بررسی روند شکل‌گیری تأمین اجتماعی در ایران و جهان در یک دوره آموزشی در آذربایجان شرقی

به گزارش تجارت گردان به نقل از  روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، در این نشست که با حضور مدیرکل، معاونین و روسای ادارات تخصصی اداره‌کل و روسای شعب استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد، دکتر یاسر باقری پژوهشگر حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دکتر شروین مشایخی مشاور معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان مدرسان مدعو حضور داشته و در ابتدای نشست آموزشی، برای درک بهتر تاریخی سازمان و رسالت اجتماعی اقتصادی آن، روایت تاریخی از تأمین‌اجتماعی ارائه نمودند.

دکتر یاسر باقری با طرح موضوع رسمیت یافتن حقوق اجتماعی در قرن بیستم، به پیامدهای رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ و برآمدن اقتصاد کلان اشاره کرد و گفت: با پدیدار شدن آن، حتی کشورهای سردمدار سرمایه‌داری نیز به پذیرش حدودی از مداخله در بازار ترغیب ساخت؛ و همین موضوع منجر به پذیرش تامین اجتماعی به مثابه یک حق اجتماعی بشری در سراسر جهان شد.

در ادامه سایر رخدادهای مهم دهه دوم و سوم قرن ۱۴ خورشیدی مورد اشاره قرار گرفت و این روایت تاریخی ادامه یافت تا سرانجام به لحظه تاسیس قانونی سازمان بیمه اجتماعی کارگران در ۱۳۳۱ رسید و بدین ترتیب دوران نوزادی سازمان تامین اجتماعی آغاز شد و مراحل بعدی تکوین آن تا بلوغ و دوران کنونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه نشست آموزشی، اساتید مدعو، دکتر باقری و دکتر مشایخی چالش‌های کلی سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه پارامترهای بیمه‌ای و نیز شاخص‌های مختلف مرتبط با پایداری مالی سازمان را مورد بحث قرار داده و تاکید کردند: سازمان سال‌هاست که در شرایط دشواری قرار دارد اما عبور از این چالش‌ها بیش از همه متکی به همراهی ذی‌نفعان است. این در حالی است که موضوع مذکور در سال‌های گذشته تاحدی مورد غفلت قرار گرفته است. 

در ادامه دکتر شروین مشایخی با تاکید بر این که از مولفه‌های بسیار تاثیرگذار در رضایت ذینفعان، عملکرد نیروی انسانی و کیفیت مدیریت منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی است، به اهمیت عوامل موثر بر عملکرد همچون جذب و استخدام کارآمد، آموزش اثربخش، ارزیابی عملکرد هوشمندانه و انتصابات سنجیده و نظام‌مند پرداخته و به صورت گفتگوی تعاملی با شرکت‌کنندگان در این نشست به طرح پرسش درباره چالش‌های موجود در مورد ارتقای عملکرد نیروی انسانی و نیز تحقق هدف مهم (رضایت ذی‌نفعان) پرداخته و کوشیده شد تا اهم چالش‌های مذکور و راهکارهای آن مورد بحث قرار گیرد.

یونس دباغ صادقی‌پور، مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی، بر هدفگذاری و ارتقای رضایتمندی ذی‌نفعان تاکید کرد و گفت: حدود انتظارات در جلسات فردی و همچنین نشست‌های گروهی با واحدهای تخصصی به صورت شفاف و صادقانه مشخص شده است و اطمینان دارم که با همراهی همکاران پرتلاشم در ماه‌های آتی دستاوردها و پیشرفت‌های محسوسی را در استان شاهد خواهیم بود.

مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان شرقی، در ادامه به این نکته اشاره کرد که برنامه‌های آموزشی اثربخش در این مجموعه ادامه خواهد داشت و امیدوارم بتوانیم استان آذربایجان‌شرقی را به یکی از قطب‌های یادگیری سازمانی تبدیل کنیم و در این راستا از تمامی همکاران استان که در این زمینه ایده‌ها و راهکارهای عملی و خلاقانه دارند دعوت به مشارکت می‌کنم.

فتحنایی

Recent Posts

هتل ۵ ستاره رشیدیه تهران افتتاح شد

هتل ۵ ستاره رشیدیه تهران که با تسهیلات بانک گردشگری احداث شده است با حضور…

4 ساعت ago

مراسم تجلیل از ایثارگران بانک توسعه صادرات برگزار شد

مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از ایثارگران و خانواده شهدای بانک توسعه صادرات…

5 ساعت ago

خوارزمی؛ تداوم همکاری با پتروشیمی رازی

در ادامه همکاری های مستمر دو مجموعه خوارزمی و پتروشیمی رازی که در سال های…

5 ساعت ago

چهارمین بانک پرتراکنش کشور را بشناسید

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با ثبت بیش از ۷ درصد از تعداد تراکنش‌های پذیرندگی در…

6 ساعت ago

بانک ملت پیشگام در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

بانک ملت در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید، حمایت از فعالیت‌های فناورانه و…

6 ساعت ago

رشد ۵ درصدی تحویل محصولات گروه سایپا/ رشد ۳۵ درصدی میزان فروش گروه سایپا

گروه خودروسازی سایپا، از ابتدای سال جاری تا ۷ مهرماه و در قیاس با مدت…

6 ساعت ago