×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۲ مرداد , ۱۴۰۳
بدون مدیریت بانک مرکزی نرخ ارز جهش بالایی را تجربه می‌کرد

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایبنا، احمد کیمیایی اسدی، عضو اتاق بازرگانی تهران ضمن ارزیابی عملکرد بانک مرکزی با در نظر گرفتن شرایط سخت یکسال و نیم گذشته گفت: به خوبی می‌دانیم منابع بانک مرکزی محدود است و عواملی مثل تحریم و کنترل نقدینگی هم بر مشکلات این نهاد پولی و بانکی فشار مضاعفی را وارد آورده است؛ به همین دلیل می‌توان عملکرد بانک مرکزی را با توجه به این محدودیت‌ها مثبت ارزیابی کرد و به آن نمره قبولی داد.

وی افزود: سیاست تثبیت، کنترل ترازنامه بانک ها، کنترل نرخ رشد نقدینگی، انحلال موسسات ناتراز، راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، فعال سازی دیپلماسی ارزی و از همه مهمتر جلوگیری از تنش در بازار ارز با وجود اتفاقات مختلف داخلی و منطقه‌ای از جمله اقدامات مهم و موفق بانک مرکزی بود که با وجود اجرای سیاست انقباضی به خوبی تدوین و اجرایی شد.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه بدون اقدامات و مدیریت بانک مرکزی، نرخ ارز با توجه به تنش‌های داخلی و منطقه‌ای ماه‌های گذشته، می‌توانست جهش بسیار زیادی را تجربه کند، گفت: ما در این مدت شاهد اقدامات و اتفاقات خوبی در روند کنترل و مدیریت بازار بودیم که قابل تقدیر است، اما تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی همچنان بر این باورند که کنترل تورم، نباید به میزان رکود در بازار دامن بزند. به همین دلیل بانک مرکزی باید بتواند در ادامه این روند به ویژه در دولت چهاردهم ضمن ایجاد ثبات، موجی از شکوفایی و رونق در عرصه تولید و بازار را نیز به‌وجود آورد.

کیمیایی اسدی با توجه به نوسانات بازار ارز بعد از شهادت اسماعیل هنیه در تهران گفت: مطمئنا اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای از مهمترین عوامل نوسانات بازار است؛ اما پیش‌بینی می‌شود این شرایط هیجانی و کاذب به زودی به آرامش اولیه خود بازگردد.

وی تصریح کرد: در واقع اصلا دلیل و توجیه منطقی اقتصادی برای بالا رفتن قیمت ارز به این صورت وجود ندارد و این نوسانات کاملا سیاسی و هیجانی است. از سوی دیگر بانک مرکزی همچون سال گذشته می‌تواند با اجرای سیاست‌های منطقی و کارساز، بازار را کنترل و مدیریت کند تا شاهد نوسانات پایدار در بازار ارز نباشیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.