×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳
برخورد جدی با لجن‌پراکنی‌ در مناظره‌ها/ مجری مناظره هنوز قطعی نیست

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، نشست خبری رییس صداوسیما با اهالی رسانه امروز ـ یکشنبه ـ بیستم خرداد ماه برگزار و به پرسش‌های خبرنگاران درباره مناظره‌های انتخاباتی، فرایندهای تولید محتوا، ارزیابی و پخش مستندهای انتخاباتی، اقدامات رسانه ملی برای مقابله با تبلیغات رسانه‌های بیگانه و همچنین رصد و مقابله رسانه‌ای با هجمه‌های رسانه‌ای پاسخ داده شد.

در نشست امروز پیمان جبلی (رئیس سازمان صداوسیما)، محسن برمهانی (معاون سیما) و علی بخشی‌زاده (معاون صدا) به همراه سیدباقر حاجی سید رضی (مدیر تولید و فنی سیما) حضور داشتند.

تلاش صداوسیما برای رعایت عدالت‌ بین نامزدها 

جبلی در ابتدای نشست ضمن ابراز تسلیت مجدد برای شهادت رئیس جمهور، به پوشش تصویری مراسم بدرقه شهدا در قاب تصویر اشاره کرد و گفت: با تلاش همکاران ما در سازمان تا حد زیادی موفق شدیم سربلند از این آزمون بیرون بیاییم و طبق نظرسنجی‌ها ۸۷ درصد مردم از انعکاس خبرها و پوشش مراسم رضایت داشتند. این حماسه مقدمه و طلیعه‌ای برای حماسه بزرگتر یعنی انتخابات است و ما شاهد یک اتفاق تاریخی خواهیم بود. در همین راستا به فاصله کمتر از دو هفته نظرسنجی‌هایی که انجام شد بعد از این واقعه تلخ با افزایش مشارکت ۱۲ درصد و کاهش ۲۰ درصدی عدم مشارکت قطعی روبه‌رو خواهیم بود.

وی یادآور شد: این تنها آزمون ما در ماه‌های اخیر نبود؛ از انتخابات مجلس گرفته تا پوشش اخبار طوفان الاقصی، عملیات وعده صادق و در نهایت شهادت آیت الله رئیسی که همه را پشت سر گذاشتیم. بعضی از جاها گفته شد راه‌اندازی ۲۰۰ کانال در انتخابات مجلس چه فایده‌ای داشت؛ در حالی‌که خیلی‌ها توانستند با نامزدهای انتخابات از این طریق آشنا شوند. در این زمینه تجربه خوبی را اندوختیم که رضایت مقام معظم رهبری را هم در پی داشت. این تجربه، انتظارات از صداوسیما برای انتخابات ریاست جمهوری را بیشتر می‌کند. رسانه ملی تلاش خود را خواهد کرد تا ماهیت مردمی را در فصل عدالت‌گستری و استفاده عادلانه امکانات برای نامزدها که جزو مصادیق سرفصل عدالت‌گستری است، دنبال کند. همچنین فرصت‌سازی نامزدها برای ارائه برنامه‌ها، سند محوری و توجه ویژه به برنامه هفتم، مشارکت مردم، نخبگان و کارشناسان ارشد برای برگزاری مناظره‌ها از اقدامات این دوره بود. ضمن اینکه مقابله بسیار جدی از تخریب‌ها و لجن‌پراکنی از اقدامات مهم ما خواهد بود.

او تصریح کرد: برای جلوگیری از تخریب، بداخلاقی و تهمت که نه قانون اجازه می‌دهد و نه نامزدها به دنبال آن هستند، حتما پاسخ فوری را در دستور کار قرار خواهیم داد. بر اساس منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری، بسیار جدی با این رفتارها برخورد و افشا خواهیم کرد. همه موظفیم از بروز این بداخلاقی‌ها جلوگیری کنیم.

پخش ۵ مناظره سه ـ چهار ساعته بعد از مغرب

جبلی درباره ساختار برنامه‌های انتخاباتی در صداوسیما اظهار کرد: برای ساخت برنامه‌ها از عقل جمعی کمک گرفتیم و در طراحی سوالات از ظرفیت‌های مختلف استفاده کردیم. مهمترین برنامه، برگزاری مناظره‌هاست که پنج مناظره را در نظر گرفتیم و هر مناظره شامل سه و نیم الی چهار ساعت خواهد بود.

به گفته رییس صداوسیما پخش مناظره‌ها بعد از مغرب آغاز می‌شود و پیش‌بینی بر پخش سه ساعت و نیم است و البته این میزان بر تعداد کاندیداها بستگی دارد.

وی ادامه داد: ما (صداوسیما) هم منتظر اعلام اسامی توسط شورای نگهبان هستیم. بعد از آن، مراسم قرعه‌کشی برگزار می شود. محورهای مناظره و آنچه را که در مناظره‌ها مطرح می‌شود از قبل اعلام کرده‌ایم. همچنین مناظره‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

بر اساس اعلام رییس صداوسیما در نشست امروز، «سه میزگرد طراحی شده که نامزدها می‌توانند با حضور حداکثر دو نفر از مشاوران خود در آن حضور پیدا کنند. این میزگردها در حوزه حکمرانی و سیاست خارجی و اقتصاد برگزار می شود.»

وی اظهار کرد: گفت‌وگوی ویژه خبری در برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما خواهد بود؛ البته شیوه اجرا هنوز قطعی نشده است و در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد. هر نامزد در یک برنامه «بدون تعارف» هم شرکت می‌کند. دو مستند رادیویی هم به نامزدها تعلق خواهد گرفت. یک برنامه «رو به دوربین» هم خواهیم داشت که نامزدها این امکان را دارند، ۳۱ برنامه به تعداد استان‌ها را ضبط و پخش داشته باشند. 

جبلی در عین حال تاکید کرد: هم در صدا و هم در سیما، برنامه‌هایی دیگری برای انتخابات پیشنهاد شده که هنوز قطعی نشده است.

آخرین خبر از ساخت دکورهای برنامه‌های انتخاباتی 

رییس صداوسیما درباره دکورهای برنامه‌های انتخاباتی اعلام کرد: در این فرصت کوتاه، آماده‌سازی دکورها و زیرساخت‌های فنی تقریبا نهایی شده است و ظرف چند روز آینده تمام آنها نهایی خواهد شد. همه ستادها امکان استفاده از نظرسنجی‌های سازمان را دارند که با اعلام نهایی اسامی نامزدها این نظرسنجی‌ها صورت می گیرد و برای ستادها ارسال می‌شود.

جبلی گفت: رسانه ملی مثل ساختمان شیشه‌ای است و هر اقدام آن مشخص است؛ هیچ رانتی نخواهیم داشت. در طرح همه سوالات مناظره‌ها و همچنین پوشش برنامه‌های نامزدها بی‌طرفانه عمل کنیم. طراحی سولات مشخص و دقیق است و جلوی کلی گویی‌ها را خواهد گرفت. در این طراحی ها تلاش شده حداکثر ظرفیت برای پاسخگویی‌ها اتفاق بیفتد و ما تجربه‌های تلخ گذشته را نداشته باشیم.

نحوه فعالیت نامزدها در فضای مجازی 

او همچنین از در اختیار قرار دادن استودیو و کانال اختصاصی در تلوبیون به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و تاکید کرد، تلوبیون با استفاده از امکاناتی که دارد می‌تواند نقش بسیار مهمی در تبلیغات نامزدها داشته باشد. در فضای مجازی سامانه تلوبیون با مخاطب چند ۱۰ میلیونی در اختیار نامزدهاست و هر نامزد می‌تواند یک کانال و یک استودیوی اختصاصی داشته باشد که با اینترنت رایگان برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی تلوبیون در دسترس مردم قرار می‌گیرد. ساترا به عنوان نهاد قانونی تنظیم گر به سکوها و پایگاه های اینترنتی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، کمک می‌کند. 

او خاطرنشان کرد، «اینکه خبرنگاران برای پوشش برنامه‌ها و اظهارات نامزدها در صداوسیما حضور داشته باشند، در حال بررسی است.»

رییس سازمان صداوسیما بار دیگر تاکید کرد، «انتظار ما این است که در این دوره با بداخلاقی‌های انتخاباتی کمتر مواجه شویم» و درباره برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای برای مخاطبان خارج از کشور گفت: شبکه‌های برون مرزی نقش مهمی در انعکاس برنامه‌های نامزدها به افراد خارج از کشور دارند. در میزگردها هم سوالات مهمی درخصوص سیاست خارجی خواهیم داشت.

فراهم شدن امکان پاسخگویی به تخریب‌ها

پیمان جبلی که امروز ـ یکشنبه ـ ۲۰ خردادماه در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: زمان فشرده‌ای نسبت به دوره‌های قبل داشتیم. در این ۱۴ روز پنج روز هم آزاد گذاشتیم که نامزدها به فعالیت‌ها و سفرهای استانی بپردازند و در واقع فرصت زمانی برای حضور میدانی و مردمی نامزدها هم در این دوره با وجود فشردگی اتفاق خواهد افتاد.

او ادامه داد: در این دوره استفاده از همه قالب‌های برنامه‌سازی در تبیین ویژگی‌های نامزدها به کار گرفته شده است. رقابت سنگین بین چند نامزد هست و تاثیرگذاری بر نظر رأی‌دهندگان به صورت چالش در نقد نظر هم اتفاق خواهد افتاد؛ ما این امکان را برای پاسخگویی نامزدها و حتی طرح پرسش آنها فراهم می‌کنیم. این تضارب آرا طبیعت مناظره‌هاست که طبیعی است در این ساختار دیده شود. اختصاص وقت اضافه به  نامزدها هم اساسا مربوط به تصمیم‌گیری کمیسیون تبلیغات است و اگر توهینی در این زمینه صورت بگیرد، از سوی کمیسیون، وقت اضافه به نامزدها تعلق خواهد گرفت.

نگاه صداوسیما به مناظره‌های دونفره

جبلی در پاسخ به پرسشی درباره مناظره‌های رودررو و جذابیت این شیوه، هم گفت: مناظره‌های رودررو را پیشتر تجربه کردیم. هم کنترل سلامت و هم اینکه مردم از نظرات آگاه شوند حق عمومی است. در مناظره‌های دونفره، این نظرات ممکن است در زد و خوردهای کلامی مشخص نشوند. مردم حق دارند در جریان این تضارب آرا قرار بگیرند. به نظر ما این جذابیت در مناظره‌های گروهی هم وجود دارد و در دیگر برنامه‌ها هم چالش‌های جذابی پیش خواهد آمد. یکی از احتمالات کشیده شدن انتخابات به دور دوم است که اگر این اتفاق بیفتد، اینکه مناظره‌ها رودررو باشد یا شکل دیگر، در حال بررسی است.

او درباره راه‌های جلوگیری از تخلفات در مناظره‌ها بیان کرد: قانون انتخابات، تکلیف برنامه‌های مناظره‌ را مشخص کرده است و کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌ جمهوری تشخیص خواهد داد که کدام نامزد تخلف می‌کند و همه موارد در آیین‌نامه‌ها مشخص شده و ما نباید دخالت شخصی داشته باشیم. 

او همچنین گفت: یکی از کارهای در دست اجرا برای ما این است مجموعه‌ای از مطالبات مردمی را در اختیار نامزدها قرار می‌دهیم و پاسخ آنها را در قالب یک برنامه پخش می‌کنیم. همچنین سه میزگرد خواهیم داشت و در هر برنامه با حضور سه کارشناس،  با نامزد مورد نظر درباره برنامه ای که اعلام کرده است، چالش خواهیم داشت. اسامی مجریان این میزگردها هم متعاقبا اعلام خواهد شد.

راهکار رسانه ملی برای حضور برخی نزدیکان نامزدها در صداوسیما 

رییس صداوسیما در پاسخ به پرسشی درباره‌ی مطالبی که به عنوان جانبداری رسانه ملی به واسطه‌ی حضور برخی از نزدیکان نامزدها در سازمان صداوسیما مطرح شده است، توضیح داد: در دوره‌های قبل هم داشتیم که نامزد محترم برادر مدیر باشد اما برای پرهیز از این شائبه‌ها این افراد در عرصه تصمیم‌گیری به دور هستند و در جلسات هم حضور ندارند.

جبلی ادامه داد: ما تمام تلاش‌مان را برای دور ماندن از رفتارهای جانبدارانه کرده‌ایم و این افراد نه در ستاد انتخاباتی صداوسیما و نه در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی انتخاباتی حضور دارند تا شائبه‌ای به وجود نیاید. با وجود اینکه ما در سنوات قبل با چنین اتفاقاتی مواجه بوده‌ایم اما تمام سعی و تلاش مان را از همان روز نخست انجام دادیم که هیچ شبهه و شائبه‌ای اتفاق نیفتد.

رییس صداوسیما درباره جانبداری دیگر مجریان تلویزیون از یک نامزد خاص هم تصریح کرد: کسانی را که دچار جانبداری شدند را از آنتن دور کردیم و تلاش داریم دیگر مجریان هم از این جانبداری از نامزدها به دور باشند.

راه جلوگیری از شوخی با مناظره‌ها 

پیمان جبلی در پاسخ به اینکه در دوره قبل مناظره‌ها در کنایه‌ها با مسابقه «از کی بپرسم» تلویزیون مقایسه شده بود، برای دوری از این اتفاق چه تدبیری دارید، بیان کرد: یکی از آسیب‌های دوره‌های قبل همین مسئله بود. عرصه مناظره عرصه سنگینی است و نامزدها احتمال دارد نفر دوم کشور بشوند بنابراین باید از اینکه برنامه‌ها به گونه‌ای باشند که با مسابقه یا فکاهی مقایسه شوند جلوگیری شود. ما هم توجه داریم محورها و سوالات با سنگینی و وزانت همراه باشند.

نحوه برخورد با تخلفات نامزدها در صداوسیما 

رییس سازمان صداوسیما در بخش پایانی نشست با خبرنگاران درباره نقش این رسانه در برخورد با تخلفات و چگونگی برخوردها نیز تاکید کرد، «برخورد قاطع رسانه ملی با لجن‌پراکنی بدون ملاحظات خواهد بود. مصادیق لجن‌پراکنی، توهین و … هم را افشا خواهیم کرد. حتی به ستادها اجازه می‌دهیم پاسخ‌های تخریب‌ها را ارایه کنند.»

پیمان جبلی در پایان توضیح داد: تمام آنچه در صداوسیما انجام می‌دهیم براساس قانون انتخابات است. تکلیف نظارت بر برنامه‌های زنده مشخص است. ما نباید دخالت شخصی انجام دهیم که فکر کنیم سخنی، مصداق بداخلاقی است یا خیر. هر بگو مگو را نمی‌توان مصداق بداخلاقی و بی‌قانونی گذاشت. مرجع تشخیص این بداخلاقی‌ها کمیسیون تبلیغات است. شکل برگزاری مناظره‌ها گروهی است و چهارچوب‌های مختلفی در نظر گرفته شده تا جلوی این بداخلاقی‌ها گرفته شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.