×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت

تجارت گردان | ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، کارگروه ویژه اقدام مالی اروپا موسوم به (FATF) امروز جمعه ایران را در لیست سیاه خود قرار داد.

این در حالی است که پیش از این روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اعلام کرده بود کارگروه ویژه اقدام مالی ایران را در لیست سیاه خود قرار خواهد داد.

گروه ویژه اقدام مالی در سال ۱۹۸۹ در پاریس توسط سران گروه هشت (G ۸) و با مأموریت ادعایی پولشویی تأسیس شد. سران گروه جی-۸ ضرورت تشکیل چنین نهادی را یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی عنوان کردند. در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، آنچه «تأمین مالی تروریسم» خوانده شده در دستور کار فعالیت‌های گروه ویژه اقدام مالی FATF قرار گرفت. نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در سطح جهانی و در سطح کشورها، رسالت اصلی FATF محسوب می‌شود.

روزنامه وال‌استریت ژورنال هم پیشتر گزارش داده بود که تصمیم این نهاد که مرکز آن در پاریس قرار دارد، مبنی بر پیوستن به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران پس از موافقت کشورهای اروپایی، صورت پذیرفته است.

با وجود این، مواضعی که مقام‌های آمریکایی ابراز می‌کنند نشان می‌دهد آن‌ها FATF را ابزار مناسبی برای اعمال هر چه موثر تحریم‌ها علیه کشور‌های ناهمسو با سیاست‌های آمریکا می‌دانند. پیشتر چهار سناتور آمریکایی در نامه‌ای به این گروه مدعی شدند ایران با گذشت دو سال از تعلیق اقدامات تقابلی هنوز تغییری در رویه‌هایش ایجاد نکرده است و باید هر چه سریع‌تر به لیست سیاه این گروه وارد شود.

گفتنی است، بر اساس گزارش رویترز، FATF طی بیانیه خود، به صورت ضمنی اعلام کرده که اقدامات علیه ایران بازگشت‌پذیر است و ایران پس از تصویب لوایح مربوط می‌تواند از لیست سیاه خارج شود.  یکی از این دیپلمات‌ها دراین باره به رویترز گفته که وارد کردن ایران به لیست سیاه، طوری تنظیم شده که درها به روی ایران کاملا بسته نشده باشد.

«گروه ویژه اقدام مالی»، موسوم به FATF، با هدف مبارزه با پولشویی تاسیس شده است. هرچند که طی سال‌های گذشته، صرفا در چارچوب منافع تعریف‌شده، فعالیت خود را پیگیری و با موضوعات مختلف به نحوی بسیار گزینشی برخورد کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.