به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل پژوهشکده بیمه، بیمه اتومبیل یکی از بزرگترین رشتههای بیمه بازرگانی کشور است و با وجود نیاز حیاتی و مبرم دارندگان وسایل نقلیه به این پوشش بیمهای، تقاضا برای آن به نسبت رشد تعداد اتومبیلها افزایش نیافته است. لذا شناخت عوامل اثرگذار بر افزایش فروش بیمهنامه اتومبیل امری لازم و ضروری میباشد. با توجه به تعداد بالای خودروهای در حال تردد که فاقد بیمه بدنه(تقریباً ۶۸درصد) هستند؛ میتوان اظهار داشت که ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای جذب پورتفو و همچنین افزایش ضریب نفوذ در بیمه بدنه اتومبیل وجود دارد.
با توجه به این موضوع مهم، گروه پژوهشی بیمههای اموال و مسئولیت پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با موضوع «بررسی نحوه افزایش ضریب نفوذ در رشته بیمه بدنه اتومبیل» نموده است.
در این گزارش که توسط آزاده بهادر و اسماعیل فلاحی و با رویکرد کاربردی انجام شده است، ضمن تشریح دلایل عدم رشد مناسب بیمه بدنه اتومبیل در کشور، راهکارهایی در جهت رفع مشکلات موجود در این زمینه ارائه شده است. همچنین سطح اجباری که هر بیمهگذار ملزم به تهیه آن در رشته بیمه اتومبیل میباشد؛ در سایر کشورهای دنیا مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس یافتههای این پژوهش، از مهمترین دلایل عدم رشد مناسب بیمه بدنه میتوان به «مشکل عدم خرید بیمهنامه با منشاء اقتصادی»، «مشکل عدم خرید بیمهنامه با منشاء نارضایتی بیمهگذاران»، «مشکل دریافت حق بیمه ناکافی با منشاء شرکتهای بیمه»، «مشکل عدم طراحی محصولاتی مطابق با نیازهای مشتری با منشاء شرکتهای بیمه»، «مشکل عدم تشریح کامل بیمه بدنه به هنگام صدور با منشاء شبکه فروش شرکتهای بیمه» و «عدم آگاهی کامل شبکه فروش از میزان کارمزد و هزینه صدور این رشته» اشاره کرد.
صنعت بیمه میتواند با افزایش خدماترسانی مطلوب و اطلاعرسانی در خصوص مزایای رشته بیمه بدنه اتومبیل؛ ضریب نفوذ و حق بیمههای تولیدی در این رشته را افزایش دهد.
علاقهمندان برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش میتوانند به بخش گزارشهای پژوهشی وبسایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1593/ مراجعه فرمایند.
https://tejaratgardan.ir/?p=200287