×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی مرکز ملی فرش ایران و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش

 به گزارش تچارت گردان به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، این تفاهم نامه با حضور فرح ناز رافع و علیرضا کمره ای “معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش”، با موضوع همکاری در حوزه هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای فرش دستباف امضا شد.
رافع گفت: اهداف مهم این تفاهم نامه، تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز هنر- صنعت فرش دستباف، توسعه و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی، تولید، تجاری سازی و رقابت پذیری در جهت اجرای سیاست های کلی اشتغال، اقتصاد مقاومتی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی و تهیه و تولید محتوای آموزشی متناسب با استانداردهای آموزشی و کتب درسی می باشد.
وی افزود: از موضوعات مهم این تفاهم نامه، همکاری وزارتخانه‌ها، سازمان ها و مراکز تولیدی در اجرای آموزش متوسطه و اصلاحیه ماده ۹ آیین نامه مذکور به شماره ۷۱۴۷/ت ۵۱۵۱۶ه مورخ ۲۶/۱/۱۳۹۵ و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی و اجرایی نمودن مصوبات کمیته همکاری‌های آموزشی وزارت صنعت،معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش درخصوص توسعه آموزش عملی و مهارتی (هنرستانها) شماره ۳۴۲۱۲/ ۶۰مورخ۳۰/۱/۱۳۹۶ است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ضمن اظهار خرسندی و تاکید بر استمرار و توسعه همکاری‌ها، مفاد مهم این تفاهم نامه به شرح زیر اعلام کرد:
– همکاری در اجرای آیین نامه همکاری  وزارتخانه ها ، سازمان ها و مراکز تولیدی و آموزش نظام جدید متوسطه (کاردانش) تصویب نامه شماره ۲۷۷۶۳/ت ۴۴۴ه. مورخ ۲۸/۹/۱۳۷۱ و اصلاحات بعدی.
– بکارگیری ظرفیت نیروهای متخصص معرفی شده از سوی ” مرکز “در اجرای دوره های ضمن خدمت دانش افزایی و مهارت‌افزایی  هنرآموزان رشته های فرش.
– همکاری در تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی و مهارتی فرش دستباف و صنایع مرتبط.
– همکاری در تهیه تولید محتوای آموزشی متناسب با کتب درسی و کمک آموزشی.
– صدور مجوز تاسیس هنرستان‌های تخصصی حوزه فرش دستباف( موضوعی، وابسته، جوارکارخانه و جوار کارگاه‌های تولیدی)
– همکاری در برگزاری بخش هنرجویی المپیاد فرش دستباف، مسابقات و جشنواره های مرتبط
– تعمیق فرهنگ مهارت آموزی، کارآفرینی، مسابقات، المپیادها و جشنواره‌های حوزه فرش دستباف.
– هماهنگی برای اختصاص فضای مناسب برای هنرجویان در نمایشگاههای تخصصی برای فروش دست بافته ها و دست سازه های رشته های فرش فنی و حرفه ای و کاردانش در قالب برنامه آموزش همراه با تولید هنرستان‌ها.
– همکاری در تدوین و بازنگری استاندارد شغلی مورد نیاز بازار کار جهت تعریف رشته های مهارتی مورد نیاز فرش دستباف
– کمک به ترویج و معرفی هرچه بهتر رشته های فرش دستباف در امر هدایت تحصیلی با تأکید و هم‌افزایی سازمان صمت با اداره کل آموزش ‌و پرورش در استان ها پس از انعقاد قرارداد جداگانه.
– همکاری در برگزاری و یا نظارت برفرآیند آموزش و آزمون های پایانی دوره های آموزش و مهارت مربوط به هنرجویان کاردانش حوزه فرش دستباف به همراه نماینده آموزش و پرورش استان و صدور گواهینامه های مرتبط
– همکاری در فراهم نمودن بسته های آموزشی، برگزاری دوره های آموزش حضوری و مجازی در راستای افزایش مهارت حرفه ای هنرآموزان (مربیان)
– معرفی جهت بکارگیری فارغ التحصیلان رشته های فرش دستباف کاردانش و فنی و حرفه ای در مراکز تولیدی و کارگاهی حوزه فرش دستباف
– هماهنگی با کارگاه های بافت، طراحی و نقشه کشی، مواد اولیه و رنگرزی برای گذراندن دوره های کارورزی و کارآموزی هنرجویان کاردانش و فنی حرفه ای فرش دستباف در استان‌ها.
رئیس مرکز ملی فرش ایران، امضای این تفاهم‌نامه فرصتی مناسب برای گسترش همکاری‌های مرکز ملی فرش ایران و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: اصلاح ساختار آموزشی در هنرستان‌های کار دانش رشته فرش در بخش دانشی و مهارتی بر اساس نیازهای واحدهای تولیدی و تجاری در جذب و به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان هنرستانی رشته فرش در بازارهای کسب و کار و ارتقاء دانش و مهارت هنرجویان و هنرآموزان و استفاده و بهره‌مندی از فرصت های موجود و متناسب با بازار کار از جمله مهم ترین مصادیق این همکاری خواهد بود.
رافع ضمن توضیح در خصوص برگزاری وبینارهای علمی و پژوهشی و مباحث حقوقی و حفاظت قانونی از اصالت فرش که توسط مرکز ملی فرش ایران و با حضور مربیان هنرستان های رشته فرش وزارت آموزش و پرورش انجام گرفت، بازنگری در استانداردهای کار دانش فرش دستباف، بسته تشویقی و ترغیبی فرش دستباف در هدایت تحصیلی را از مهم خواند و تشریح کرد که ۴۰ ساعت دوره آموزشی برای مربیان کاردانش فرش دستباف در هفته گذشته توسط مرکز ملی فرش ایران برگزار شد که مورد توجه و تایید آنان قرار گرفت.
رافع گفت: در حال حاضر تعداد ۳۳۹۸ نفر هنرجوی رشته فرش در هنرستان کاردانش و فنی و حرفه ای در ۱۲۹ هنرستان وجود دارد و مبحث قالی در درس نامه های مقاطع ابتدایی  مورد بررسی قرار می گیرد.
وی نگاه جدی به بحث اقتصادی، کارآفرینی و هنری فرش دستباف در هنرستان ها را قابل توجه دانست و گفت: برگزاری المپیاد فرش دستباف  امسال در دستور کار قرار می گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.