×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
بازسازی موفقیت‌آمیز سازه كلاری فایر احیا مستقیم شماره یك فولاد مباركه

حسین عابد رئیس واحد بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی دردر گفتگو با خبرنگار فولاد گفت: با توجه به حادثه تجهیزاتی سازه کلاری فایر G و تشکیل جلسات اضطراری، پس از بررسی شرایط، اجرای پروژه در دو فاز ساخت و اصلاح سازه آسیب‌دیده برنامه‌ریزی شد. فاز ساخت پس از دریافت نقشه‌های تجهیز بررسی شد و برآورد متریال جهت ساخت سازه اعلام گردید. در فاز دوم اصلاح و تقویت سازه نسبت به بازدیدهای میدانی مورد بررسی قرار گرفت. پس از بازدید از سازه و در نظر گرفتن حساسیت تولید دو مدول A و B و ارتباط مستقیم با کوره‌های فولادسازی و همچنین بررسی و آنالیز نقشه‌های موجود، سه روش انجام کار برای آماده‌به‌کاری سازه آسیب‌دیده به‌صورت موقت در جلسات تخصصی با حضور مدیریت واحد و کارشناسان بهینه‌سازی، بازرسی فنی، تعمیرات و دفتر فنی و تولید واحد احیا مستقیم تهیه گردید.

محمد مرادی، ناظر اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی نیز اظهار داشت: سازه کلاری فایر به علت افزایش وزن سازه و بارهای دینامیکی دچار خستگی، کمانش پیچشی جانبی شده بود. درعین‌حال بعضی از قسمت‌های آن نیز دچار کمانش جزئی در محل اتصال یال‌های خرپا به اعضای اصلی سازه شده بود که عمده این مشکلات مربوط به محل بحرانی سازه یعنی قسمت میانی آن بود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت سازه به صورتی بود که قسمت میانی سازه دچار گسیختگی و از حالت بهره‌برداری خارج شده بود. با توجه به حساسیت عملکرد کلاری فایر و محدودیت زمان برای بازطراحی و ساخت مجدد، پیشنهاد اصلاح و تقویت سازه آسیب‌دیده مطرح شد. به همین منظور اعضای فوقانی خرپا تقویت و تعویض گردید و جهت جلوگیری از کمانش مجدد سازه، فاصله آزاد اعضا کوتاه‌تر شد و با المان‌های مورب خرپایی، سازه بازسازی گردید.

به گفته مرادی، فاز اصلاح در روش اول با در نظر گرفتن شرایط تولید به چهار بخش تقسیم‌بندی شد و روش انجام فعالیت تدوین شد. شناسایی میزان بار سازه همراه با بارگذاری‌های انجام‌شده در چهار نقطه A،B،C و D انجام شد. در نقطه A توسط ۲ دستگاه چین‌بلاک ۵تنی، در نقطه B توسط جرثقیل ۱۶۰تنی، در نقطه C توسط جرثقیل ۳۶۰تنی و در نقطه D توسط دو دستگاه چین‌بلاک ۵‌تنی مهار گردید که به‌صورت هم‌زمان از چهار نقطه ذکرشده با در نظر گرفتن خیز مثبت به حالت هم‌راستایی و استقرار اولیه قرار گرفت. سپس فیکس کردن سازه و تقویت آن با توجه به محاسبات انجام‌شده در طول ۲۴ متر انجام شد. بعد از آن، جوشکاری قسمت‌های تقویت‌شده کامل شد و سپس آزادسازی جرثقیل‌ها در نقاط درگیر انجام گرفت و تست سازه با بارگذاری توسط آب کانال اوپن‌تراف بیشتر از ظرفیت تولید دو مدول صورت پذیرفت و با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در خاتمه، حسین عابد از حمایت‌های مدیر ناحیه آهن‌سازی و تعمیرات مرکزی و همچنین همکاری واحدهای درگیر تولید و تعمیرات احیا مستقیم، حمل‌ونقل، بازرسی فنی، ایمنی و آتش‌نشانی و نیروهای اجرایی شرکت بهسازان و امید طالخونچه که در این فعالیت حساس و استراتژیک همراهی کردند، تقدیر و تشکر کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.