بازاریابی نسل ۵/۰ و تجربه جدید ارزش‌آفرین برای مشتریان

در این کنفرانس که با حضور اندیشمندان ملی و بین‌المللی برگزار شد، ابوالفضل کیانی‌بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با موضوع بازاریابی نسل ۰/۵ به سخنرانی پرداخت. وی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد احمد روستا- پدر بازاریابی نوین ایران- دانشگاه نسل ۰/۵ را دانشگاهی انسان‌ساز و تمدن‌ساز نامید.

کیانی‌بختیاری در خصوص تعریف جامعه ۰/۵ اظهار کرد: جامعه ۰/۵ یک جامعه انسان‌محور است که از طریق سیستمی که فضای سایبری و فضای فیزیکی را یکپارچه می‌کند، میان پیشرفت‌های اقتصادی و فناورانه و حل مسائل اجتماعی تعادل برقرار می‌کند.

وی افزود: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره‌ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سودآوری دارد و مبتنی بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب‌آوری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: بازاریابی ۰/۵ با استفاده از فناوری‌های تقلید از انسان برای ایجاد و برقراری ارتباط و همچنین ارائه و افزایش ارزش برای مشتری تعریف می‌شود.

وی یادآور شد: بازاریابی ۰/۵ ترسیم آینده بازاریابی از طریق لنز فناوری، توسعه فناوری برای بشریت، تبیین آینده بازاریابی و فناوری و همچنین تعیین مرز فناوری و انسان و نحوه همکاری میان انسان و ماشین است.

کیانی‌بختیاری تاکید کرد: بازاریابی ۰/۴ حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال تعریف می‌شود و در این حرکت، تمرکز بر افزایش تجربه جدید مشتری، ظهور اینترنت‌موبایل، رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک مسیر مشتری را برای خرید تغییر داده و بازاریابان با برقراری ارتباط و ارائه محصولات و خدمات از طریق بازاریابی چند‌کانالی با این تغییر سازگار شده‌اند.

وی افزود: در واقع بازاریابی ۰/۴ با فعال کردن اهرم‌های دیجیتالی متعدد برای جذب کردن، متقاعد کردن و پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده، بر تجربه مشتری تمرکز می‌کند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اذعان کرد: در بازاریابی ۰/۵، بازاریابی وارد مرحله‌ای می‌شود که در آن از فناوری‌های پیشرفته در بازاریابی مانند هوش مصنوعی، کلان داده، روباتیک و اینترنت اشیا برای تعمیق بیشتر فعالیت‌های بازاریابی، استفاده می‌شود و در واقع در بازاریابی ۰/۵ دو رویکرد قبلی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته تقلید از انسان، ترکیب می‌شوند.

وی در خصوص علت رویکرد به بازاریابی ۰/۵ گفت: مردم به دلیل مواجهه با جنبه‌های مختلف منفی و مثبت دیجیتالی شدن در دوراهی انتخاب و استفاده قرار گرفته‌اند و کارهای مختلفی که در گذشته امکان‌پذیر نبود اکنون به دلیل بلوغ فناوری امکان‌پذیر شده است. وی ضمن تشریح تهدید‌ها و فرصت‌های بازاریابی دیجیتال، فناوری‌های اصلی بازاریابی ۰/۵ را شامل هوش مصنوعی، پردازش طبیعی زبان، واقعیت ترکیبی و اینترنت اشیا عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی فناوری سنسورها، فناوری بلاک‌چین و ابزارهای اتوماسیون روباتیک را از دیگر فناوری‌های اصلی بازاریابی ۰/۵ معرفی کرد. وی گفت: در بازاریابی ۰/۵، پنج مولفه کلیدی در مسیری که مشتریان هنگام خرید و مصرف کالاها و خدمات در دنیای دیجیتال طی می‌کنند، وجود دارد که شامل کسب آگاهی، جذب شدن، پرسیدن، عمل خرید و حامی شدن مشتری است.

کیانی‌بختیاری با تشریح بازاریابی داده‌محور و بازاریابی پیش‌بینی‌کننده افزود: بازاریابی داده‌محور، ایجاد یک اکوسیستم داده برای هدایت و بهینه‌سازی تصمیمات بازاریابی است. و در بازاریابی پیش‌بینی‌کننده با تهیه داده‌های ایجادشده بر اساس سوابق گذشته، اقدامات بازاریابی گذشته، عملکرد تجاری گذشته و غیره و قابلیت‌های یادگیری ماشینی، می‌توان پیش‌بینی‌های آینده و نتایج عملکرد شرکت را پیش‌بینی کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در جمع‌بندی سخنان خود اظهار کرد: در بازاریابی ۰/۵، همزیستی و همکاری تکنولوژی و انسان، بر پایه تقلید از نگرش، رفتار و ارزش‌های انسان مورد توجه قرار می‌گیرد. فناوری‌های نوظهور در پردازش موثر داده‌ها، استخراج اطلاعات و ایجاد الگوهای خوب بر اساس تجارب مشتریان ایفای نقش می‌کنند.

وی تاکید کرد: بازاریابی نسل ۵ به کمک فناوری‌های دیجیتال شرایط را برای بازاریابی چابک از طریق تجزیه و تحلیل در لحظه، درک سریع بازار، اعتبار‌سنجی محصولات و کمپین‌های بازاریابی فراهم می‌کند. کیانی‌بختیاری تاکید کرد: بازاریابی نسل ۵ به کمک فناوری از طریق ۵ مولفه کلیدی آگاهی‌رسانی، جذب مشتری، تقویت حس کنجکاوی، کمک به تصمیم‌گیری مشتری برای خرید و تقویت حس تعلق، وفاداری و حمایت مسیر مشتری را هموار و تجربه جدید ارزش‌آفرین برای مشتریان ایجاد می‌کند.

راه‌اندازی کمیسیون بازاریابی در اتاق بازرگانی بین‌الملل

دیگر سخنران دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صنعتی، محمد خزایی دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل بود و با موضوع ظرفیت‌های بین‌المللی برای توسعه تجارت در بازارهای بین دو کسب‌و‌کار به سخنرانی پرداخت. خزایی با بیان این نکته که وضعیت دنیا از نظر اقتصاد و ظهور بازارهای جدید به شدت در حال تغییر است، گفت: دو تحول عظیم در حوزه اقتصاد و حوزه سیاست در دنیا در حال رخ دادن است.

وی وظیفه بازاریابی در وضعیت تحول را شناختن ظرفیت‌های جهانی و حضور در پروژه‌های بین‌المللی دانست. دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل همچنین بر نیاز بازاریابی به شناخت نظام حقوقی و قراردادهای بین‌المللی تاکید کرد و خبر از راه‌اندازی کمیسیون بازاریابی در اتاق بازرگانی بین‌الملل داد.

مزیت‌ها را تقویت و موانع را برطرف کنیم

دیگر سخنران کلیدی دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صنعتی، محمدمهدی برادران‌خلخالی معاون صنایع عمومی وزارت صمت بود. وی در خصوص بازاریابی بین دو کسب‌و‌کار و ارتباط با صنایع کوچک به سخنرانی پرداخت.

برادران‌خلخالی طی سخنانی اظهار کرد: در فرآیند زنجیره خلق ارزش در صنایع کشور باید مزیت‌ها را تقویت و موانع را برطرف کنیم.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت، وظیفه دولت را در زنجیره خلق ارزش، اصلاح و تسهیل امور دانست و تاکید کرد: دولت در زنجیره خلق ارزش اقتصادی نباید به تصدی‌گری روی آورد.

وی با بیان این نکته که یک زنجیره خلق ارزش پایدار باید در تمام حلقه‌ها متوازن باشد خاطرنشان کرد: سود زنجیره ارزش باید عادلانه و پایدار باشد و قراردادهای بلندمدت میان شرکت‌ها می‌تواند به ایجاد این پایداری در زنجیره ارزش کمک کند.

برادران‌خلخالی یادآور شد: در بازاریابی نباید فقط به فروش و منافع کوتاه‌مدت فکر کرد بلکه باید به این فکر کنیم که مشتری باید در کنار ما حرکت کند و منتفع شود. معاون صنایع عمومی وزارت صمت، عدم ایجاد رانت، عدم ایجاد انحصار و دارا بودن نگاه مسوولیت اجتماعی را برای تولید‌کنندگان بزرگ ضروری دانست و گفت: برای رسیدن به نظام اقتصادی پایدار باید از نگاه‌های دفعی برحذر باشیم و به سمت تکمیل زنجیره خلق ارزش حرکت کنیم.

فتحنایی

Recent Posts

پیام تسلیت مدیرعامل فولاد سنگان به مناسبت شهادت دبیرکل حزب الله لبنان

علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان، با صدور پیامی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت…

6 ساعت ago

پنج روز عزای عمومی در ایران اسلامی اعلام شد

رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت سید حسن نصرالله دبیر…

7 ساعت ago

مدیرعامل پتروشیمی ایلام شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت

مدیرعامل پتروشیمی ایلام، با صدور پیامی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت گفت.

10 ساعت ago

پیام تبریک دکتر کفایتمند مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی

دکتر کفایتمند مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی در پیامی این روز را به همه آتش نشانان…

11 ساعت ago

مدیر عامل‌ پتروشیمی ایلام، روز آتش نشانی و ایمنی را تبریک گفت

داود جعفری‌فر؛ مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام با صدور پیامی هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی و…

11 ساعت ago

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان، روز آتش نشانی و ایمنی را تبریک گفت

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان به مناسبت روز ایمنی و آتش نشانی پیام تبریکی به شرح…

11 ساعت ago