بازسازی موفقیت‌آمیز سازه کلاری فایر احیا مستقیم شماره یک فولاد مبارکه

حسین عابد رئیس واحد بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی دردر گفتگو با خبرنگار فولاد گفت: با توجه به حادثه تجهیزاتی سازه کلاری فایر G و تشکیل جلسات اضطراری، پس از بررسی شرایط، اجرای پروژه در دو فاز ساخت و اصلاح سازه آسیب‌دیده برنامه‌ریزی شد. فاز ساخت پس از دریافت نقشه‌های تجهیز بررسی شد و برآورد متریال جهت ساخت سازه اعلام گردید. در فاز دوم اصلاح و تقویت سازه نسبت به بازدیدهای میدانی مورد بررسی قرار گرفت. پس از بازدید از سازه و در نظر گرفتن حساسیت تولید دو مدول A و B و ارتباط مستقیم با کوره‌های فولادسازی و همچنین بررسی و آنالیز نقشه‌های موجود، سه روش انجام کار برای آماده‌به‌کاری سازه آسیب‌دیده به‌صورت موقت در جلسات تخصصی با حضور مدیریت واحد و کارشناسان بهینه‌سازی، بازرسی فنی، تعمیرات و دفتر فنی و تولید واحد احیا مستقیم تهیه گردید.

محمد مرادی، ناظر اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی نیز اظهار داشت: سازه کلاری فایر به علت افزایش وزن سازه و بارهای دینامیکی دچار خستگی، کمانش پیچشی جانبی شده بود. درعین‌حال بعضی از قسمت‌های آن نیز دچار کمانش جزئی در محل اتصال یال‌های خرپا به اعضای اصلی سازه شده بود که عمده این مشکلات مربوط به محل بحرانی سازه یعنی قسمت میانی آن بود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت سازه به صورتی بود که قسمت میانی سازه دچار گسیختگی و از حالت بهره‌برداری خارج شده بود. با توجه به حساسیت عملکرد کلاری فایر و محدودیت زمان برای بازطراحی و ساخت مجدد، پیشنهاد اصلاح و تقویت سازه آسیب‌دیده مطرح شد. به همین منظور اعضای فوقانی خرپا تقویت و تعویض گردید و جهت جلوگیری از کمانش مجدد سازه، فاصله آزاد اعضا کوتاه‌تر شد و با المان‌های مورب خرپایی، سازه بازسازی گردید.

به گفته مرادی، فاز اصلاح در روش اول با در نظر گرفتن شرایط تولید به چهار بخش تقسیم‌بندی شد و روش انجام فعالیت تدوین شد. شناسایی میزان بار سازه همراه با بارگذاری‌های انجام‌شده در چهار نقطه A،B،C و D انجام شد. در نقطه A توسط ۲ دستگاه چین‌بلاک ۵تنی، در نقطه B توسط جرثقیل ۱۶۰تنی، در نقطه C توسط جرثقیل ۳۶۰تنی و در نقطه D توسط دو دستگاه چین‌بلاک ۵‌تنی مهار گردید که به‌صورت هم‌زمان از چهار نقطه ذکرشده با در نظر گرفتن خیز مثبت به حالت هم‌راستایی و استقرار اولیه قرار گرفت. سپس فیکس کردن سازه و تقویت آن با توجه به محاسبات انجام‌شده در طول ۲۴ متر انجام شد. بعد از آن، جوشکاری قسمت‌های تقویت‌شده کامل شد و سپس آزادسازی جرثقیل‌ها در نقاط درگیر انجام گرفت و تست سازه با بارگذاری توسط آب کانال اوپن‌تراف بیشتر از ظرفیت تولید دو مدول صورت پذیرفت و با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در خاتمه، حسین عابد از حمایت‌های مدیر ناحیه آهن‌سازی و تعمیرات مرکزی و همچنین همکاری واحدهای درگیر تولید و تعمیرات احیا مستقیم، حمل‌ونقل، بازرسی فنی، ایمنی و آتش‌نشانی و نیروهای اجرایی شرکت بهسازان و امید طالخونچه که در این فعالیت حساس و استراتژیک همراهی کردند، تقدیر و تشکر کرد.

فتحنایی

Recent Posts

حضور پررنگ بانک سینا در مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر

همزمان با برگزاری میهمانی عید غدیر در شهرهای مختلف کشور، بانک سینا موکب پذیرایی از…

7 ساعت ago

انتصاب جناب آقای دکتر ظهرابی به سمت معاونت فناوری اطلاعات موسسه اعتباری ملل

دکتر مسعود ظهرابی طی حکمی از سوی مدیرعامل محترم موسسه اعتباری ملل از اول تیرماه…

7 ساعت ago

راه‌اندازی سیستم چت آنلاین در بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد با هدف ارائه خدمات نوین بانکی و ارتقای سطح کیفی خدمات، سیستم چت…

7 ساعت ago

مزایده عمومی املاک مازاد بانک اقتصادنوین

بانک اقتصادنوین در راستای اجرای«قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر» و رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بانک مرکزی…

7 ساعت ago

مراسم تکریم سادات در بانک صنعت و معدن

در آستانه عید سعید غدیر خم مراسم تکریم سادات با حضور حسین عسکری رییس هیات…

7 ساعت ago

بهره برداری از سایت جدید بانک ملت همزمان با عید سعید غدیرخم

همزمان با عید سعید غدیرخم، نسخه آزمایشی وب سایت جدید بانک ملت با امکانات ویژه…

7 ساعت ago