×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۱۱ شهریور , ۱۴۰۳
بازدید جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه از نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مپنا

در این رویداد که روز چهارشنبه هفتم شهریور برگزار شد، نایب رئیس هیئت‌مدیره و معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، دبیرکل و اعضای هیئت‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران،مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، مدیرعامل بورس انرژی ایران، دبیرکل کانون کارگزاران، معاون شرکت فرابورس ایران، جمعی از مدیران عامل، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران ارشد شرکت‌های تأمین سرمایه و نهادهای مالی عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، فعالان بازار سرمایه و تعدادی از خبرنگاران حوزه بازار سرمایه، با همراهی اعضای هیئت‌مدیره، مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا حضور داشتند.

قیمت‌ها غیرواقعی بوده و به عدم جذب سرمایه‌گذاران منجر شده‌ است
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌‌گذاری ایران در نشست مشترک پرسش و پاسخ مدعوین و مدیران ارشد گروه مپنا، در سخنانی ناترازی برق و اقتصاد برق را از معضلات و مشکلات جدی امروز کشور و صنعت دانست و بر قصد کانون نهادها جهت حمایت از صنایع در بحث تامین مالی و … خبر داد.
“رسول سعدی” تصریح کرد: اگر مشکل قیمت‌گذاری دستوری حل نشود، نمی‌توان مصرف را مدیریت کرد و با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد. متاسفانه قیمت‌ها غیر واقعی بوده و این امر به عدم جذب سرمایه‌گذاران منجر شده‌ است.
او گفت: تخصیص بهینه زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت‌ها واقعی باشند. امیدواریم صحبت‌های علمی و کارشناسی به گوش مسئولان برسند و مشکلات ناترازی نیز حل شود.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌‌گذاری ایران ابراز امیدواری کرد: گروه مپنا همیشه برای کشور منشاء خیر و برکت در حوزه‌های صنعتی باشد و کشور از خدمات این شرکت استفاده نموده و مپنا همیشه بدرخشد.


حمایت از عرضه اولیه شرکت‌های گروه مپنا در بازار سرمایه
در ادامه این نشست، “سید مهدی سدیدی”، رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی گفت: شخصا بنگاهی را نمی‌شناسم که مانند مپنا دارای ثبات مدیریتی باشد و بتواند برنامه‌های مدیریتی را بر اساس استراتژی اجرا کند.
او تصریح کرد: امروز گروه مپنا در بسیاری از حوزه‌های فعالیت در لبه دانش قرار دارد.
سدیدی در عین حال گفت: در گذشته خلاء بازار سرمایه در مپنا مشاهده می‌شد، خوشبختانه در دوره جدید، با انتخاب مدیران توانمند دارای تخصص‌های مالی، این خلاء در گروه مپنا برطرف شده است.
رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی تاکید کرد: از عرضه اولیه شرکت‌های گروه مپنا در بازار سرمایه استقبال و حمایت خواهیم کرد.

موضوع مطالبات انباشته گروه مپنا از وزارت نیرو
در این بازدید که جمعی از اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد گروه مپنا نیز حضور داشتند، مدیرعامل گروه مپنا در جمع مدعوین با اشاره به برخی چالش‌های صنعت برق مانند ناترازی شبکه، تأمین مالی و …، به عبور مپنا از احداث ۵۰ هزار مگاوات واحدهای نیروگاهی و توانمندی‌های گروه مپنا در حوزه احداث نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی، بادی و خورشیدی پرداخت.
“محمد اولیاء” خاطرنشان کرد: گروه مپنا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، نقش محوری در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل ایفا می‌کند. مپنا با دارا بودن بیش از ۷۵ شرکت زیرمجموعه، دارای ۲۷ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی شاغل مستقیم است.
اولیاء به معرفی تنوع کسب‌وکارهای مپنا پرداخت و منتخبی از محصولات از جمله توربین‌، ژنراتور، لوکوموتیو و واگن مسافری، موتور دیزل، سیستم‌های برق و کنترل، بویلر، پره داغ توربین، توربوکمپرسور پالایشگاهی و توربین‌های بادی و … را تشریح کرد و افزود: مهم‌ترین رکن محصولات مپنا آن است که همگی در کارخانجات گروه مپنا تولید می‌شوند و نگهداری از آنها در سطح گروه مپنا صورت می‌گیرد.
مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: مپنا در دوره جدید علاوه بر رویکرد تمرکز بر بازار سرمایه، به انرژی‌های تجدیدپذیر و ذخیره‌سازی انرژی نیز توجه نموده و این امور بخشی از چشم‌انداز ۱۰ ساله آینده مپنا را تشکیل می‌دهد.
اولیاء با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق کشور، به موضوع مطالبات انباشته گروه مپنا از وزارت نیرو پرداخت و گفت: این معضل ریشه در اقتصاد برق دارد. وزارت نیرو در دولت جدید می‌تواند به موضوع وصول مطالبات کمک کند و حداقل آنکه وصول مطالبات مقداری پیش‌بینی پذیرتر شود.


برنامه‌‎‌های جاری و آتی هیئت‌مدیره گروه مپنا در حوزه تامین مالی و بازار سرمایه
در ادامه این نشست، عضو هیئت‌مدیره گروه مپنا، به تشریح بخشی از برنامه‌های یک سال اخیر و برنامه‌های در حال اجرای گروه مپنا در حوزه بازار سرمایه پرداخت.
“امیر هامونی” خاطرنشان کرد: بحث ارتقاء حاکمیت شرکتی در دوره اخیر مدیریتی مپنا به صورت جدی پیگیری شده و رویکرد تامین مالی از طریق مردمی‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه در برنامه قرار گرفته است. البته با چالش‌هایی از جمله مطالبات انباشته و منابع ارزی مواجه بوده‌ایم و امیدواریم در دولت جدید این موضوعات پیگیری شود.
او از برنامه‌‎های جاری و آتی هیئت‌مدیره گروه مپنا برای عرضه سهام تعدادی از شرکت‌های مپنا در بازار سرمایه، همچنین پیگیری حل چالش‌های ارزی مپنا، تشکیل بخش خدمات مالی گروه مپنا، تشکیل هلدینگ‌های تخصصی مپنا، حضور فعالانه مپنا در بازار سرمایه و برنامه تشکیل صندوق بازنشستگی برای کارکنان گروه مپنا خبر داد.
با حذف قیمت‌گذاری دستوری رونق به صنایع بازمی‌گردد
همچنین “علیرضا ناصرپور “عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بخشی از مشکلات قیمت‌گذاری دستوری از طریق بورس کالا حل شده است، اما همچنان در خصوص قیمت‌‌گذاری کالاها مانند سوخت و خوراک با مشکلاتی مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم با تصمیمات صحیح منافع تولیدکنندگان را تامین کنیم.
وی توسعه بسیاری از صنایع را وابسته به مسأله قیمت‌گذاری دانست و افزود: قطعا ادامه این روند ما را دچار مشکلاتی در آینده خواهد کرد و تجربیات گذشته نیز دال بر این است که با حذف قیمت‌گذاری دستوری رونق به صنایع نیز باز می‌گردد.
عضو هیئت مدیره سازمان بورس افزود: علی‌رغم تلاش در توسعه بازار سرمایه و زیرساخت‌های آن، مسأله قیمت گذاری، بازار سرمایه و تولید را آزار داده و رشد صنعتی را دچار چالش‌هایی کرده و امیدواریم در دولت جدید در این حوزه تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

بزرگترین چالش پیش روی صنعت برق، سد تأمین مالی است
“مجید محمدکاظمی” مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد نیز در جمع مدعوین اظهار داشت: فروش برق واحدهای گازی این نیروگاه به ظرفیت ۹۷۲ مگاوات از مهرماه ۱۳۸۷ به صورت تضمینی و در قالب قرارداد خرید تضمینی برق براساس بند ب ماده ۲۵ قانون برنامه چهارم توسعه انجام شده است. از مهرماه سال ۱۳۹۴ نیز با پایان همزمان قرارداد خرید تضمینی، تمام واحدهای گاز این نیروگاه با حضور در بازار برق طی قرارداد با شرکت مدیریت شبکه برق ایران در حال بهره‌برداری است.
مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: تجارت و فروش انرژی توسط این شرکت در قالب قراردادهای عمده‌ فروشی برق، بورس انرژی و دوجانبه یا خرده فروشی انجام می‌پذیرد؛ ضمن آنکه توسعه واحدهای بخار این نیروگاه نیز پس از انعقاد قرارداد بیع متقابل و از محل سوخت صرفه‌جویی شده بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ بین شرکت توانیر و شرکت تولید برق توس مپنا از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و دو واحد آن به بهره‌برداری تجاری رسیده است.
او در ادامه گفت: بازار سرمایه می‌تواند کاراترین بستر تامین مالی برای تولید ملّی از طریق مشارکت مستقیم آحاد مردم در فرایند خلق ارزش افزوده محسوب شود. بدیهی است که جذب سرمایه گذار به این بازار، علاوه بر عایدی انتظاری، نیازمند اعتماد است.
محمدکاظمی به جایگاه امروز گروه مپنا در صنعت برق پرداخت و تصریح کرد: مپنا امروز در سی و یکمین سالگرد تاسیس خود، نامی شناخته شده و برآمده از نتیجه فکر و تلاش افرادی است که همه سعی‌شان بر آن بوده تا ارزشی ماندگار برای نسل‌ها ساخته شود. گروه مپنا با گذر از مرز ۵۰ هزار مگاوات احداث واحدهای نیروگاهی و ساخت حدود ۳۵۰ واحد توربین از انواع مختلف، به نهادی تأثیرگذار در صنایع انرژی تبدیل شده است. از این میزان ۱۲۰۰۰ مگاوات در مالکیت گروه مپنا و الباقی ظرفیت به کارفرمایان تعلق دارد. ارزش پروژه‌های دردست اجرای مپنا نیز حدود هشت میلیارد یورو است.
او همچنین به نقش گروه مپنا در صنعت برق اشاره کرد و افزود: گروه مپنا با تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی (به عنوان سرمایه‌گذار و سازنده)، در زمینه بهینه نمودن مصرف سوخت و بالابردن راندمان شبکه همزمان با افزایش ظرفیت تولید، گام‌های اثرگذاری برداشته است. مپنا با تکیه بر توانایی‌های متخصصان خود، در کاهش شدید مصارف آب در تولید برق و اجرای پروژه‌های بزرگتر تصفیه و بازچرخانی آب نیز نقش پررنگی در کاهش مشکلات آب در کشور داشته و مصمم به افزایش این نقش است.
او الزامات توسعه نیروگاه‌ها در مپنا را تبیین کرد و گفت: امروز بزرگترین چالش پیش رو، نه توسعه فناوری و نه اجرای پروژه‌های پیچیده و دشوار، بلکه سد بزرگ تأمین مالی است که مسیر تولید و اجرا را بسیار ناهموار نموده است. عدم سرمایه‌گذاری لازم در سال‌های گذشته به دلیل اقتصاد ناکارآمد برق، به تدریج باعث بروز ناترازی امروز بین تولید و مصرف برق شده و چنانچه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و سهامداران و حتی از محل مطالبات گذشته انجام شود، گروه مپنا آرایه متنوعی از روش‌های قبلی و جدید توسعه ظرفیت برق کشور شامل طرح‌های مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی را آماده اجرا دارد تا در رفع ناترازی برق در تابستان سال آتی و سال‌های بعدی به طور جدی اثرگذار باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.