×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | ایران فرصت بزرگی برای سرمایه گذاری خارجی در حوزه فناوری است‌

«محمد جواد آذری جهرمی» که به منظور شرکت در اجلاس تابستانی مجمع جهانی اقتصاد به چین سفر کرده است روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارتباطات گسترده اقتصادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بین ایران و چین برقرار بوده و هست.
او با اشاره به اینکه همواره ارتباط بین شرکت‌های ایرانی و چینی ارتباط وسیع و گسترده‌ای بوده است تصریح کرد: فرصت اقتصاد دیجیتال فرصتی است که برای کشورهای جهان از جمله ایران به وجود آمده است و فضا را برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌های مشترک فراهم کرده و این موضوع را هم در مجمع عالی اقتصاد مطرح کردم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران افزود: چین پیشرفت قابل توجهی در حوزه فناوری اطلاعات داشته است و جزو کشورهای پیش رو در این زمینه است ما می‌توانیم همکاری مفیدی را در بخش‌های فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران و منطقه خاورمیانه به صورت دو جانبه و حتی چند جانبه با حضور سایر کشورها پیش ببریم و در این زمینه مذاکراتی هم داشته‌ایم.

راه اندازی بازار بین المللی
«آذری جهرمی‌» در بخش دیگری از سخنانش گفت که توسعه همکاری‌های بین المللی با چین مد نظر است و برنامه عملیاتی که اکنون پیگیری می‌کنیم ایجاد یک بازار منطقه‌ای است که فعلاً با عضویت ایران، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در رابطه با برنامه تعاملات اقتصادی با چین نیز در این حوزه پیگیر هستیم و مذاکرات در جریان است ولی هنوز به نتیجه نرسیده است توافقات کلی در توسعه همکاری‌های اقتصادی وجود دارد اما در جزئیات نیاز به مذاکره و پیگیری بیشتری است که اکنون در جریان است.

اختلال در سامانه “جی پی اس” محلی است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در مورد اختلال در سامانه جی پی اس گفت: اختلالی که در سامانه “جی پی اس” در ایران به وجود آمده است ناشی از ارائه کننده خدمت نیست بلکه اختلال در لایه بهره برداری و محلی است.

آذر جهرمی افزود: طبیعتاً سازمان تنظیم مقررات منشأ اختلال را شناسایی کرده و به مراجع ذیربط و قانونی ارجاع داده و با عامل منشأ اختلال نیز صحبت کرده و حتی طرح شکایت هم کرده است چون این موضوع می‌تواند امنیت پروازهای فرودگاهی ما را به خطر بیاندازد.

وی افزود: موضوع منظومه ویژه برای سیستم‌های ناوبری بحث دیگری است که در سازمان فضایی ما به صورت یک پروژه ویژه در حال پیگیری است پژوهشگاه ما هم در زمینه تحقیقات برای ساخت منظومه راهبری و هم در همکاری مشترک فیمابین برای بهره برداری از این سیستم در حال کار است.

اهداف سفر به چین
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف از سفر به چین را شرکت در اجلاس تابستانی مجمع جهانی اقتصاد موسوم به داووس تابستانی در شهر دالیان عنوان کرد.

وی افزود: ملاقات با وزیر ارتباطات چین و همچنین دیدار با دبیرکل سازمان همکاری‌های فضایی آسیا اقیانوسیه (اپسکو) از دیگر برنامه‌های سفر به چین است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در صفحه شخصی اینستاگرام خود با اشاره به پیشرفت چشمگیر ایران در زمینه استارت آپ ها از دلایل حضورش در اجلاس تابستانه مجمع جهانی اقتصاد در پکن نوشت.

در نوشته اینستاگرامی «محمد جواد آذری جهرمی» آمده است: مطرح کردن دستاورد جوانان ایرانی در مجامع جهانی، افتخارآمیز است!

او گفته بود «امروز در اجلاس تابستانه مجمع جهانی اقتصاد در دالیان چین، در یک نشست علمی حضور پیدا کردم و با اشاره به رشد چشمگیر شرکت‌های استارت‌آپ در ایران و نیز زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، به سوالات حضار نیز پاسخ دادم.»

آذری جهرمی افزوده بود: «فردا هم در پکن ملاقات‌های جداگانه دیگری با وزیر ارتباطات چین و نیز دبیرکل سازمان همکاریهای فضایی آسیا اقیانوسیه خواهم داشت. توسعه همکاریهای اقتصادی در بخش فناوری اطلاعات و نیز تحقیقات مشترک فضایی کشورهای عضو سازمان همکاریهای فضایی آسیا اقیانوسیه از محورهای مذاکرات خواهد بود.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.