بازسازی موفقیت آمیز دیاراتور های ۲ و ۶ نیروگاه مرکزی ذوب آهن اصفهان

ابراهیم ریاحی، سرپرست مدیریت تولید وتوزیع برق، ضمن بیان این خبر گفت: دیاراتور یا «سیستم اکسیژن زدا» یک تجهیز است که   برای حذف کردن اکسیژن و گازهای حل شده در آبی که خوراک بویلر های تولید بخار است، استفاده می شود. اکسیژن حل شده در آب بویلر باعث خسارت های شدید ناشی از خوردگی در سیستم دیگ بخار می شود، به این صورت که به دیوارهای لوله ها و دیگر تجهیزات فلزی می چسبد و تشکیل اکسید(زنگ) می دهد که باعث کاهش طول عمر تجهیزات می گردد. 

احمد جاودانی، سرپرست نیروگاه مرکزی بیان نمود: مجموعا ۸ دیاراتور با وظیفه تامین آب پیش گرم و دئوره (اکسیژن زدا) شده جهت مصارف سیکل داخلی نیروگاه مرکزی، سیکل مصرفی نیروگاه حرارتی، آب مصرفی دیگ های اتیلیزاتور فولادسازی، آب مصرفی کک سازی، آب جبرانی شبکه شوفاژ کارخانه و… را به عهده دارند. علاوه بر بازسازی دیاراتورهای ۲ و ۶، برنامه ریزی برای بازسازی دو دیاراتور دیگر ۱ و ۵ این نیروگاه نیز در صورت تامین متریال، در برنامه قرار می گیرد.     

سید ابراهیم مویدی، سرپرست تعمیرات مکانیک نیروگاه ها اظهار داشت: با توجه به خوردگی های شدید و سوراخ شدگی بدنه دیاراتور ها به دلیل طول عمر بالا و آبریزی در محوطه ۱۷ متری کارگاه نیروگاه مرکزی و نشتی آب به طبقات پایین تر ، نوسازی دیاراتورهای ۲ و ۶ در دستور کار قرار گرفت و انجام گردید و دیاراتورهای ۱ و ۵ هم انجام خواهد شد.

همچنین عملیات اجرایی این پروژه شامل دمونتاژ عایق ها و بدنه کامل دیاراتورها، آماده سازی،  خم کاری و تعویض و جوشکاری ورق های بدنه به میزان ۲۰۰ متر مربع و ساخت و نصب پایه ها و ساپورت ها و لوله کشی اتصالات ورودی و خروجی مخازن، پاگرد ها می باشد.

مهدی عسگری، مهندس ارشد دیگ نیروگاه مرکزی گفت: نیروگاه مرکزی به عنوان واحد زیر مجموعه مدیریت تولیدوتوزیع برق در حدود سال ۱۳۵۰ و به عنوان پیش نیاز بهره برداری کوره بلند شماره ۱، در فاز اول به بهره برداری رسید. حدود ۵۳ سال است که مخازن دیاراتور نیروگاه مرکزی در حال استفاده هستند و سالیان زیادی از عمر مفید آنها سپری شده است.

وی افزود : در صورت  عدم بازسازی دیاراتورها،احتمال وقفه در تامین آب نیروگاه حرارتی ،کاهش تولید برق ، تامین آب دیگ های فولادی سازی و نهایتا کاهش تولید ایجاد می شد.

مهندس ارشد دیگ نیروگاه مرکزی تصریح کرد : با توجه به هزینه های مالی زیاد برون سپاری و همچنین پیچیده و دشوار بودن موقعیت مکانی دیاراتورها برای تعویض یکپارچه به دلایل پوشیده بودن سقف و نصب در ارتفاع ۱۷ متری نیروگاه و همچنین احاطه شدن مخازن با انبوهی از خطوط لوله آب و بخار و حساسیت بالای کار، تصمیم گیری درباره نوسازی مخازن را با چالش مواجه کرده بود و عملاً امکان ساخت بیرون مجموعه و انتقال به صورت یکپارچه نبود.

عسگری خاطرنشان کرد : در نهایت، تصمیم به بومی سازی به صورت ساخت و مونتاژ در داخل کارخانه گرفته شد. نقشه های ساختی  بررسی شد و نقشه بعضی از تجهیزات همچون سینی ستون دیاراتورها و آبنما سطح، بازطراحی شد. پس از پیگیری و تامین متریال، دیاراتور۲ و ۶ دمونتاژ شد و پس از ساخت و نورد ورق های رول شده و انتقال آنها به محل، عملیات مونتاژ، جوشکاری، رنگ آمیزی، عایق کاری و نصب تجهیزات جانبی آن با همت و تلاش همکاران در شرایط خیلی سخت در بازه زمانی یک ماهه انجام گرفت.

فتحنایی

Recent Posts

ابلاغ شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا

بورس کالا شرایط خرید خودرو کامیونت فورس که قرار است شنبه ۱۶ تیر در تالار…

6 ساعت ago

طوری صنعت داری کنیم که فلسفه بیمه گری را به بهترین نحو انجام دهیم

دکتر ابراهیم کاردگر، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه "ما" در مراسم افتتاحیه ساختمان…

6 ساعت ago

ساختمان سرپرستی گیلان بیمه ما افتتاح شد

همزمان با سیزدهم تیرماه؛ سیزدهمین سالروز تاسیس بیمه "ما"، مراسم افتتاحیه ساختمان جدید سرپرستی گیلان…

6 ساعت ago

اپلیکیشن خدمات آنلاین بیمه سامان رونمایی شد

اپلیکیشن خدمات آنلاین شرکت بیمه سامان در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی الکامپ…

6 ساعت ago

اعضای حقوقی هیات مدیره پست بانک ایران در مجمع عادی به طور فوق العاده بانک انتخاب شدند

اعضای حقوقی هیات مدیره پست بانک ایران در مجمع عادی به طور فوق العاده بانک…

6 ساعت ago

پیام دکتر شیری مدیر عامل پست بانک ایران به مناسبت ۱۴ تیرماه؛ روز دهیاری‌ها و شهرداری‌ها

دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران به مناسبت فرا رسیدن ۱۴ تیر ماه؛…

6 ساعت ago