×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳
انحصارطلبی محکوم به شکست است

به گزارش تجارت گردان به نقل از تصلا– قائم‌مقام مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در خصوص سند پیش‌نویس برنامه عملیاتی توسعه صنعت لوازم خانگی که با انتقاداتی همراه شد و فعلا در حال بررسی در وزارت صمت است، به «تصلا» گفت: باید باور کنیم در دنیای تجارت امروز انحصارطلبی و انحصارطلب محکوم به شکست و فناست و قطع به یقین کمیته‌های تعریف شده و نمایندگان تشکل‌های صنفی مسئول شده در این سند راهبردی، به هیچ عنوان موافق تعطیلی واحدهای کوچک و متوسط نبوده و از از ایجاد انحصار در این صنعت جلوگیری خواهند کرد.

عباس ابهری افزود: از طرفی لازم است از ایجاد قارچ‌گونه بنگاه‌هایی که عملاً نقش واسطه‌گری را دنبال کرده و در پوشش تولید، بیشتر دنبال مقاصد دیگر هستند، جلوگیری کرده و  بحث ساماندهی در تولید‌کنندگان، هدف‌گذاری در این قسمت از سند است.

ابهری ادامه داد: اساسا تشکیل انجمن‌های تخصصی و متعاقب آن قرار گرفتن در مقام مشورتی و تصمیم‌سازی برای پیشبرد اهداف صنعتی که نماینده آن هستند، در کنار نهادهای تصمیم‌گیر کشور همچون وزارت صمت و مجلس نوید پیشرفت و تغیییر رویه‌های بنیادین در سیاستگذاری‌های کلان کشور را دارد.

وی افزود: تبیین سند راهبردی در صنعت لوازم خانگی که به جرات می‌تواند به یکی از صنایع پیشران کشور تبدیل شود، خبر خوبی است. باید تهیه و تبعیت از این سند راهبردی را به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد، چرا که علاوه بر حضور نهادهای موثر و تصمیم‌گیر که از ارکان اصلی نظام در تبیین سرنوشت هر صنعت و کسب و کاری هستند، حضور و استفاده از پتانسیل، تجربه و دانش نمایندگان مختلف صنعت لوازم خانگی در قالب انجمن‌های مختلف در کمیته راهبردی این سند چشم‌انداز، ریل‌گذاری صحیح‌تری را برای افق لوازم خانگی ترسیم خواهد کرد.

چالش‌زایی برای صنایع با واردات کالاهای مشابه

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران درباره احتمال ممنوعیت واردات که برخی فعالان صنعت در بررسی خود از این طرح عنوان کرده‌اند، اظهار کرد: کمی با این نگاه مخالف هستم و این مساله نشأت گرفته از اسناد بالادستی نظام است که هیچ‌گاه هدف واردات نبوده که قانون‌گذار به دنبال حذف واردات باشد.

ابهری افزود: مشکلات عدیده ایجاد شده برای کشور از قبل حضور صرفا تجارتی شرکت‌های خارجی به کشور، قانون‌گذار را به این سمت هدایت می‌کند که واردات کالای مشابه ساخت داخل به کشور به دلیل عدم ثبات رفتاری کشورهای خارجی و تبعیت آنها از رفتارهای سیاسی بین‌المللی، بازار و صنایع ایران را بارها دچار چالش‌های مهم کرده‌اند.

وی ادامه داد: از نظر من، این سند همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه دنیا با واردات کالای ساخته شده به کشور مخالف است و این تصمیم بسیار درست و صحیح است. ولی چنانچه حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مشخصاً با سرمایه‌گذاری واقعی و مشارکت با شرکت‌های تولیدکننده داخلی، انتقال تکنولوژی طراحی، ساخت و تولید به ایران، که درنهایت منجر به تولید محصول شود، نه تنها مخالفتی نخواهد شد، بلکه در این خصوص نظام حمایت هم خواهد کرد.

به گفته ابهری، واقعیت امروز بازار لوازم خانگی نشان از این دارد که در چند سال اخیر بخش تولید داخل، پیشرفت و جهش بسیار خوبی را در زمینه تامین نیاز داخل انجام داده ولی هنوز به هدف نهایی خود نرسیده است. ضمن اینکه باید بپذیریم قاچاق کالای ساخته شده کماکان به کشور به صورت تقریبا سازمان‌یافته و علی‌الخصوص در بخش لوازم خانگی کوچک به وفور وجود دارد.

به هرحال با تبیین و اجرایی شدن سند راهبردی اخیر با توجه به حضور نمایندگان همه دستگاه‌های مرتبط با این چرخه، امیدوارم بحث قاچاق کالا در این بخش نیز کنترل شده و متوقف شود تا حمایت لازم از تولید‌کننده در این زمینه صورت گیرد.

راهکار برون‌رفت از چالش صادراتی

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در پاسخ به این پرسش که یکی دیگر از اهداف این طرح، صادرات لوازم خانگی به کشورهای همسایه عنوان شده است. آیا می‌توان این ایده را شکست‌خورده دانست؟ گفت:در حال حاضر برخی محصولات لوازم خانگی نظیر کولرآبی، پکیج و مشابه آنها در حال صادرات به کشورهای دیگر هستند، ولی صادرات انبوه برای همه بخش‌های لوازم خانگی را  موافقم و عملا با توجه به قیمت تمام شده، تکنولوژی به کاررفته در محصول و دیگر عوامل موثر در بازار رقابتی، شانسی را برای تولید‌کننده داخلی جهت عرضه محصولات خود را به صورت گسترده برآورده نخواهد کرد.

ابهری افزود: به نظرم راهکار برون‌رفت از این موضوع حمایت ۱۰۰درصد دولت از تولیدکننده با ایجاد تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای مقصد صادراتی، حذف حقوق و عوارض گمرکی برای قطعات وارداتی محصولاتی که تولیدکننده آنها را صادر کرده باشد و معافیت‌های قابل توجه مالیاتی و ایجاد بسته‌های تشویقی متناسب با حجم صادرات انجام شده، و مواردی از این دست را می‌توان نام برد.

همکاری دانش، صنعت و بازار؛ لازمه‌ی رشد

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران همچنین در خصوص دیگر اهداف این طرح یعنی اصلاح ساختار مجوزدهی با رویکرد هدایت سرمایه‌گذاران جدید به سمت تولید قطعات و محصولات دارای کمبود با فناوری بالا و دارای توجیه اقتصادی و همچنین تجمیع بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق یک شبکه با هدف ساماندهی، توضیح داد: در بازار رقابتی، اندازه واحد تولیدی به تنهایی نمی‌تواند فاکتور بقای آن سازمان باشد. در دنیای امروز فکر، ایده و دانش نیز باید در کنار امکانات و تجهیزات قرار گیرند تا شما خروجی رقابتی داشته باشید.

ابهری افزود: همانطور که شرکت دانش‌بنیان نیز به تنهایی قادر به رقابت با صنایع بزرگ نخواهد بود. از این رو همکاری‌های نزدیک بخش دانش، صنعت و حتی بازار منجر به این خواهد شد که آن صنعت رشد بیشتر و جهشی لگاریتمی داشته باشد. بدیهی است در برخی از موارد ممکن است این مساله منجر به ادغام شرکت‌ها در یکدیگر شود و این به مفهوم از بین رفتن صرفا صنایع کوچک نباشد. موارد بسیاری بوده که شرکت‌های استارت‌آپی و شتاب‌دهنده در این چند سال اخیر با داشتن فنآوری و تکنولوژی‌های نوین برخی صنایع در حال ورشکستگی را نجات داده و خود به عنوان رول اصلی در کنار سهامداران آن کارخانه حضور یافته‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.