گروه : اجتماعی
تجارتگردان – سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با ایلنا درباره تجهیز ناوگان حمل و نقل تهران با توجه به وعدههای مدیریت شهری دوره جدید اظهار کرد: کمبودهای جدی در ناوگان حمل و نقل و هم در نگهداشت ناوگان داریم. اکنون به جد نیازمند برنامهای برای بازسازی و تعمیرات ناوگان از رده خارج هستیم و علاوه بر این باید خرید ناوگان جدید را دنبال کنیم. در هر دو زمینه اقداماتی در دوره قبل انجام شده است، اما به ثمر نرسیده است.
او با تاکید بر اجرای اقدامات ضربتی و فوریتی در حوزه حمل و نقل گفت: طرحی را آماده کردیم که این الزامات را در بخش مترو، اتوبوس و تاکسی برای اینکه بتوانیم حداقلهای مورد نیاز را همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاهها که به زودی اجرائی خواهد شد، انجام دهیم.
تشکری هاشمی ادامه داد: این طرح شامل ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس است که منابع آن توسط معاون سابق حمل و نقل شهرداری تهران تدارک دیده شد و قرارداد آن با شرکت خودروساز منعقد شده بود و در آستانه تحویل بود و باید موانع احتمالی را سریعا مرتفع و اتوبوسها وارد ناوگان حمل و نقلی تهران شوند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بازسازی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و کمکهای مالی به شرکتهای خصوصی در این مصوبه پیش بینی شده است، درباره بودجهای که در این زمینه در نظر گرفته شده است، گفت: اینها دارای ردیف بودجه هستند، اما برای بخش خصوصی منابعی از سوی شهرداری و تسهیلاتی در قالب وام در نظر گرفته شده است و متناسب با میزان هزینهای که هر دستگاه اتوبوس دارد بازسازی را انجام میدهند.
تشکری هاشمی ادامه داد: رقم حتما بالا خواهد بود و از حداقل ۵۰ میلیون تومان تا حدود ۵۰۰ میلیون تومان اتوبوسها هزینه دارند و باید متناسب با وضعیت اتوبوسها کارشناسی انجام شود و هزینههای تعمیرات از محل کمکهای شهرداری و تسهیلات وامی که برای آنها پیش بینی شده این اقدام دنبال شود.
او همچنین درباره بازسازی واگنهای مترو گفت: برای شرکت مترو بازسازی و اورهال نزدیک به ۱۰۰ واگن، معادل ۱۵ رام قطار برای مدت پیش رو و تا زمان بازگشایی مدارس پیش بینی شده است تا همزمان با بازگشاییها مترو بتواند سر فاصله خود را کاهش دهد. پیش بینی ما این است که در این طرح به طور متوسط حداقل یک دقیقه سرفاصله حرکت قطارها در همه خطوط کاهش یابد.
تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که شرکت بهره برداری مترو اعلام کرده است که ماهانه تنها امکان اورهال یک رام قطار وجود دارد، اظهار کرد: به دلیل منابع محدود این عدد اعلام شده و باید منابع در اختیار آنها قرار داده شود.
هاشمی گفت: باید تا قبل از اینکه وارد پیک مسافری شویم در ساعات و روزهایی که مسافر کمتری داریم، باید قطارها را از خط خارج کنند و اورهال آن را انجام دهند. اورهال نیز میتواند در چند مرحله انجام شود.
او ادامه داد: پیش بینی کردیم در ساعات و روزهایی که حجم مسافر کم است قطارها را برای اورهال از خط بیرون ببرند و کار تعمیرات آنها انجام شود. بخشی از هزینههایی که براساس تعرفهها باید در بخش تاکسیرانی بابت تبلیغات اخذ شود در این طرح پیش بینی شده است که از رانندگان در شرایط سخت کرونایی دریافت نشود.
تشکری هاشمی گفت: خرید ۲۰۰ اتوبوس به علاوه ۶۰۰ اتوبوسی که باید تعمیر و بازسازی شوند و همچنین اورهال ۱۵ رام قطار در این طرح دیده شده است.
تشکری هاشمی در واکنش به اینکه زمانی مطرح شده بود با توجه به شرایط اقتصادی اتوبوس دست دوم وارد کشور میشود، آیا سیاستی برای ورد اتوبوس نو یا دست دوم در دستور کار شهرداری قرار دارد؟ گفت: حتما تامین اتوبوس را در اولویت کاری خود خواهیم گذاشت، اما کاری نیست که به صورت ضربتی و یک ماهه انجام شود.
او ادامه داد: پیش بینی اینکه به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم حتما وجود دارد و با تولید کنندگان داخلی جلساتی را با مشارکت شهرداری داشتیم و اگر به این جمعبندی برسیم که تولیدکنندگان داخلی میتوانند تعهداتی که میخواهیم را انجام دهند طبیعتا به سمت خرید خارجی نباید برویم اما اگر قادر به تامین نیازهای شهرداری نباشند به عنوان مسیری اجباری باید طی شود.
او در پاسخ به این سوال که با بازگشایی مدارس و دانشگاهها در طرح ترافیک تغییری ایجاد میشود یا خیر گفت: وضعیت ترافیک بسیار بد است و با بازگشایی مدارس و دانشگاهها وضعیت به شدت بدتر خواهد شد. به نظر میرسد طرح ترافیک حتما باید اصلاح شود. در طرح دو فوریتی که در جلسه بعدی شورا مطرح میشود این پیش بینی شده است که با هماهنگی ستاد ملی کرونا، ترددهای شبانه و طرح ترافیک مورد بازنگری قرار گیرد.
https://tejaratgardan.ir/?p=151049