به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از شانا، علی اصولی به صحبتهای اخیر رئیسجمهوری در دیدار با رؤسایجمهوری کشورهای حاشیه دریای خزر مبنی بر اینکه ایران اجرای پروژههای مشترک اکتشاف و استخراج نفت در دریای خزر را با جدیت پیگیری میکند، اشاره کرد و افزود: ایشان در این دیدار ابراز امیدواری کردند که این مباحث در نشستهای کمیسیونهای مشترک بهطور دقیق بررسی شود. از سوی دیگر، با تاکید مهندس زنگنه، تلاش برای همکاری با شرکتهای صاحب فناوری و متخصص در حوزه آبهای عمیق و همکاری با کشورهای همسایه در این بخش با جدیت در دستور کار شرکت شرکت نفت خزر قرار دارد.
خزر؛ از تاسیس تا شکوفایی
وی درباره تاریخچه فعالیتهای انجامشده در خزر گفت: با توجه به اینکه در دوران پیش از انقلاب، هیچگونه فعالیت نفتی از طرف ایران در دریای خزر صورت نگرفته بود، پس از انقلاب، در نخستین گام و به دستور مهندس زنگنه، وزیر وقت نفت، مطالعات وسیع ژئوفیزیکی، زمینشناسی و مهندسی نفت از سوی شرکتهای بزرگ بینالمللی در حوضه خزر جنوبی انجام و متعاقب آن ۴۶ ساختار بزرگ و کوچک نفتی با ذخایری بالغ بر ۴۸ میلیارد بشکه نفت و گاز شناسایی شد که این مهم، نقطه عطفی در ادامه فعالیت و توسعه صنعت نفت ایران در خزر بود. شرکت نفت خزر برای نخستین بار در زمان وزارت مهندس زنگنه برای پیشبرد اهداف صنعت نفت در دریای خزر به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران تاسیس شد.
ساخت سازههای عظیم دریایی
اصولی ادامه داد: پس از مطالعات انجام شده و شناسایی ساختارهای نفتی در خزر جنوبی، نیاز به ساخت یک سکوی حفاری نیمهشناور برای عملیات اکتشاف در دریای خزر در فهرست اولویتهای شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و با پیگیریهای ویژه مهندس زنگنه، سکوی نفتی نیمهشناور ایران امیرکبیر که امروز نماد عظمت، شکوه و صلابت صنعت نفت کشور در خزر است، به دست متخصصان و شرکتهای توانمند داخلی ساخته شد. از جمله اقدامهای مهم دیگری که در گام نخست توسط صنعت نفت در شمال کشور توسط مهندس زنگنه انجام شد، ساخت سه فروند شناور منحصربهفرد و چندمنظوره پشتیبانی از سکوی نیمهشناور امیرکبیر و همچنین احداث پایگاه پشتیبانی و احداث اسکله و حوضچه آرامش برای انجام عملیات اکتشاف و حفاری در مازندران بود.
امیرکبیر؛ نمادی از حاکمیت ایران در خزر
اصولی گفت: مهندس زنگنه (وزیر نفت وقت) در سالهای ۱۳۸۰ و ۱۳۸۲ هنگامی که از مراحل ساخت سکوی نفتی امیرکبیر بازدید داشتند، بارها بر تسریع کار ساخت سکو تاکید کردند و میگفتند «این سکوی حفاری است که رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین میکند و مهمترین کار در خزر حفاری است و باید سکوی نیمهشناور امیرکبیر هر چه زودتر آماده شود». آقای زنگنه بارها تأکید داشتند که این سکوی منحصربهفرد در واقع یک ناو است که ما به خزر میفرستیم.
مدیرعامل شرکت نفت خزر با بیان اینکه ساخت این سازه عظیم و منحصربهفرد که مجهز به فناوریهای پیچیده با وزنی حدود ۱۵ هزار تن است به همراه احداث منطقه عملیاتی و پایگاه پشتیبانی، یکی از چالشهای پیچیده صنعت نفت در دوره اول وزارت مهندس زنگنه بود که با عبور از مشکلات فراوان و پیگیریهای ویژه ایشان به ثمر رسید و عملیاتی شد، افزود: امروز سکوی نیمهشناور امیرکبیر به عنوان نمادی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و نگین درخشانی از تبحر، دانش و فناوری و بهعنوان بزرگترین و منحصربهفردترین سکوی نفتی خاورمیانه متعلق به شرکت ملی نفت ایران، برگ زرینی در صفحه افتخارات صنعت نفت کشور محسوب میشود و به واسطه همین سکوی نفتی ارزشمند و کشفیات انجامشده در دریای خزر، کشور ایران به عضویت باشگاه آبهای عمیق جهان درآمد.
تثبیت ۲ میلیارد بشکه نفت درجا در سردار جنگل
اصولی درباره گام دوم مهندس زنگنه در وزارت نفت در حوزه شمال کشور اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، با وجود تحریمهای شدید، با تأکید وزیر نفت چاه کشفشده در میدان نفتی سردار جنگل دوبار آزمایش شد که در نتیجه، ۲ میلیارد بشکه نفت درجای این میدان تثبیت شد. پس از حصول توافق برجام نیز با تاکید ویژه مهندس زنگنه بر گسترش فعالیتهای نفتی ایران در دریای خزر، همکاریهای خوبی بین شرکت نفت خزر به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران با شرکتهای بینالمللی و متخصص در آبهای عمیق صورت گرفت که تعدادی از این مذاکرات به امضای قرارداد و تفاهمنامههای همکاری مشترک منجر شد.
تاکید مداوم زنگنه: از حق نفتی ایران در خزر کوتاه نمیآییم
به گفته این مدیر نفتی، زنگنه همواره در طول سالهای وزارت خود تاکید داشته است که از حق نفتی ایران در دریای خزر کوتاه نخواهیم آمد و به همین منظور شرکت نفت خزر به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران از حدود دو دهه قبل با دستور وی تأسیس و نسبت به انجام مطالعات اکتشافی در بخش خزر جنوبی اقدام شد و نفت شمال در آینده مرهون خدمات و نگاه ویژه مهندس زنگنه به این خطه استراتژیک از کشورمان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت نفت خزر یکی از دلایل امضای سند همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه بهرهبرداری مشترک از ظرفیتهای مشترک در خزر را دستاوردهای صنعت نفت و بهویژه کشف ۲ میلیارد بشکه نفت درجا در میدان سردارجنگل توسط سکوی نفتی نیمهشناور امیرکبیر که با پیگیریها و تاکیدات مهندس زنگنه ساخته شد عنوان کرد.
ادامه همکاری با کشورهای حاشیه خزر
اصولی با تاکید بر اهمیت منافع ایران در خزر اظهار کرد: در شرایط فعلی و در اوج تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان، همچنان همکاری با پنج کشور همسایه دریای خزر را در سایه صلح و دوستی و توافقهای انجام شده بین روسای جمهور و وزیران نفت این کشورها با جدیت دنبال میکنیم.
وی با تأکید بر حفظ منافع ملی ایران در دریای خزر گفت: پیوسته از طرق مختلف همچون توسعه و بهروزرسانی مطالعات انجامشده توسط متخصصان داخلی و انعقاد تفاهمنامههای همکاری با شرکتهای صاحبنام در حوزه آبهای عمیق در جهت تحقق اهداف اکتشافی، توسعهای و تولیدی از خزر همسو با سیاستهای کلان کشور گام برداشتهایم و افق روشنی در این حوزه پیش روی آیندگان خواهد بود.