×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳
بخش خصوصی ۱۱۱ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی می‌سازد/ آمادگی برای تبدیل ۹۳۰ هزار خودرو تا سال ۱۴۰۵

محمدحسین باقری در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم، ۳۶ تجهیز گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌اجی) در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه بیش از ۲۳ میلیون مترمکب سی‌ان‌جی به خودروهای گازسوز عرضه می‌شود که باعث جایگزینی همین میزان بنزین در کشور شده و کمک موثری در بحث تراز مصرف سوخت در کشور است. همچنین بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ باب جایگاه سی‌ان‌جی در کشور فعال است.

وی با اشاره به اینکه کشور مصر نیز برای اجرای طرحی مشابه، تبدیل سالانه ۵۰ هزار خودرو را هدف‌گذاری کرده است، گفت: تبدیل ۲۶۰ هزار خودروی عمومی در قالب این طرح عدد بزرگی است که البته در صورت استقبال متقاضیان ظرفیت تبدیل سالانه تا ۴۰۰ هزار خودرو نیز وجود دارد، براساس مصوبه دولت آمادگی تبدیل تا ۹۳۰ هزار خودرو تا سال ۱۴۰۵ را داریم و امیدواریم که به‌زودی مجوز تبدیل خودروهای شخصی با اصلاح مصوبه نیز صادر شود.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بحث تبدیل رایگان خودروهای عمومی افزود: تبدیل رایگان خودروهای عمومی، براساس مصوبه شورای اقتصاد از تیرماه ۹۹، اجرا شده که اکنون ازسوی هفت پیمانکار در کشور و ۴۰۰ کارگاه فعال، در سراسر کشور انجام می‌شود. تاکنون حدود ۲۶۰ هزار خودرو در قالب این طرح به دوگانه‌سوز تبدیل شده و ثبت‌نام متقاضیان برای تبدیل همچنان ادامه دارد و مالکان خودروهای عمومی مانند وانت‌ها، مسافربرهای شخصی (اسنپ، تپسی و آژانس‌های ساماندهی شده بر اساس فهرست وزارت کشور) می‌توانند به سامانه ‌معرفی شده برای تبدیل مراجعه و ثبت‌نام کنند. صف تبدیل این‌ خودروها بسته به نوع مخازن، یک هفته تا ۱۴ روز است و هر پیمانکار حدود ۶۰۰ تا هزار خودرو در صف دارد.

باقری تأکید کرد: هزینه تبدیل خودروهای شخصی به گازسوز در بازار ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان است که اگر به‌صورت رایگان انجام شود، جامعه آماری افزایش می‌یابد و آمار مصرف و تبدیل بالا می‌رود. از لحاظ مدل خودروها نیز هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و بیشتر خودروهایی که مجازند تردد کنند، می‌توانند در قالب این طرح به گازسوز تبدیل شوند.

فعالیت ۲ هزار و ۵۳۴ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تشریح روند رشد مصرف سوخت سی‌ان‌جی از سال ۸۲ تاکنون گفت: با آغاز ساخت جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی و توسعه این صنعت، مصرف سی‌ان‌جی در سال ۸۳، ۴۰۰ هزار مترمکعب در روز بود که این روند افزایشی ادامه یافته است و تا امروز به ۲۳.۳ میلیون مترمکعب در روز رسیده‌ایم که البته این روند افزایش تا سال ۹۳ که حمایت‌های دولتی، تخفیفات و تجهیزات رایگان بود، با شیب خوبی رشد یافت و از آن مقطع به بعد به ۱۹ میلیون مترمکعب در روز رسیدیم و پس از آن، بر اساس مقدار مصرف جایگاه‌های بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت موجود رشد یافتیم.

باقری تأکید کرد: هم‌اکنون با حدود ۲ هزار و ۵۳۴ تجهیز سی‌ان‌جی در کشور، زمینه مصرف روزانه معادل ۳۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی وجود دارد که حدود ۱۲ میلیون مترمکعب بیشتر از مصرف کنونی در کشور است.

وی اجرای طرح‌های تشویقی، حمایت‌های دولتی با کارمزد ویژه برای ترغیب بخش خصوصی را از جمله نیازمندی‌های توسعه این صنعت خواند و گفت: در آبان‌ماه ۹۸ که تغییرات قیمتی رخ داد، افزایشی مطلوب در مصرف سی‌ان‌جی داشتیم و به یکباره مصرف از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۲۵ میلیون مترمکعب رسید که عدد بسیار قابل توجهی بود، پس از آن با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، در فروردین ماه به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیدیم که با بازگشت به شرایط عادی، هم‌اکنون مصرف نیز به شرایط عادی بازگشته است و مشتریان ثابت‌مان مصرف خود را دارند که البته حفظ این مقدار مصرف، با قیمت‌های کنونی حامل‌های انرژی کار سختی است و مردم انتخاب می‌کنند که چه سوختی را در سبد خانوار خود بگذارند.

آمادگی برای تعویض مخازن فرسوده سی‌ان‌جی

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از آمادگی این مدیریت برای اجرای طرح تعویض مخازن فرسوده سی‌ان‌جی خبر داد و گفت: پیگیر اجرای طرحی هستیم که مخازن خودروهای تاکسی که عمر آن‌ها به پایان رسیده است و یا از نظر مراکز معاینه فنی، مخزن این خودرو مردود اعلام شده باشد، تعویض شود. عمر مخازن ۱۵ سال است که برخی هم به دلایل فنی مردود اعلام می‌شوند. براساس فهرست وزارت کشور این خودروها نیز تبدیل خواهند شد. وقتی بخواهیم مخزنی را تعویض کنیم، ‌شماره سریال مخازن و شیب مخزن در سامانه ثبت می‌شود. بیش از ۳۴۰ کارگاه مجاز تبدیل خودرو وجود دارد که جواز کسب و کارشان را از طریق وزارت صمت و اتحادیه سوخت‌های جایگزین دریافت می‌کنند.

بازرسی و نظارت چندلایه‌ای جایگاه‌های سی‌ان‌جی

باقری درباره نظارت بر ایمنی تجهیزات جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی گفت: از سال ۹۵ استاندارد اجباری بازرسی ادواری جایگاه‌ها تدوین شده و به صورت اجباری سالانه در حال اجراست، بدان معنا که افزون بر اینکه نظارت‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان بازوی حاکمیتی برای اجرای نظارت‌های عالیه بر همه جایگاه‌ها انجام می‌شود، سازمان ملی استاندارد نیز، بازرسی ادواری سالانه جایگاه‌ها را به‌عهده دارد و هماهنگی مطلوبی بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان ملی استاندارد وجود دارد و در طی این پنج سال، تقریبا بازرسی ادواری همه جایگاه‌ها انجام شده و جاهایی که نیاز بوده است، طبق چک لیست‌های مربوطه ارتقا یافتند و همه جایگاه‌ها در حال فعالیت هستند و خوشبختانه تاکنون حادثه‌ای نداشتیم.

لازمه هوشمندسازی همکاری بین دستگاهی است

وی با ضروری خواندن انجام معاینه فنی تجهیزات خودروهای دوگانه سوز در مراکز معاینه فنی گفت: طرح هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی هم اکنون به‌صورت پایلوت در چند جایگاه کشور در حال اجراست که در صورت تأیید سازمان‌های مرتبط، اجرایی خواهد شد، اما تأمین ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز نیازمند معاینه فنی تجهیزات این خودروها در مراکز معاینه فنی است بنابراین انتظار داریم ثبت‌نام خودروهای دوگانه‌سوز در مراکز معاینه فنی نیز انجام شود و با بررسی تجهیزات سی‌ان‌جی، معاینه فنی سی‌ان‌جی نیز برای این خودروها صادر شود. لازمه هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی نیز، همکاری میان‌دستگاهی با وجود سامانه‌های پرشمار است و توقف و کندی این طرح به‌دلیل ضرورت هماهنگی این سامانه‌ها و اجرای پایلوت آن در چند جایگاه است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تعداد خودروهای دوگانه‌سوز در کشور گفت: هم‌اکنون ۴ میلیون و ۱۳۰ هزار خودروی رسمی گازسوز در کشور وجود دارد که این عدد درباره خودروهای غیررسمی حدود ۵۰۰ هزار دستگاه است، همچنین در کشور حدود پنج شرکت تأمین‌کننده تجهیزات سی‌ان‌جی و هفت شرکت مخزن‌ساز و کیت‌ساز داریم که توانمندی مطلوبی دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.