Categories: بورس

انتقال شفافیت به بازارها با عرضه فراگیر کالاها در بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمدعلی میرزاییان در گفت و گو با «کالاخبر» عنوان کرد: با گذشت بیش از ۱۶ سال از راه اندازی نخستین بورس کالایی در کشور اما کماکان شاهد هستیم که برخی شرکت های تولیدکننده کالاهای مهم و واسطه ای حضور مستمری در بورس ندارند که این موضوع با اهداف مسوولان در خصوص شفافیت حداکثری در اقتصاد و برنامه ریزی برای سلامت اقتصادی در تضاد است.

وی افزود: در مورد محصولاتی که شرکت های بزرگ و کوچک وارد بورس کالا شده اند شاهد یک شفافیت و استانداردسازی در کالاها هستیم که همین امر عاملی برای ورود فراگیر همه تولیدکنندگان مهم کشور در بورس کالا است. 

به گفته میرزاییان، بورس کالا زمانی می‌تواند سیستم واسطه گری های مخرب را در بازار کالا از بین ببرد که اغلب تولیدکننده‌ها و مصرف کنندگان وارد این بورس شوند. در واقع اینکه برخی تولیدکنندگان یک محصول بورسی کماکان در بازارهای غیررسمی اقدام به مبادله می کنند خود می تواند به غیرشفاف شدن بازارها منجر شود.

نایب رییس اول کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران به نقش بورس کالا در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: عرضه فراگیر کالاها در بورس کالا در وهله نخست یک معیاری برای حجم عرضه و تقاضای داخلی و به عبارت بهتر میزان مصرف داخل است. در این بین با توجه به شفافیت داده ها می توان حجم مازاد مصرف را مشخص کرد و بدون خلل در تولید داخل؛ اقدام به صادرات پرحجم کرد. در صورت تحقق این اتفاق شاهد انتقال صحیح شفافیت بازار سرمایه به کل بازارها خواهیم بود. 

میرزاییان اظهار داشت: بورس کالا یک بستر معاملاتی برای حضور همزمان و بدون واسطه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است به طوریکه روزانه انواع محصولات از آهن، مس، زعفران، پلیمر، مواد شیمیایی و … در این بورس عرضه و معامله می شود و نباید فراموش کنیم که این بورس مسوول نوسان قیمت ها نیست بلکه این حجم عرضه و تقاضاست که نرخ کالاها را مشخص می کند و مسوولان می توانند با مرور آمارهای بورس از کمبود های عرضه مطلع و نسبت به رشد آن برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات کالاها به مجموعه‌ای از اقدامات توسط نهادهای مختلف نیاز دارد، گفت: در وهله نخست باید پذیرفت که عرضه محصولات در بورس کالا یک اعتبار و استاندارد بالا را به شرکت عرضه کننده می بخشد و اگر بتوان نسبت به رشد عرضه کالاها در رینگ صادراتی بورس کالا اقدام کرد، صادرکنندگان یا خریداران خارجی دیگر دغدغه ای در خصوص کیفیت کالاها نخواهند داشت. 

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: زمانی که می‌خواهیم کالایی را صادر کنیم طبق درخواست خریدار، نرخی تعیین می‌شود، شرکت‌های صادرکننده دیگر نیز نرخی برای کالای مشابه تعیین می‌کنند و هر نرخی که پایین‌تر باشد و کیفیت بالاتری داشته باشد، خریدار خارجی جذب آن می‌شود. بنابراین، مهم‌ترین راهکار برای فتح بازارهای صادراتی کاهش قیمت‌ها از طریق رقابت واقعی و بهبود کیفی کالاهای تولید شده است».

وی در پایان اذعان داشت که در چنین وضعیتی، بورس کالا می‌تواند از طریق سازوکارهای خود یعنی کشف قیمت واقعی و ایجاد فضای رقابتی شفاف کمک زیادی به این بخش کند که امیدوارم اهمیت این موضوع به زودی در دستورکار متولیان امر قرار گیرد.

فتحنایی

Recent Posts

حضور پررنگ بانک سینا در مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر

همزمان با برگزاری میهمانی عید غدیر در شهرهای مختلف کشور، بانک سینا موکب پذیرایی از…

5 ساعت ago

انتصاب جناب آقای دکتر ظهرابی به سمت معاونت فناوری اطلاعات موسسه اعتباری ملل

دکتر مسعود ظهرابی طی حکمی از سوی مدیرعامل محترم موسسه اعتباری ملل از اول تیرماه…

5 ساعت ago

راه‌اندازی سیستم چت آنلاین در بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد با هدف ارائه خدمات نوین بانکی و ارتقای سطح کیفی خدمات، سیستم چت…

5 ساعت ago

مزایده عمومی املاک مازاد بانک اقتصادنوین

بانک اقتصادنوین در راستای اجرای«قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر» و رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بانک مرکزی…

5 ساعت ago

مراسم تکریم سادات در بانک صنعت و معدن

در آستانه عید سعید غدیر خم مراسم تکریم سادات با حضور حسین عسکری رییس هیات…

5 ساعت ago

بهره برداری از سایت جدید بانک ملت همزمان با عید سعید غدیرخم

همزمان با عید سعید غدیرخم، نسخه آزمایشی وب سایت جدید بانک ملت با امکانات ویژه…

5 ساعت ago