×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۳۱ مرداد , ۱۴۰۳
بررسی وضعیت طلای جهانی و آثار آن بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

محمدتقی پورمقیم مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تأمین سرمایه تمدن در یادداشتی «درباره چشم‌انداز طلای جهانی و اثرات آن بر فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا» نوشت:

در حال حاضر ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس ایران با ارزش دارایی حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان فعالیت می‌کنند. در این میان شرکت تأمین سرمایه تمدن به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های مدیریت دارایی کشور نیز با صندوق سرمایه‌گذاری طلای تابان تمدن فعالیت خود را با سقف واحدهای قابل صدور به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در آبان ۱۴۰۲ آغاز نمود و در مراحل بعدی اقدام به دریافت مجوز افزایش سقف واحدهای صندوق تا میزان پانصد میلیون واحد و پس از آن تا یک میلیارد واحد نمود که با استقبال سرمایه‌گذاران، در حال حاضر خالص ارزش دارایی این صندوق مبلغی بالغ بر ۱٫۲۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

برنامه‌های آتی

برنامه آتی برای این صندوق، دریافت مجوزهای لازم برای افزایش مجدد سقف صندوق تا دو میلیارد واحد است تا طلای تابان تمدن را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بازار سرمایه نمایند.

از لحاظ ترکیب دارایی، در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد دارایی صندوق سرمایه گذاری طلای تابان تمدن گواهی شمش طلا و مابقی آن گواهی سکه طلا می‌باشد. استراتژی‌های سرمایه‌گذاری صندوق برای کسب بازدهی بیشتر به گونه ای تدوین شده تا بتواند سرمایه‌گذاری در ابزار مشتقه را نیز در دستور کار سرمایه‌گذاری صندوق قرار گیرد.

دلایل کم بودن حباب شمش طلا  

همان‌طور که اشاره شد بیش از ۹۰ درصد ترکیب دارایی صندوق سرمایه تابان تمدن گواهی شمش طلا تشکیل می دهد که دلیل این موضوع نیز عدم وجود حباب معنادار در شمش طلا بوده است؛ به نحوی که این کالا تقریباً در محدوده ارزش ذاتی و در زمان اوج تقاضا با حباب نهایتاً مثبت ۲ درصد معامله می‌شود در حالی که حباب موجود در سکه طلا طی سه سال گذشته به حدود ۲۰ درصد رسیده است.

از دلایل حباب بالای سکه عدم مجوز ضرب سکه برای دارندگان شمش می‌باشد. همچنین تمایل عموم مردم بر نگهداری سکه جهت پوشش تورم است که تقاضا را برای این کالا نسبت به شمش با افزایش مواجه ساخته است؛ با این حال تداوم حباب ۲۰ درصد برای سکه در بلندمدت متصور نمی‌باشد و این ریسکی است که بر عملکرد صندوق‌های با دارایی سکه بیشتر اثرگذار خواهد بود.

اثرات نرخ اونس جهانی و قیمت دلار بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

سرمایه‌گذاری در دارایی‌های صندوق طلا متأثر از دو فاکتور «قیمت دلار داخلی» و «نرخ اونس جهانی» می‌باشد. در زمینه دلار داخلی می‌توان از چند زاویه به ماجرا نگاه کرد: فاکتورهای بنیادی ارزش‌گذاری دلار به عنوان مثال قدرت خرید(PPP) و عوامل سیاسی، برآوردی از قیمت آن را قابل پیش‌بینی می‌کند. اکثر کارشناسان بر این باورند که نرخ فعلی دلار بر اساس واقعیت‌های اقتصادی در محدوده کف قیمتی خود قرار دارد و از لحاظ اقتصادی رقمی پایین‌تر از نرخ‌های فعلی را نمی‌توان برای آن متصور بود؛ مگر آنکه اتفاق بنیادینی موجب برهم خوردن این پیش‌بینی شود.

در خصوص اونس جهانی باید گفت در حال حاضر نرخ آن در محدوده ۲٫۵۰۰ دلار است و از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۲۰ درصد رشد قیمتی را شاهد بوده که عوامل مختلفی بر این موضوع اثر گذاشته است.

تنش‌های ژئوپلیتیکی در مناطق مختلف، احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا و افزایش تقاضا برای خرید طلا توسط بانک مرکزی کشورها علی‌الخصوص بانک مرکزی چین در دو سال اخیر نقش بسیار مهمی در قیمت‌گذاری اونس جهانی طلا داشتند.

از لحاظ تکنیکال اونس ۲٫۵۰۰ دلاری تقریباً در محدوده سقف کانال قیمتی قرار دارد و پیش‌بینی‌ها نیز برای سال میلادی ۲۰۲۴ همین رقم را نشان می‌دهد.

باید توجه داشت اگر اتفاق ژئوپلیتیکی خاصی در دنیا رخ ندهد، این رقم می‌تواند در میان مدت شاهد اصلاح ملایمی نیز باشد اما چشم‌انداز بلند مدت طلا همچنان صعودی خواهد بود.

موضوع کاهش نرخ بهره آمریکا با وجود اینکه امسال عملیاتی نشده است اما به نظر می‌رسد که بازار طلای جهانی این کاهش را پیش‌خور کرده است.

تنش‌های خاورمیانه و جنگ روسیه نیز بر نرخ اونس اثر‌گذار هستند و مسیر پیش روی این موضوعات، می‌تواند به فاصله گرفتن قیمت اونس از نرخ فعلی منجر گردد.

چین از دو سال پیش به طور متوسط ماهی ۱۰۰ تن طلا خریداری کرده اما با افزایش قیمت در ماه‌های گذشته، خرید چین متوقف شده و در حال حاضر سهم چین از خرید طلا حدود  5 درصد به نسبت کل ذخایر این کشور است که به نسبت میانگین ۱۶ درصد کل دنیا فاصله داشته و به نظر می‌رسد با اصلاح قیمت‌ها و شروع خرید طلا توسط چین، این رقم تا میزان ۱۰ درصد ذخایر این کشور رشد نماید.

در انتها باید گفت صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچون صندوق طلای تابان تمدن (با نماد تابش) بدلیل عدم نیاز به مراجعه حضوری، سرمایه‌گذاری حتی با مبالغ کم، کارمزد خرید جزئی، عدم وجود ریسک‌های طلای فیزیکی از جمله سرقت یا مفقود شدن و نقدشوندگی بالا از جذابیت بالایی جهت سرمایه‌گذاری برخوردار هستند. همچنین از لحاظ بازدهی طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، از سال ۱۳۹۸ تا کنون بازدهی تقریباً دو برابری نسبت به بازدهی دلار بازار آزاد کسب نموده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.