×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
انتقال اراده مالکیتی و رای سهامداران، هدف اصلی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت

به گزارش تجارت گردان به نقل از بازار سرمایه ایران، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح آخرین جزئیات مصوبه نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شورای عالی بورس اظهار کرد: بحث سهام عدالت به دلیل این‌که از سال تخصیص با تصمیمات متناقضی همراه بود، قرار شد در شورای عالی بورس بررسی شود. از این رو، از ابتدای حضور در شورای عالی بورس تلاش شد به جمع‌بندی کاملی در خصوص برگزاری مجامع سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دست یابیم.

هدف سازمان بورس

وی گفت: هدف سازمان بورس و اوراق بهادار این است تا اراده مالکیتی و رای سهامداران را منتقل کنیم، موضوعی که در سال‌های گذشته با ایرادهای اساسی همراه بود.

عشقی با بیان این که تصمیم برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سال ۱۳۹۹ گرفته شد اما به دلیل برخی ایرادها از جمله دولتی بودن اشخاص هیئت مدیره این امر اجرا نشد و همین امر باعث متوقف شدن، مجامع شد، بیان کرد: انتخاب مدیران با این هدف که سهامداران حق مالکیت داشته باشند، از سال گذشته به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اما به دلیل تعدد نظرها در تیرماه به یک جمع‌بندی نهایی رسیدیم اما از آنجا که بازهم این موضوع نیاز به اصلاح داشت، این بحث در جلسه آخر شورای عالی بورس مصوب شد.

مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حضور حداکثری سهامداران عدالت در برگزاری مجامع استانی را از مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت این مجامع ذکر کرد وافزود: برنامه‌هایی متعددی به منظور آگاه سازی سهامداران در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که سهام عدالت با توجه به جمعیت ۵۰ میلیونی و افزایش ۵ میلیون سهامدار جدید، در دست بررسی سازمان خصوصی‌سازی است، گفت: تحقق اهداف مورد نظر دراین باره نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است.

نحوه تایید صلاحیت ها

عشقی بیان کرد: باتوجه به اینکه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نهاد مالی هستند، اعضای هیئت مدیره باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسند که در این راستا فراخوانی برای اعلام آمادگی متقاضیان منتشر خواهد شد
رای گیری الکترونیکی

به گفته وی، مجامع و رای گیری ها برای سهامدارانی که می توانند در مجامع شرکت‌های استانی به صورت مستقیم حضور یابند به صورت الکترونیکی خواهد بود و فرقی میان اشخاص حقیقی و حقوقی نخواهد بود.علاوه براین؛ اعلام حضور در مجمع نیازمند ثبت در سامانه سپرده گذاری مرکزی است و سهامداران می‌توانند تعاونی خود را به عنوان نماینده و بیان آراء خود اعلام کنند.

شرط ۲۰ درصدی

عشقی این نکته را هم متذکر شد: براساس تصمیمات گرفته شده برای اینکه مشکلی در روند برگزاری مجامع شرکت های سرمایه‌گذاری استانی ایجاد نشود، با توجه به اینکه سهامداران عضو شرکت های سرمایه‌گذاری استانی هستند در صورت عدم حضور رای به شرکت سرمایه گذار استانی می‌رسد اما اگر شرکت های سرمایه گذاری استانی حضور ۲۰ درصد از اعضای هیئت مدیره یا سهامداران خود را داشته باشد، می‌توانند به عنوان نماینده حضور یابند.

بررسی صورت‌های مالی شرکت های سرمایه گذاری استانی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براین که به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی فرصت داده شده تا بتوانند نقش مهمی را در راستای حضور سهامداران ایفا کنند، توضیح داد: بعد از برگزاری مجامع باید صورت‌های مالی به طور مجدد بررسی و رئیس هیئت مدیره انتخاب شود. بعد از شکل گیری شرکت ها نیز باید کانون سهام عدالت از میان تمام استان ها تشکیل شود.

وی واگذاری مدیریت پرتفوها به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی یا کانون سهام عدالت را هدف سازمان بورس و اوراق بهادار برشمرد و گفت: طرحی را در دستور کار داریم که هنوز به تصویب نرسیده اما در تلاش هستیم پنج تا ۱۰ درصد از منابع در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی قرار گیرد تا بتوانند در امور اقتصادی و زیرساختی در استان خود سرمایه گذاری کنند.

عشقی تاکید کرد: شرکت های تعاونی استانی شرایط دشواری را داشتند و دچار سر درگمی بودند و قصد دریافت سود از محل سهام عدالت را داشتند اما به دلیل غیر قانونی بودن آن، شرکت های سرمایه‌گذاری استانی و مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی می‌تواند مبلغی را برای تعاونی ها در نظر بگیرند تا آنها بتوانند در راستای جلب مشارکت سهامداران اقداماتی را انجام دهند.

سهام عدالت جاماندگان
وی درباره سهام عدالت جا ماندگان نیز توضیح داد: سهام عدالت جاماندگان در اختیار سازمان بورس و شورای عالی بورس نیست و سازمان خصوصی سازی باید دراین باره پاسخگو باشد .
عشقی افزود: جمعیت ۵ الی ۶ میلیون ایثارگران ، بهزیستی و کمیته امداد به سهامداران عدالت اضافه خواهند شد که سبد سهام آن ها در دولت در حال بررسی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.