گروه : بانک و بیمه
به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه اطلاعرسانی قرضالحسنه، رویداد «مهر نو» به همت بانک قرضالحسنه مهر ایران و با هدف توسعه تعامل با فعالان اکوسیستم نوآوری و دریافت راهکارهای آنها برگزار شد.
در این رویداد «علی مجیدی» رئیس مرکز نوآوری بانک قرضالحسنه مهر ایران اظهار داشت: بانکداری اسلامی هم در کشورهای اسلامی و هم در کشورهای غیراسلامی وجود دارد. با این حال، بانک قرضالحسنه مهر ایران نخستین بانکی است که تجربه بانکداری صرفاً بر مبنای عقد قرضالحسنه را به دنیا ارائه میکند. این تجربه بسیار ارزشمند است کما اینکه کشورهایی که در بانکداری اسلامی پیشرو هستند، برایشان این تجربه بسیار جذاب است.
وی تصریح کرد: بانک قرضالحسنه مهر ایران یک بانک تکعقدی است. بنابراین نیاز به تنوع محصول و ابزار دارد تا بتواند نیازهای مختلف افراد را در حیطههای مختلف خانوادگی و فردی برطرف کند.
مجیدی افزود: تا سال ۱۴۰۱، وامهای قرضالحسنه فقط به اشخاص حقیقی تعلق میگرفت، اما پس از آن، اشخاص حقوقی نیز امکان دریافت وام قرضالحسنه را پیدا کردند. اگر بخواهیم شعار «کارت مهر، کارت زندگی» محقق شود، نیاز داریم محصولات مختلفی طراحی شود و مدلهای کسبوکاری جدیدی در حوزه قرضالحسنه تعریف شود تا پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشد.
وی تأکید کرد: هیچ نهادی به تنهایی نمیتواند کاری انجام دهد. رویکرد مدیران بانک قرضالحسنه مهر ایران مبتنی بر اکوسیستم است. لازم است هر بازیگری باید در جای خود قرار گیرد. بانک بهعنوان یک تأمینکننده مالی که خدمات بانکی نیز ارائه میدهد، باید بازیگران اکوسیستم را شناسایی کند.
مجیدی در همین رابطه افزود: این نگرش بهصورت واقعی در بانک قرضالحسنه مهر ایران عملیاتی شده است. بانک در حوزههایی مانند بیمه، سلامت و… که وارد شده، نگاه مالکیتی نداشته و هماهنگکننده است.
رئیس مرکز نوآوری بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: نوآوری در این بانک دو رویکرد دارد. مرکز نوآوری وظیفه نوآوری سازمانی را دارد. همچنین از آنجایی که در بانک از نیروی انسانی فرهیخته، باسواد و جوان استفاده شده است؛ همه همکاران تحصیلکرده و اهل نوآوری هستند. باورمان این است که اگر بخواهیم اهداف بانک را محقق کنیم، نیاز داریم نگرش ما به نوآوری باز باشد. این مرکز هر ایدههای گوناگون را میپذیرد و با توجه به اهداف خود با آنها همسو میشود.
مجیدی خاطرنشان کرد: رویکرد بانک قرضالحسنه مهر ایران تأمین مالی خرد است. فضایی که در آن تنفس میکنیم، باید مبتنی بر عقد قرارداد قرضالحسنه و سپس تأمین مالی خرد باشد. رویکرد دیگر بانک تسهیل و تسریع دسترسی عادلانه به خدمات بانکی است. ما در کشور بیش از ۵۰۰ شعبه داریم و عمده شعب ما در استانها هستند. جهتگیری بانک این بوده که خدمات بانکی در مناطق دوردست باشد و تمرکز فقط در شهرهای بزرگ نباشد.
وی اظهار داشت: نکته بعدی در مرکز نوآوری، مباحث پژوهشی است. پژوهشهای کاربردی در راستای کارویژه بانک و مرکز نوآوری را انجام میدهیم. از سوی دیگر دغدغه مدیران بانک این است که از پژوهشها حمایت کنند.
مجیدی در همین رابطه افزود: حدود ۸۰ مقاله پژوهشی را بر اساس نیازهای شبکه بانکی و نیازهای بانک قرضالحسنه مهر ایران مشخص کردیم. محققان و پژوهشگران و… میتوانند به این موضوعات بپردازند و بانک نیز در کنار آنها خواهد بود.
رئیس مرکز نوآوری بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: مرکز نوآوری جهتگیریهای استراتژیکی دارد که همسو با جهتگیریهای استراتژیک بانک است. رویکرد افزایش تعامل با اکوسیستم نوآوری با هدف توسعه شمولیت مالی از دغدغههای ماست.
وی درباره مرجعیت علمی بیان کرد: قرضالحسنه از نظر علمی ظرفیت بالایی دارد. اما جایی وجود نداشت تا کسی که به حوزه قرضالحسنه علاقمند است، بتواند پژوهشی انجام دهد. این بود که با هدایت مدیریت ارشد بانک پروژهای با موضوع مرجعیت علمی قرضالحسنه تعریف شد.
مجیدی درباره این پروژه گفت: در گام نخست ۱۵۰۰ سند علمی در قالب پایاننامه، رساله، گزارش و کتاب به زبان فارسی، عربی و انگلیسی جمعآوری شد تا افراد علاقمند به این موضوع بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
وی افزود: رویکرد دیگر، جهتدهی جریان مالی قرضالحسنه است. قرضالحسنه یک شیوه تأمین مالی ارزانقیمت است. اما جمعآوری این منابع و تجهیز آن بسیار سخت است. از سوی دیگر افرادی که منابع خود را به عنوان قرضالحسنه در اختیار بانک میگذارند، تقاضا دارند در جای مد نظر خود که مصرف خیرخواهانه دارد، به کار گرفته شود.
مجیدی اضافه کرد: این مسئله برای ما مهم است که بتوانیم جهتگیری مناسبی در حوزه تخصیص منابع ایجاد کنیم و مطمئن شویم منابع در بهترین جای ممکن مصرف میشود. این دیدگاه باعث میشود مدلهای جدیدی از کسبوکار را ارائه کنیم. نخست تخصیص و مصرف را اولویت قرار داده و سپس به جمعآوری منابع اقدام میکنیم.
رئیس مرکز نوآوری درباره حمایت از تیمها، استارتآپها و افرادی که دارای ایده و محصول هستند، گفت: یک سری خدمات عمومی داریم. یکی قرار گرفتن در معرض اطلاعات که افراد از سوی بانک میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. باید فضایی ایجاد کنیم که بازیگران اکوسیستم در کنار هم قرار گیرند و ظرفیت مضاعفی برای مشتریان ایجاد شود.
وی افزود: دانش و تجربه تخصصی بانک قرضالحسنه مهر ایران را در حوزه بانکداری اسلامی میتوانیم در قالب آموزش در اختیار تیمها قرار دهیم. همچنین فضای کار اشتراکی قابل توجهی توسط مدیران بانک در نظر گرفته شده است. وامهای قرضالحسنه نیز بر اساس ارزیابیها در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.
مجیدی گفت: به دلیل اهمیتی که بانک برای حوزه بانکداری اجتماعی و نوآوریهای اجتماعی قائل است، کارگروهی را به نام کارگروه نوآوری اجتماعی تعریف کردیم تا کارهای مطالعاتی و شناسایی اکوسیستم نوآوری اجتماعی و نقشه راه بانک برای حضور در این اکوسیستم را فراهم کند.
رئیس مرکز نوآوری بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: یکی از اهداف رویداد «مهر نو» این است که بانک به عنوان بازیگر اصلی اکوسیستم نوآوری کشور در حوزه قرضالحسنه معرفی شود و مکانی ایجاد شود که افراد بتوانند شبکهسازی کنند، با هم آشنا شوند و پروژهها را با هم پیش ببرند.
https://tejaratgardan.ir/?p=299017