×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۳۱ مرداد , ۱۴۰۳
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، امروز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ طی نشستی با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر سعیدی روشن رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی حسینی رئیس شورای فقهی صنعت بیمه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید رضا حسینی معاون آمورشی، پژوهشی و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر مصطفی کاظمی نجف‌آبادی عضو هیات علمی و آقای مهدی غلامی سرپرست مرکز همکاری‌های علمی ملی-بین المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر ولی‌محمد دَرینی سرپرست معاونت پژوهشی‌ پژوهشکده بیمه،آقای علی حاتم‌آبادی معاون پشتیبانی پژوهشکده بیمه و جمعی از مدیران ارشد پژوهشکده، آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
در بخش ابتدایی این دیدار، رئیس پژوهشکده بیمه با خوش آمد گویی به رئیس و مدیران ارشد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رئیس شورای فقهی صنعت بیمه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را مولود انقلاب اسلامی دانست که بیش از ۴۰ سال سابقه درخشان در نظریه‌پردازی در زمینه علوم انسانی بر مبنای مبانی اسلامی دارد و پژوهشکده بیمه مفتخر است که در این تاریخ تفاهم‌نامه همکاری مشترک با این نهاد پرافتخار را منعقد می‌نماید.
دکتر عسگری در ادامه به تشریح زمینه‌های همکاری پژوهشکده بیمه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پرداخت و تصریح کرد؛ دو مجموعه در زمینه تدوین سرفصل‌های دروس تکافل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند همکاری موثری داشته باشند. همچنین در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی از ظرفیت‌های پژوهشگاه استفاده خواهیم نمود.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه با اشاره به تجربه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه برگزاری کرسی‌های علمی ترویجی خواستار تشریک مساعی در این زمینه گردید.
دکتر عسگری برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تعریف و انجام طرح پژوهشی مشترک در حوزه‌های حقوقی، فقهی و علوم رفتاری در بیمه و تکافل و برگزاری کارگاه‌های دانش افزایی برای اعضای هیئت علمی را زمینه بسیار ارزشمندی برای همکاری دانست و تصریح کرد؛ پژوهشکده بیمه تعاملات نزدیکی با کشورهای مالزی، اندونزی، پاکستان، امارات متحده عربی و ترکیه دارد و تاکنون نیز ۱۵ تفاهم‌نامه همکاری با مراکز علمی و اجرایی فعال در زمینه بیمه، تکافل و مالی اسلامی این کشورها منعقد نموده است و در اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی بین‌المللی با کمک این مراکز در کنار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خواهد بود. همچنین امکان حضور اساتید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در رویدادهای بین‌المللی که با همکاری این کشورها برگزار خواهد شد فراهم می‌باشد. تالیف و ترجمه کتب و مقالات مشترک و حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری نیز از دیگر زمینه‌های همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خواهد بود. همچنین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه می‌تواند دوره‌های مدیریت کسب و کار تکافل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که تاکنون در ایران ارائه نشده است، برگزار نماید و سرفصل‌های این دوره‌ها نیز توسط پژوهشکده بیمه تهیه شده است.
به علاوه دانشگاه بین‌المللی اینسیف مالزی و دانشگاه بین‌المللی ساکاریای ترکیه آمادگی خود را برای پذیرش اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه در قالب دوره فرصت مطالعاتی اعلام نموده‌اند لذا زمینه مساعد برای اعزام اساتید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای حضور در دوره فرصت مطالعاتی دانشگاه‌های مذکور فراهم گردیده است.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به نمایه‌سازی فصلنامه علمی پژوهشی “پژوهشنامه بیمه” در پایگاه‌های بین‌المللی نظیر اِبسکو و کسب رتبه الف برای سومین سال پیاپی توسط این نشریه، از آمادگی پژوهشکده بیمه برای چاپ و انتشار مقالات اعضای هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در فصلنامه پژوهشنامه بیمه خبر داد و خواستار انتشار و چاپ مقالات اعضای هیات علمی و پژوهشگران پژوهشکده بیمه درمجله”جستارهای اقتصادی” پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شد.
دکتر عسگری در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد انقعاد سند همکاری مشترک فیمابین پژوهشکده بیمه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، منشا ثمرات خیر برای دو مجموعه باشد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر سعیدی روشن رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در ادامه با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای برگزاری این نشست و بیان تفاوت‌های میان برونداد‌های علم در اسلام و در دوران جدید، به تبیین آثار و بحران‌های محیط زیستی ناشی از انفصال از عقل، وحی و اخلاق و اتکای صرف به علم حس در دوران جدید پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر سعیدی روشن تصریح کرد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه متشکل از چهار پژوهشکده شامل پژوهشکده علوم رفتاری، پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشکده علوم اسلامی و پژوهشکده مطالعات راهبردی در حوزه علم فرهنگ و تمدن، در  گروه‌های مختلف جامعه شناسی، اقتصاد،مدیریت، روانشناسی، خانواده، قرآن پژوهی، نهاد علم فرهنگ و ارتباطات برنامه‌های آموزشی متنوعی را در سطوح تحصیلات تکمیلی در دست اجرا دارد.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد این مجموعه از ۸۰۰ اثر علمی برخوردار است که این آثار هم در محافل آکادمیک حوزه، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در حال تدریس هستند و محققان، دانشجویان و اساتید در حال بهره‌برداری این دستمایههای علمی می‌باشند. علاوه بر آموزش و پژوهش‌های اساسی، محققان و ۵۰ عضو هیئت علمی پژوهشگاه اقدام به انجام طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی و نگارش مقالات علمی پژوهشی نموده و تا کنون بیش از هزار مقاله علمی توسط متخصصین این مرکز به ثبت رسیده است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی روشن با اشاره به انتشار ۸ مجله علمی پژوهشی توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، از انجام مقدمات انتشار مجله “علوم انسانی و معنویت” به زبان انگلیسی خبر داد و تصریح کرد؛ زمینه جذب دانشجویان خارجی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز فراهم گردیده و استقبال بسیار خوبی نیز از این موضوع به عمل آمده است که این استقبال حاصل تعاملات بین‌المللی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه می‌باشد.
وی با اشاره به تعاملات بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با کشورهای مالزی، اندونزی و ترکیه و برگزاری برنامه‌های علمی و آموزشی متعدد برای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این مراکز، به بیان جرئیاتی از انجام طرح پژوهشی ماموریت گرایی مطالعات فرهنگی حاشیه نشین کلان شهرها پرداخت و تاکید کرد؛ گروه‌های رشد و فناور در حوزه علوم انسانی نیز در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حال شکل‌گیری هستند که برای جامعه اثربخش و مفید خواهد بود.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد چنانچه اسلام را منظومه‌ای معرفتی، عقیدتی و اخلاقی بدانیم، نیازمند توجه به تکافل اعم از مادی و معنوی از این منظر هستیم و به این ترتیب گروه‌های روانشناسی، جامعه شناسی و حتی خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز می‌توانند مطالعات ارزشمندی را در این حوزه به ثمر برسانند. وی همچنین خواستار توجه به میزان تاثیر ساحت‌های اعتقادی در بیمه و پرداختن به مطالعات تاریخی در این زمینه شد و آمادگی گروه تاریخ پژوهشگاه را نیز برای همکاری با پژوهشکده بیمه در این زمینه اعلام نمود.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی روشن در پایان ابراز امیدواری کرد پیوند میان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشکده بیمه و عملیاتی شدن مفاد تفاهم‌نامه، با اهتمام دو مجموعه منجر به ارائه خدمات موثر در جامعه اسلامی گردد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدرضا حسینی معاون آمورشی، پژوهشی و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز با ابراز خرسندی از حضور در پژوهشکده بیمه، انعقاد تفاهم‌نامه و آغاز تعاملات مشترک را فرصت ارزشمندی برای همفکری و هم افزایی میان دو مجموعه برشمرد و تصریح کرد؛ معاونت پژوهش و آموزش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری در زمینه بیمه، تکافل و تامین اجتماعی با پژوهشکده بیمه دارد. همچنین گروه اقتصاد پژوهشگاه نیز با فعالیت‌های تخصصی در زمینه بیمه، تکافل، تکافل اجتماعی و تامین اجتماعی، تمرکز خود را بر بخش عمومی و بخش سوم اقتصاد به عنوان بخش خیریه معطوف داشته است و زمینه بسیار خوبی برای همکاری با پژوهشکده بیمه وجود دارد. همچنین علاوه بر گروه اقتصاد، گروه‌های متعددی از جمله گروه حقوق، مدیریت و روانشناسی در پژوهشگاه فعالیت دارند که آماده همکاری با پژوهشکده بیمه در این حوزه‌ها می‌باشند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدرضا حسینی، حضور نیروهای متخصص و برخورداری همزمان از تحصیلات حوزوی و دانشگاهی را برتری‌های اعضای هیات علمی این مجموعه دانست و تاکید کرد؛ بیمه زمینهای گسترده‌ شامل دو بخش تجاری و بازرگانی و بخش تامین اجتماعی و تکافل است که هر دو جز موضوعات دارای اولویت‌ در جامعه هستند و یکی از مهمترین اهداف اجتماعی اسلام نیز موضوع تامین اجتماعی است که در بیمه و تکافل متبلور شده است. لذا زمینه همکاری میان دو مجموعه بسیار وسیع است و امیدواریم که این همکاری منجر به هم‌افزایی موثر به ویژه در زمینه صندوق‌های تامین اجتماعی گردد.
معاون آمورشی، پژوهشی و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تکافل زمینه رو به رشد در صنعت بیمه و اقتصاد محسوب می‌شود تاکید کرد بخش خیریه به عنوان بخش سوم اقتصاد، آثار مثبتی در اقتصاد داخلی و عرصه بین الملل خواهد داشت که تحت عنوان تکافل اجتماعی، در قالب فعالیت‌های خیریه به عنوان راهی برای توسعه صنعت بیمه قابل اجرا خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی حسینی رئیس شورای فقهی صنعت بیمه نیز در این نشست تاکید کرد؛ تکافل صرفاً برای اهل سنت نیست بلکه تکافل هم برای شیعه و هم برای اهل سنت خواهد بود و سید یزدی به عنوان یکی از فقهای شیعه برای نخستین بار موضوع بیمه را در کتب خود مطرح نموده‌ است. از میان فقهای معاصر نیز پس از حضرت امام (ره) که بحث تکافل را در قالب تضامن در کتاب تحریرالوسیله مطرح فرموده اند،آیت الله خویی نیز بیمه را تنها از طریق هبه جایز می‌داند. لذا بیمه مرکزی می‌بایست تکافل را برای اقشار مختلف اعم از شیعه و اهل سنت ارائه نماید. وی همچنین فعالیت‌های متعدد و گسترده‌ پژوهشکده بیمه در زمینه بیمه‌های رایج و تکافل از جمله تلاش برای برقراری ارتباطات رسمی با مراکزی نظیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را ارزشمند و شایسته تقدیر دانست.
شایان ذکر است در این نشست مدیران گروه‌های پژوهشی و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه ضمن معرفی فعالیت‌های واحدهای علمی، پژوهشی و فنی تحت سرپرستی خود، به تبیین زمینه‌های همکاری با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پرداختند. در انتها نیز آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژهشکده بیمه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
به موجب این تفاهم‌نامه، دو مجموعه در زمینه «انجام گزارش‏ها و طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی»؛ «تشکیل هسته‌های کارشناسی، گروه‏های تخصصی مشاوره‎ علمی و صنعتی، گروه‏های تبادل اطلاعات و تجربیات»؛ «اجرای دوره‎های آموزشی، حرفه‎ای و تخصصی مشترک اعم از داخلی و بین‏المللی»؛ «انتشار کتب، مقالات، نشریات و ویژه‌نامه‌های علمی»؛ «تألیف، تدوین و ترجمه منابع تخصصی، متون، کتب و اسناد علمی و طرح‌های پژوهشی»؛ «انتشار و تبادل اسناد و مدارک علمی، پیوند‏های اطلاع‌رسانی و استفاده از پایگاه‎های اطلاعاتی»؛ «نگارش پایان‌نامه‌های دانشجویی کارشناسی‌‌ارشد و رساله‏های دکتری»؛ «تبادل امکانات، آمار و داده‌ها»؛ «امور رسانه‏ای، تبادل اطلاعات و اطلاع‌رسانی رویدادها، اخبار و دستاوردها»؛ «بهره‌برداری متقابل ازپتانسیل‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی، مطالعاتی، اجرایی، فنی و تخصصی»؛ «برگزاری رویدادهای علمی، نمایشگاه‌های تخصصی، جشنواره‌ها و …»؛ «بهره‌گیری از اساتید، متخصصین، کارشناسان و پژوهشگران معرفی شده از سوی طرفین برای حضور در همایش‌های علمی، نشست‌های تخصصی و نظایر آن»؛ «معرفی مدرسان و اعضای هیأت علمی واجد شرایط برای تدریس دروس مورد نیاز»؛ «اجرای فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در صنعت بیمه و تکافل»؛ «طراحی و برگزاری آزمون‎های حرفه‎ای، عمومی و تخصصی مرتبط با بیمه»؛ «برگزاری دوره‏های کارآموزی و کارورزی»؛ «تبادل تجربیات در زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مستندسازی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سازمان» و «طراحی، اجرا و توسعه محصولات نوین بیمه‏ای، محصولات مالی اسلامی، تکافل و تکافل اتکایی» همکاری خواهند داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.