود ۲۰۰۰ تن کاتالیست مستعمل در مجموعه شرکت‌های دارای واحد MEG وجود دارد که با در نظر گرفتن درصد نقره ۲۰درصدی به صورت میانگین حدود ۴۰۰ تن نقره به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار در انبارهای این شرکت‌ها بدون ایجاد ارزش افزوده و بدون استفاده باقی مانده و با ادامه روند واردات، این مقدار به صورت سالیانه در حال افزایش است. لذا با عملیاتی شدن واحد کاتالیست ایرانی و با حمایت شرکت پتروشیمی مروارید این معضل نیز رفع خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: باتوجه به شرایط سخت تأمین مالی جهت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای با این میزان صرفه‌جویی (استفاده از کاتالیست داخلی و با در نظر گرفتن استفاده از نقره موجود در کاتالیست مستعمل) که در حدود ۴۰ میلیون دلار در هر بچ کاتالیست است می توان بسیاری از طرح‌های روی زمین مانده این پتروشیمی را اجرا کرد، از جمله این طرح‌های ویژه، خرید واحد تولید آب DM و بویلر تولید بخار و واحد ASU می باشد که بیش از ۱۰ سال است به دلیل عدم تأمین مالی متوقف مانده‌اند.
شایان ذکر است؛ در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی مروارید، خرید کاتالیست ایرانی با حفظ منافع و صرفه و صلاح شرکت و در جهت حمایت از تولید داخلی مورد تاکید نمایندگان سهامداران قرار گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.