×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | الزام کارت بهداشت برای آشپزان مراکز آموزشی/ اعلام تخلفات بهداشتی مدارس به 190

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، مهندس سیدرضا غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نظارت بر اماکن آموزشی تنها به بوفه‌های مدارس منتهی نمی‌شود، گفت: نظارت بر بوفه‌ها، خوابگاه‌ها در مراکز آموزشی دارای اقامت، بهداشت محیط محل آموزش شامل کلاس‌ها و حیاط، مدیریت پسماند مراکز،‌ رعایت بهداشت سرویس‌های بهداشتی،‌ نظارت بر آب در مناطق دور افتاده، کلرزنی آب، بررسی وضعیت ارگونومی میز و نیمکت و… همگی از جمله وظایف کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط است.

وی افزود: پس از ابلاغ دستورالعمل در شهریور ماه، همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی، کار نظارت و کنترل بازرسان ما آغاز شده و حداقل هر فصل یکبار مراکز مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته، بسته به نوع محل و وقوع تخلفات از سوی مراکز، این بازدیدها در مدت زمان کمتر یک ماهه و یا کمتر اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به دستورالعمل داخلی آموزش‌وپرورش برای پایگاه تغذیه سالم در مدارس که با نظر کارشناسان بهداشت محیط نوشته شده است،‌ گفت: بر طبق این آیین‌نامه داخلی، بوفه مدارس بر چهار نوع تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول بوفه‌هایی هستند که باید تنها به عرضه اقلام خوراکی بسته‌بندی شده اقدام کنند؛‌ این بوفه‌ها معمولا در محل‌های عشایری و دور افتاده که حتی یخچال برای نگه‌داری برخی اقلام خوراکی ندارند، وجود دارد. دسته دوم نیز بوفه‌هایی هستند که تنها اقدام به توزیع مواد غذایی می‌کنند با این تفاوت که هم محل عرضه مواد خوراکی از پیش تعیین شده است و هم می‌توانند اقدام به فروش اقلامی کنند که نیاز به نگه‌داری در یخچال دارد.

غلامی ادامه داد: دسته سوم بوفه‌هایی هستند که مجاز به فروش اقلام غذایی آماده به مصرف هستند منوط به آنکه محلی تحت عنوان گرم‌خانه برای گرم کردن غذا داشته باشند و در نهایت دسته آخر، بوفه‌هایی که علاوه بر توزیع اقلام خوراکی دارای آشپرخانه بوده و در طبخ غذا نیز نقش دارند.

وی با تاکید براینکه آشپزخانه‌ها در محیط آموزشی مانند آشپزخانه‌های رستوران‌ها ملزم به رعایت قوانین هستند، اظهار کرد: نگه‌داری مناسب مواد اولیه،‌ رعایت بهداشت توسط آشپزان و…از ابتدایی ترین نکات در مراکز طبخ غذا است؛ همچنین آشپزان این مراکز باید برای دریافت کارت بهداشت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و پس از بررسی‌های صورت گرفته و آزمایش‌های بالینی نسبت به دریافت کارت بهداشت خود اقدام کنند. لازم به ذکر است مدت اعتبار کارت بهداشت آشپزان شش ماهه و سایر کارکنان بوفه مراکز آموزشی که فقط اقدام به فروش اقلام خوراکی می‌کنند یک ساله است.

وی در خصوص نحوه رسیدگی به تخلافات صورت گرفته از سوی مراکز آموزشی تصریح کرد: از نظر قانونی در صورت بروز تخلفات در بوفه مدارس می‌توانیم مکان را تعطیل کنیم اما،‌ طی تفاهم‌نامه‌ای که میان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت منعقد شده است، موارد تخلفات را تحت عنوان تخلف مدیرمدرسه به آموزش و پرورش منطقه اعلام می‌کنیم و بوفه مدرسه تعطیل نمی‌شود.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت ادامه داد: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم سعی کنند اگر قرار است غذایی تهیه کنند تا فرزند خود به مدرسه ببرد، حداقل چربی‌ را داشته و ترجیحا از موادی تشکیل شده باشد که فسادپذیری کمتری داشته باشد. در این زمینه اگر مکان آموزشی محیطی را برای گرم کردن غذا فراهم کند بسیار خوب است.

وی در پایان با اعلام شماره تلفن ۱۹۰ از مردم خواست تا هرگونه تخلف بهداشتی را به وزارت بهداشت گزارش دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.