Categories: نفت و انرژی

ایمن سازی تاسیسات ذخیره و بارگیری مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، مهندس سعید موری اظهار داشت: پروژه ایمن‌سازی تاسیسات ذخیره و بارگیری مایعات چاه های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان با هدف افزایش ایمنی تاسیسات مذکور در مجاورت چاه‌ شماره  ۳۱۵ در منطقه تل‌بزان در حال اجراست.

وی گفت: با توجه به اینکه تاسیسات قبلی بارگیری مایعات گازی ژوراسیک مسجدسلیمان از نظر استانداردهای ایمنی شرایط قابل قبولی نداشت پروژه‌ای با هدف ایجاد شرایط ایمن بارگیری  تعریف و مطالعات آن توسط مشاور انجام پذیرفت و عملیات اجرایی آن از آبان ماه‌ ۱۳۹۹ آغاز گردید.

مهندس موری افزود: این پروژه تاکنون حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از آنجائی‌که در فروش مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان حائز اهمیت است در تلاش هستیم تا عملیات اجرایی آن در نیمه نخست سالجاری تکمیل شود و تاسیسات جدید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی، محوطه‌سازی، تراش کوه، احداث بازوی بارگیری ایمن، احداث باسکول توزین، احداث سیستم آتش‌نشانی، نصب روشنایی و فنس‌کشی را از اقدامات انجام شده در این پروژه برشمرد.

مجری طرح‌های گاز مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اعتبار مصوب این پروژه را ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان عنوان کرد.

شایان ذکر است مخزن گازی ژوراسیک میدان مسجدسلیمان به علت داشتن درصد بسیار بالای  H2S  در شمار مخازن کم نظیر جهان قرار دارد و گاز تولیدی از این مخزن پس از جدا سازی مایعات در دو مرحله (سرچاه و در واحد نم زدا مربوط به پتروشیمی ) از طریق خط لوله ۳ اینچ به محل چاه ۳۱۵ ارسال و مایعات گازی آن نیز بوسیله تانکر به مبادی مصرف ارسال و فروخته می‌شود و در خصوص گاز، از واحد نم‌زدایی و از طریق خطوط لوله به مجتمع پتروشیمی رازی در بندر امام خمینی (ره) انتقال داده می‌شود.

علاوه بر این پروژه از سوی مجری طرح‌های گاز مدیریت مهندسی و ساختمان، پروژه مطالعاتی در ارتباط با چاه‌های ژوراسیک توسط مشاور در دست انجام می باشد و همچنین مناقصه فروش گازهای مشعل مسجدسلیمان و پروژه‌های خرید و نصب شیرآلات گاز و گاز مایع۱۰۰۰، حفاظت کاتدی خط لوله ۶ اینچ گاز آماک و مطالعات جامع بهبود شرایط واحدهای نم زدا در شرکت نفت و گاز گچساران در دست پیگیری و انجام است.

فتحنایی

Recent Posts

کسب عنوان واحد نمونه صنعتی استان در سال ۱۴۰۲ توسط شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین

شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در همایش تجلیل از واحدهای برتر صنعتی و معدنی استان…

6 ساعت ago

لغو تعدادی از پروازها از ساعت ۲۱ امشب

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به محدودیت عملیاتی پیش آمده، پرواز تعدادی از…

7 ساعت ago

جزئیات تغییر سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی جزئیات تغییر سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی را تشریح…

7 ساعت ago

«پست برق نفت» پروژه CTEP در مدار قرار گرفت گامی دیگر در راستای راه اندازی زودهنگام واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی

«پست برق نفت» واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی (CTEP) در مدار قرار گرفت.

10 ساعت ago

مدیرعامل پتروشیمی ایلام منصوب شد

با حکم رشید قانعی؛ مدیرعامل پترول، یوسف شریفی به عنوان مدیرعامل پتروشیمی ایلام منصوب شد.

11 ساعت ago

بازدید وزیر نفت از شرکت پتروشیمی پارس

وزیر نفت به همراه جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، ضمن بررسی روند تولید شرکت…

11 ساعت ago