×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲ مرداد , ۱۴۰۳
برگزاری جشن خاموشی فلرهای غرب و شرق کارون تا پایان سال آینده / همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران در مردادماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

مرتضی شاه‌میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، اعلام کرد که امیدواریم با تلاش‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همکاری شرکت‌های فعال در این صنعت و وزارت نفت، تا پایان سال آینده شاهد خاموشی تمام فلرهای مزاحم و هدر‌دهنده ثروت ملی باشیم و جشن خاموشی فلرهای غرب و شرق کارون را برگزار کنیم.

ایشان همچنین به برگزاری همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) در روزهای ۱۴ و ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: در این همایش بین‌المللی، کارشناسان و فعالان صنعت پتروشیمی از کشورهای مختلف دعوت شده‌اند و ما قصد داریم از نظرات و تجربیات آن‌ها برای توسعه و بهینه‌سازی فرآیندهای این صنعت استفاده کنیم و این تجربیات را در صنعت پتروشیمی خود به کار بگیریم.

شاه‌میرزایی اهداف برگزاری این همایش را همکاری و تقویت همکاری فعالان و صادرکنندگان فرآورده‌های پتروشیمی و موسسات مالی و شرکت‌های تجاری از سراسر جهان، رونمایی از پیشرفت‌های فناورانه، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، و آشنایی با مدیران صنعت پتروشیمی عنوان کرد.

وی افزود: در حاشیه این همایش، گزیده‌ای از صنعت پتروشیمی را تدارک دیده‌ایم.

شاه‌میرزایی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حاشیه این همایش اشاره کرد و گفت: اگر از حرکت سریع صنعت پتروشیمی به سمت فرآیندهای جدید غافل شویم، با جریمه‌های جهانی به دلیل انتشار گازهای مخرب و خطرات آن مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ریزی فشرده‌ای در وزارتخانه‌های نفت، نیرو و محیط زیست انجام داده‌ایم.

شاه‌میرزایی با اشاره به اینکه این موضوع در دولت سیزدهم با هدایت شهید جمهور در راس امور قرار گرفت، گفت: با همکاری شرکت‌های پتروشیمی، برنامه‌ریزی منسجم و سریع را انجام داده‌ایم و توانستیم موفقیت‌های خوبی را ثبت کنیم.

وی افزود: اهم این موفقیت‌ها، برنامه‌ریزی و همکاری برای جمع‌آوری تمامی گازهای همراه در غرب و شرق کارون تا پایان سال آینده است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آینده جشن خاموشی تمامی فلرها در شرق و غرب کارون را برگزار کنیم.

وی افزود: گام بلند این طرح بهره‌برداری از NGL۳۲۰۰ است که روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب از گازهای همراه منطقه را جمع‌آوری می‌کند و بعد از ارائه متان به شبکه سراسری، C++ را به هاب پتروشیمی جنوب استان ارسال می‌کند. طرح مهم NGL۳۱۰۰ نیز در هفته‌های اخیر افتتاح شد که این طرح روزانه در سقف ظرفیت با بهره‌برداری از ایستگاه‌های پیش تراکم و خطوط مربوطه، تمامی گازهای همراه در منطقه میدان آذر و چنگوله و میدان بیات و سایر مناطق مثل یاران شمالی جمع‌آوری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه در شرق کارون، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون هم در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه اقدامات خوبی را شروع کرده اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود جشن خاموشی کامل گازهای همراه نفت در شرق و غرب کارون را پایان ۱۴۰۴ برگزار شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه مدیریت کربن پیشتاز است، بحث مدیریت کربن در همایش پیش‌رو مورد توجه قرار خواهد داشت، همچنین بحث تأمین آب واحدهای پتروشیمی بسیار حائز اهمیت است و طرح‌های آب بر باید در حاشیه دریا احداث شوند، افزود: زنجیره تامین کالا در صنعت پتروشیمی و صادرات محصولات از دیگر موضوعاتی است که مورد بیان در همایش قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۶۵ سال از آغاز عملیات اجرایی اولین پتروشیمی ایران می‌گذرد،   تا سال ۵۷ با وجود نداشتن هیچ گونه تحریمی و همراهی تمام ابرقدرت‌هاکارنامه روشن و درخشانی در زمینه پتروشیمی نداشتیم، در آن زمان بیش از ۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم و می‌توانستیم خوراک سرشاری برای صنعت پتروشیمی داشته باشیم. بعد از انقلاب اسلامی صنعت پتروشیمی رشد چشمگیری داشت، به‌طوری که از  ۶ مجتمع پتروشیمی در زمان انقلاب، به بیش از ۸۰ مجتمع پتروشیمی رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه امروز به‌ ظرفیت نزدیک به ۱۰۰ میلیون تن رسیدیم و تا پایان سال از ۱۰۱ میلیون تن عبور خواهیم کرد، گفت: غربالگری طرح های بالادست انجام شده و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، جهت‌گیری‌ها به صمت توسعه زنجیره اصلاح شد. همچنین بومی‌سازی کانالیست‌ها در دولت سیزدهم هدف‌گذاری شد و اکنون تمامی کاتالیست‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور  را بومی سازی کردیم و صاحب فناوری شدیم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در تأمین ارز  بسیار خوش درخشید، به‌طوری‌که برنامه ارزآوری پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود امااین رقم به میزان ۱۲ میلیارد دلار محقق شد، گفت: در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۱۶ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۲ با وجود ریزش قیمت‌های جهانی و عرضه بیشتر محصولات در بازارهای داخلی با عرضه اعتباری برای کمک به هزاران کارگاه‌های تولیدی، رقم خوبی حاصل شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۸۰ همت عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بازار بورس صورت گرفت که موجب افزایش و رونق تولیدات محصولات پایین دستی و صنعتی در کشور شد، گفت: تنها کشوری در منطقه هستیم که به همه دانش کاتالیست‌ها دست یافته‌ایم و در زمینه کالا و تجهیزات نیز برنامه‌ها بر این اساس است که تا چهارسال آینده، به دانش شاخت تمامی کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه ۵ ساله از یک سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و در یک‌سال اخیر نیز دستاوردهای خوبی در این زمینه دست یافتیم و اکنون در باشگاه تولیدکننده تجهیزات هایتک صنعت پتروشیمی قرار گرفتیم، گفت: تهیه سند تکمیل زنجیره ارزش از دستاوردهای مهمی است که آخرین وضعیت تولیدات صنعت پتروشیمی و جهت‌گیری بلندمدت ما را مشخص می‌کند، اصلاح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراحل پایانی تدوین بوده و باید افق بلندمدت ۵۰ ساله صنعت پتروشیمی تدوین شود و برنامه راهبردی چشم‌انداز ۲۰ ساله را تدوین کرده‌ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.