×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳
بازگشایی تابستانه مدارس؛ کرونا تهدید یا فرصت برای جبران تعطیلات متعدد دانش‌آموزان

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع کرونا با وجود تمام نگرانی‌ها و محدودیت‌هایی که ایجاد کرد جنبه‌های مثبتی هم در حداقل در نظام آموزشی به دنبال داشت البته که نباید از چالش‌هایی که روش‌های جدید تدریس داشتند و آموزش‌های نوپای مجازی غافل شد.

تقویم آموزشی پر از تعطیلی مدارس با گسترش کرونا در مسیری پیش رفت که دیگر روز‌های دایر مدارس انگشت شمار شده‌اند و دانش آموزان با توجه به شرایط ناگزیر به خانه نشینی هستند، مهمان ناخوانده منحوس تقریبا از اواخر سال تحصیلی گذشته چرخه فعالیت‌ها را ناقص کرد و به هر ترتیبی که بود پرونده سال تحصیلی قبل بسته شد، اما گویی سال تحصیلی جدید هم بر مبنای شرایط موجود با تداوم شیوع کرونا همراه خواهد بود و بابد شرایط خاصی برای آموزش در نظر گرفته شود.

بازگشایی تابستانه مدارس؛  کرونا تهدید یا فرصت برای جبران تعطیلات متعدد دانش‌آموزان

تغییر اجباری تقویم سال تحصیلی آینده

اواخر خردادماه رئیس جمهور از آغاز زودتر از موعد سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در نیمه شهریور خبر داد و این یعنی تغییر اجباری تقویم آموزشی عمان موضوعی که آموزش و پرورشی‌ها سال‌ها منتظر آن بودند و امسال این موضوع اجرایی شد.

اما این همه ماجرا نیست و شیوع کرونا و نگرانی از ابتلا به آن خانواده‌ها را درگیر کرده است، علاوه بر آن تامین الزامات و زیرساخت‌های لازم موضوع دیگری است که از تامین آن اطمینانی وجود ندارد.

حمید رفیعی معلم و فعال حوزه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره مشکلات و چالش‌های موجود بیان کرد: وضعیت آموزش و پرورش بسیار پیچیده است و به دلیل گستره وسیع آن با جمعیت بسیاری که در گروه سنی حساسی هستند درگیر است از طرفی شیوع کرونا نگرانی‌های بسیاری در این جامعه به وجود آورده است علاوه بر آن برخی تصمیمات در آموزش و پرورش بدون پشتوانه و صرفاً با تکیه بر کنکور سراسری اتخاذ می‌شود، اما این در حالی است که بزرگترین لطمه را در این دوران خاص دانش‌آموزان ابتدایی به ویژه در مناطق محروم با آن مواجه بودند.

او ادامه داد: اشتغال بالای معلم به آموزش دانش آموزان در کلاس‌های چندپایه باعث نگرانی آموزش کامل در اینگونه کلاس‌ها شده است که باید تصمیماتی مناسب اتخاذ شود تا دانش آموزان در پایه‌های تحصیلی جلوتر دچار مشکل شود.

رفیعی با اشاره به تراکم بالای کلاس‌ها در مدارس شهر‌ها بیان کرد: علاوه بر این موضوع تراکم کلاسی در برخی مناطق به دلیل مشکل سرانه فضای آموزشی و کمبود معلم بسیار بالاست همچنین در سال جاری استقبال از مدارس غیردولتی کاهش پیدا کرده بنابراین تراکم کلاس‌های دولتی افزایش یافته و سیاست دولت عملاً استفاده از فضای مجازی خواهد بود که برای این موضوع باید پیوست فکری فرهنگی ایجاد شود.

این کارشناس آموزشی با تاکید بر اهمیت تمرکززدایی در آموزش و پرورش و نقش پر رنگ نظارتی آموزش و پرورش گفت: در تعطیلات تابستان و بازگشایی زودتر از موعد، گرمای هوا را داریم که ممکن است در برخی مناطق فعالیت کلاس‌های درس را با مشکل روبرو کند، بنابراین باید به فکر تامین سیستم سرمایشی مناسب باشند می‌شود و باید متناسب با شرایط اقدام کنند.

بازگشایی تابستانه مدارس؛  کرونا تهدید یا فرصت برای جبران تعطیلات متعدد دانش‌آموزان

ضرورت ارزیابی عملکرد معلمان فعال در آموزش مجازی

تعطیلات ناخواسته مدارس در سال تحصیلی گذشته تلنگری بود تا نقاط مغفول مانده آموزش پررنگ شود و یکی از این نقاط نادیده گرفتن آموزش تدریس به معلمان در فضای مجازی است، همین موضوع باعث شد تا بسیاری از معلمان انرژی و زمان بیشتری برای تولید محتوای الکترونیکی را نسبت به آموزش‌های حضوری داشته باشند و گاه در برابر آموزش‌ها مقاومت‌هایی باشد.

رفیعی درباره ضرورت آموزش‌های مجازی و ورود معلمان به این عرصه گفت: در روند آموزش مجازی برخی معلمان هنوز با شاد همراه نیستند، همچنین خودخوان کردن برخی دروس و به روز آوری معلمان یکی دیگر از ضرورت‌های آموزش و پرورش است که باید به آن توجه داشته شود.

این معلم با تاکید بر مدیریت هوشمند علاوه بر فاصله گذاری هوشمند تاکید کرد: باید نظارت بر تدریس معلمان بیشتر شود و سنجش عملکرد معلمی که در آموزش مجازی فعال است با دیگر معلمان تمایز داشته باشد.

رفیعی معتقد است که به منظور کاهش نگرانی خانواده‌ها شیفت دوم مدارس باید بازگردد، کاهش حجم مطالب درسی و حتی استفاده از ظرفیت مساجد به منظور فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله مسائلی است که می‌تواند به کاهش نگرانی ناشی از شیوع بیشتر کرونا کمک کند.

بازگشایی تابستانه مدارس؛  کرونا تهدید یا فرصت برای جبران تعطیلات متعدد دانش‌آموزان

تغییر تقویم آموزشی فرصت یا تهدید؟

موضع تغییر تقویم آموزشی مناقشه‌ای جدی میان مجلس و آموزش و پرورش بوده و سال‌هاست درباره آن صحبت شده است اما هنوز به نتیجه نرسده است و تصمیم امسال ستاد کرونا ناگزیر این تغییر را به مرحله اجرا نزدیک می‌کند.

احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این باره به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت: سال‌هاست تغییر تقویم مورد توجه آموزش و پرورش بوده است و این موضوع میان آموزش و پرورش و مجلس مورد بحث قرار گرفته است حتی  ۳-۴ سناریو پیشنهاد شد به این ترتیب از  تعطیلی در تابستان دو هفته کاسته شود تا جبرانی برای وجود تعطیلات متعدد باشد علاوه بر آن می‌توانیم تعطیلات عید را هم کم کنیم.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳ تا  ۱۴ بار زمان بازگشایی تغییر کرده است، اظهار کرد:  آخرین تغییر مربوط به اوایل دهه ۷۰ است که آموزش و پرورش اعلام کرد مدارس از نیمه شهریور ماه بازگشایی شوند، اما بعد از این موضوع تغییر تقویم با نظر مجلس انجام  گرفت و این تغییر اخیر هم با توجه به  اقتضائات امروز تغییر تقویم ضرورت دارد  البته که باید استلزامات لازم در این مورد انجام شود هرچند که تعدد تعطیلات ضرورت بازگشایی مدارس را دوچندان می‌کند. 

عابدینی درباره تعیین تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها تصریح کرد: هنوز در این مورد مصوبه ای نداریم اما در شرایط کلی با توجه به اینکه  ساعت تربیتی مدارس اضافه شده است باید تعطیلی پنج‌شنبه‌ها سامان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.