×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
انتقال کویید- ۱۹ از طریق آب‌ ممکن نیست

تجارت گردان | انتقال کویید- ۱۹ از طریق آب‌ ممکن نیست

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان ، قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفا و معاون وزیر نیرو در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آلودگی آب‌های رها شده در بهشت زهرا گفت: ما در بهشت زهرا تصفیه خانه داریم که پس از شستشو متوفی آب وارد تصفیه خانه شده و سپس بعد از تصفیه و کلرزنی رها می‌شود و در مجموع طی مطالعاتی که صورت گرفته اثر این ویروس‌ در آب منفی است و جای هیچ نگرانی نیست.

او در ادامه با اشاره به شیر آب‌های بیمارستانی افزود: شیر آب‌های بیمارستانی به هیچ عنوان رها سازی نمی‌شوند چرا که دفع می‌شوند، در مجموع زباله‌های بیمارستانی یا سوزانده می‌شوند و یا در جا‌های تعبیه شده نظیر کهریزک به صورت ویژه و بهداشتی دفع می‌شوند.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: خوشبختانه امسال وضعیت بارندگی در کشور مطلوب است و نسبت به سال گذشته سال پر آبی برای کشور بوده است، فقط در مجموع بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است که امیدواریم این رقم پوشش داده شود.

خامسی گفت: ما نگران آب در کشور نیستیم و توصیه ما به مردم این است که با توجه به ویروس کرونا و مصرف بالای آب به دلیل شست‌وشوی دست‌ها، در مصرف آب صرفه جویی کنند چرا که اگر روزی ۱۰ مرتبه و ۲۰ ثانیه شیر آب باز بماند چیزی بالغ بر ۴۰ لیتر آب هدر می‌رود که این رقم در کل کشور عدد بزرگی می‌شود.

۴۰ درصد افزایش مصرف آب در اسفند سال گذشته

او بیان کرد: ما در اسفند سال گذشته ۴۰ درصد افزایش مصرف آب داشتیم که این رقم خیلی خطرناک بود که خوشبختانه این عدد کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به کمبود آب در تابستان امسال گفت: اگر مصرف آب در کشور به طور بهینه مصرف شود، قطعا کمبود آب نداریم و این بستگی به میزان مصرف ما دارد، به طور کلی کشور ما خشک و نیم خشک است و نباید به سال‌های پرآب نگاه کنیم.

خامسی در ادامه در خصوص وضعیت آب سیستان و بلوچستان افزود: خوشبختانه امسال سیستان و بلوچستان از نظر وضعیت آبی سال خوبی را دارد، به طوری که وضعیت بارندگی امسال نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد بیشتر است، ولی در مجموع ما باید به فکر خشکسالی هم باشیم و اگر در دورانی که مصرف آب خوب است مصرف بهینه را در نظر نگیرم در آینده دچار مشکل می‌شویم.

خسارت‌های سیل به دلیل مداخله‌های انسانی است

او اضافه کرد: از نظر ما سیلاب خوب است، با توجه به اینکه باعث خسارت می‌شود، ولی باید در نظر داشته باشیم که تا زمانی که در مسیر رودخانه‌ها ساخت و ساز انجام شود باعث خسارت می‌شود و این خسارت‌ها به دلیل مداخله‌های انسانی است.

معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مصرف آب تهران از محل آب‌های سطحی است افزود: آب تهران یکی از بهترین آب‌های کشور است به خاطر اینکه در تهران پنج سد بزرگ نظیر کرج، طالقان، لتیان، مملو و لار است و آب‌هایی که از بارندگی و سیلاب در این سد‌ها جمع می‌شود پس از تصفیه وارد مدار توزیع می‌شود و این آب چاه نیست و آب سطحی است.

خامسی با اشاره به تعداد تصفیه‌خانه‌ها و فاضلاب‌های کشور در اوایل انقلاب بیان کرد: ما در اول انقلاب ۲۷ تصفیه خانه آب داشتیم و در حال حاضر این رقم به ۲۴۰ تصفیه خانه رسیده است و همچنین تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب در کشور هم در اوایل انقلاب ۴ واحد بود و در حال حاضر این رقم به ۲۴ رسیده است که این نشان دهنده پیشرفت مطلوب وزارت نیرو است.

افراد اگر توانایی پرداخت دارند قبوض خود را پرداخت کنند

معاون وزیر نیرو در خصوص پرداخت قبوض آب و برق تصریح کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا ما به تمامی شرکت‌ها اعلام کردیم که تا خرداد ماه فرصت دارند قبوض خود را پرداخت کنند در این بین برخی از افراد هم هستند که هزینه قبوض آب و برق در زندگی شان تاثیرگذار است، صحبت ما با آن دسته از افرادی است که اگر توانایی پرداخت دارند قبوض خود را بپردازند چرا که حقوق و دستمزد کارمندان از طریق پرداخت آب بها و برق بها است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.