Categories: خبر ویژه

برخورد بانک مرکزی با بانک‌های متخلف در رفع مسدودی چک‌های برگشتی

احیایی مدیر اداره نظارت بربانک‌ها و موسات اعتباری در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: موضوع چک‌هایی که منجر به صدور گواهینامه عدم پرداخت به واسطه کسری موجودی می‌شود و همچنین نحوه اقدام مشتریان اعم از صاحب حساب و دارنده چک، با هدف اعتباربخشی به چک و حداقل رساندن صدور چک برگشتی قانون صدور چک طی سنوات گذشته اصلاح شد و در نهایت سال ۹۷ آخرین نسخه قانون اصلاح صدور چک تصویب و از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شد.
وی افزود: بر همین اساس آئین نامه‌های اجرایی این قانون به بانک‌ها ابلاغ شد و کلیه بانک‌ها مکلف شدند جزییات را به دقت اجرایی کنند تا از هرگونه سوئ استفاده جلوگیری شود.
احیایی ادامه داد: اعلام شده برخی بانکها، چکی که به واسطه کسری موجودی، منجر به صدور گواهینامه عدم پرداخت می‌شود و با وجود تامین موجودی صاحب حساب، متاسفانه کار به درستی انجام نمی‌شود و برخی شعب برای رفع مسدودی دوبرابر مبلغ چک را از صاحب حساب تقاضا می‌کنند.
وی تصریح کرد: این موضوع از چند جهت اتفاق می‌افتد یک اینکه ممکن است بانک‌های ما هنوز موفق به پیاده سازی این سامانه در سیستم ها‌ی خود نشدند که این موضوع به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.
احیایی افزود: دوم اینکه ما از طریق ابلاغ بخشنامه به کلیه واحد‌های خود، سازو کار اجرایی این موضوع را اعلام کردیم و سال گذشته هم بار‌ها نحوه اجرایی این موضوع را تاکید کردیم.
احیایی خاطر نشان کرد: بر همین اساس سازوکار اجرایی در بانک‌های عامل باید به گونه‌ای انجام شود که در صورت مسدودی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده چک، صاحب حساب این امکان را داشته باشد تا با واریز ما به التفاوت مبلغ چک مسدود شده، تمهیدات لازم برای پرداخت وجه چک فراهم کند و اگربه هر دلیل بانک عامل از این موضوع استنفاک کند و یا اطلاع نداشته باشه به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
احیایی افزود: مردم هم درصورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه با سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی به شماره ۲۷۰۶ تماس بگیرند، تا در اسرع وقت با متخلفین برخورد کنیم.

فتحنایی

Recent Posts

«بیمه پاسارگاد» چطور راه خود را از رقبا جدا کرد؟

ارائه برنامه کسب و کار یکی از الزامات دریافت مجوز حداقل در مورد شرکت های…

4 ساعت ago

خبرخوش بیمه سامان برای سهامداران با افزایش سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومانی

بازرس قانونی، افزایش سرمایه شرکت بیمه سامان از مبلغ ۵۰۰  به ۱٫۴۰۰ میلیارد تومان را…

4 ساعت ago

مدیر عامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با فرمانده انتظامی شهرستان بروجن دیدار کرد

مدیر عامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی و قدردانی…

4 ساعت ago

توجه ویژه به رفع دغدغه‌های ایثارگران و جانبازان شرکت ملی مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در دیدار با نمایندگان ایثارگران و جانبازان شرکت به…

4 ساعت ago

چرا انتخاب لوله‌ های گالوانیزه بهترین راهکار برای جلوگیری از خوردگی است؟

استفاده از لوله‌ های گالوانیزه یکی از موثر ترین و کاربردی‌ ترین راهکارها برای جلوگیری…

4 ساعت ago

اعطای «نشان فتح» به سردار حاجی‌زاده توسط رهبر انقلاب در پی عملیات درخشان «وعده صادق»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا طی مراسمی به سردار حاجی‌‌‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه…

5 ساعت ago