به گزارش تجارت گردان به نقل از روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی؛ سیدمرتضی حسینی معاون مالی، برنامهریزی و پشتیبانی این سازمان در این نشست با اشاره به آغاز فرایندهای تدوین پنجمین برنامه پنجساله سازمان تأمیناجتماعی، هوشمندسازی را رویکرد اصلی سازمان در تدوین این برنامه برشمرد و اظهار داشت: هوشمندسازی فرآیندی است که طی آن میتوانیم کیفیت ارائه خدمات به بیمهشدگان را با کمترین هزینه افزایش دهیم و شعب الکترونیکی و مجازی را جایگزین شعب فیزیکی در سراسر کشور کنیم.
وی افزود: در حوزه درمان نیز هم در بحث تشخیص و هم در بحث مدیریت و کاهش هزینهها میتوان با هوشمندسازی بسترسازی کرد. در پاسخگویی به سئوالات بیمهشدگان عزیز هم که امروز در قالب سامانه ۱۴۲۰ خدماترسانی انجام میشود، با هوشمندسازی میتوان بهترین مشورتها را با کمترین هزینه به مخاطبان سازمان تأمیناجتماعی ارائه کرد.
حسینی با تأکید بر اینکه تمام برنامهریزیهای سازمان درخصوص برنامه پنجساله پنجم مبتنی بر هوشمندسازی است، گفت: در رویکردی که سازمان تأمیناجتماعی در این زمینه اتخاذ کرده است، تصمیمگیریهای حوزهای و نگاه جزیرهای و بخشی در این سازمان حذف شده و با کمک بخشهای مختلف ستادی و استانی، یک نگاه یکپارچه در حکمرانی تأمیناجتماعی حاکم خواهد شد.
بر اساس این گزارش، دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی نیز در این نشست با اشاره به اینکه فناوری لایههای مختلفی دارد، اظهار داشت: هوش مصنوعی یکی از لایههای فناوری است که در دسته فناوری هدف عمومی قرار میگیرد. آخرین فناوری هدف عمومی؛ برق بود که کشف آن زندگی بشر را دگرگون کرد و هوش مصنوعی دومین فناوری هدف عمومی است که احتمالاً جهان را دستخوش تغییرات جدی خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی ساختارهای فرهنگی، اداری و سیاسی کشورها را دگرگون خواهد کرد، گفت: هوش مصنوعی چیزی نیست که بخواهیم با آن برخورد شعاری داشته باشیم. اگر در این صنعت دچار عقبماندگی شویم، مثل صنعتهای دیگر نیست که به آسانی قابل جبران باشد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به اینکه این سازمان از نظر زیرساختی سازمانی پیشرو نسبت به دیگر سازمانها و نهادهای کشور است، اظهار داشت: باید بپذیریم که دادهها از هر چیز برای تأمیناجتماعی مهمتر و ارزشمندتر هستند و در آیندهای نه چندان دور، این دادهها هستند که تغییرات را رقم میزنند. با استفاده از این دادهها میتوان بستر اقتصاد دیجیتالی را تدارک کرد و سازمان تأمیناجتماعی باید در این جهت حرکت کند.
خدابنده در ادامه گفت: برای توسعه هوش مصنوعی باید از ظرفیت استارتآپها و شرکتهای خصوصی استفاده کرد و در دنیا نیز هوش مصنوعی پشتیبانی بخش خصوصی را دارد. در این زمینه ابتدا باید ذهنیت هوش مصنوعی را در سازمان ترویج کرد و تدوین قواعد و بحثهای تکنیکی در مرحله بعد قرار میگیرند.
وی افزود: باید برای درآمدزایی از طریق دادهها برنامهریزی کنیم و در جهت کاهش هزینههای سازمان از ظرفیت استارتآپها و بخش خصوصی استفاده کنیم و در تدوین برنامه پنجم سازمان، باید همه این موارد به درستی لحاظ شود.
به گزارش روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، حسین مشیری تبریزی مدیرکل امور بینالملل سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست اظهار داشت: هدف همه سازمانهای تامیناجتماعی در سراسر جهان، ارائه خدمات بهتر به مخاطبان است و در این مسیر هر چیزی که بتواند ارائه این خدمات را تسهیل کند و کیفیت آن را افزایش دهد مطلوب خواهد بود. از این حیث، توسعه هوش مصنوعی برای سازمان تأمیناجتماعی ضرورتی اجتنابناپذیر است.
وی با اشاره به اینکه عقبماندگی در این حوزه به هیچ عنوان برای کشور پذیرفته نیست، گفت: در سالهای اخیر کشورهایی به سراغ هوش مصنوعی رفتهاند که شاید ما هیچ موقع تصور نمیکردیم. عربستان سعودی و ابوظبی از جمله آنها هستند که تأمیناجتماعی آنها پیشرفتهای چشمگیری در این حوزه داشتهاند.
مشیری افزود: عربستان طی سالهای اخیر، با به کارگیری این فناوری ۸۰ شعبه بیمهای خود را به ۲۸ شعبه رسانده است و این نشان از اهمیت فناوری هوش مصنوعی در حکمرانی تأمیناجتماعی دارد.
بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست، گزارشی از روند اجرای برنامه پنجساله چهارم و همچنین اهمیت و ضرورت هوشمندسازی در تدوین برنامه پنجساله پنجم توسط کارشناسان حوزه مالی و فناوری اطلاعات ارائه شد.