برگزاری نشست تخصصی جایگاه هوشمندسازی در پنجمین برنامه پنج‌ساله سازمان تأمین‌اجتماعی

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ سیدمرتضی حسینی معاون مالی، برنامه‌ریزی و پشتیبانی این سازمان در این نشست با اشاره به آغاز فرایندهای تدوین پنجمین برنامه پنج‌ساله سازمان تأمین‌اجتماعی، هوشمندسازی را رویکرد اصلی سازمان در تدوین این برنامه برشمرد و اظهار داشت: هوشمندسازی فرآیندی است که طی آن می‌توانیم کیفیت ارائه خدمات به بیمه‌شدگان را با کمترین هزینه افزایش دهیم و شعب الکترونیکی و مجازی را جایگزین شعب فیزیکی در سراسر کشور کنیم.

وی افزود: در حوزه درمان نیز هم در بحث تشخیص و هم در بحث مدیریت و کاهش هزینه‌ها می‌توان با هوشمندسازی بسترسازی کرد. در پاسخگویی به سئوالات بیمه‌شدگان عزیز هم  که امروز در قالب سامانه ۱۴۲۰ خدمات‌رسانی انجام می‌شود، با هوشمندسازی می‌توان بهترین مشورت‌ها را با کمترین هزینه به مخاطبان سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه کرد.
حسینی با تأکید بر اینکه تمام برنامه‌ریزی‌های سازمان درخصوص برنامه پنج‌ساله پنجم مبتنی بر هوشمندسازی است، گفت: در رویکردی که سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه اتخاذ کرده است، تصمیم‌گیری‌های حوزه‌ای و نگاه جزیره‌ای و بخشی در این سازمان حذف شده و با کمک بخش‌های مختلف ستادی و استانی، یک نگاه یکپارچه در حکمرانی تأمین‌اجتماعی حاکم خواهد شد.
بر اساس این گزارش، دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به اینکه فناوری لایه‌های مختلفی دارد، اظهار داشت: هوش مصنوعی یکی از لایه‌های فناوری است که در دسته فناوری هدف عمومی قرار می‌گیرد. آخرین فناوری هدف عمومی؛ برق بود که کشف آن زندگی بشر را دگرگون کرد و هوش مصنوعی دومین فناوری هدف عمومی است که احتمالاً جهان را دستخوش تغییرات جدی خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی ساختارهای فرهنگی، اداری و سیاسی کشورها را دگرگون خواهد کرد، گفت: هوش مصنوعی چیزی نیست که بخواهیم با آن برخورد شعاری داشته باشیم. اگر در این صنعت دچار عقب‌ماندگی شویم، مثل صنعت‌های دیگر نیست که به آسانی قابل جبران باشد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه این سازمان از نظر زیرساختی سازمانی پیشرو نسبت به دیگر سازمان‌ها و نهادهای کشور است، اظهار داشت: باید بپذیریم که داده‌ها از هر چیز برای تأمین‌اجتماعی مهم‌تر و ارزشمندتر هستند و در آینده‌ای نه چندان دور، این داده‌ها هستند که تغییرات را رقم می‌زنند. با استفاده از این داده‌ها می‌توان بستر اقتصاد دیجیتالی را تدارک کرد و سازمان تأمین‌اجتماعی باید در این جهت حرکت کند.
خدابنده در ادامه گفت: برای توسعه هوش مصنوعی باید از ظرفیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خصوصی استفاده کرد و در دنیا نیز هوش مصنوعی پشتیبانی بخش خصوصی را دارد. در این زمینه ابتدا باید ذهنیت هوش مصنوعی را در سازمان ترویج کرد و تدوین قواعد و بحث‌های تکنیکی در مرحله بعد قرار می‌گیرند.
وی افزود: باید برای درآمدزایی از طریق داده‌ها برنامه‌ریزی کنیم و در جهت کاهش هزینه‌های سازمان از ظرفیت استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی استفاده کنیم و در تدوین برنامه پنجم سازمان، باید همه این موارد به درستی لحاظ شود.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، حسین مشیری تبریزی مدیرکل امور بین‌الملل سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست اظهار داشت: هدف همه سازمان‌های تامین‌اجتماعی در سراسر جهان، ارائه خدمات بهتر به مخاطبان است و در این مسیر هر چیزی که بتواند ارائه این خدمات را تسهیل کند و کیفیت آن را افزایش دهد مطلوب خواهد بود. از این حیث، توسعه هوش مصنوعی برای سازمان تأمین‌اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
وی با اشاره به اینکه عقب‌ماندگی در این حوزه به هیچ عنوان برای کشور پذیرفته نیست، گفت: در سال‌های اخیر کشورهایی به سراغ هوش مصنوعی رفته‌اند که شاید ما هیچ موقع تصور نمی‌کردیم. عربستان سعودی و ابوظبی از جمله آنها هستند که تأمین‌اجتماعی آن‌ها پیشرفت‌های چشم‌گیری در این حوزه داشته‌اند.
مشیری افزود: عربستان طی سال‌های اخیر، با به کارگیری این فناوری ۸۰ شعبه بیمه‌ای خود را به ۲۸ شعبه رسانده است و این نشان از اهمیت فناوری هوش مصنوعی در حکمرانی تأمین‌اجتماعی دارد.
بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست، گزارشی از روند اجرای برنامه پنج‌ساله چهارم و همچنین اهمیت و ضرورت هوشمندسازی در تدوین برنامه پنج‌ساله پنجم توسط کارشناسان حوزه مالی و فناوری اطلاعات ارائه شد.

فتحنایی

Recent Posts

حسین گروسی: مناطق آزاد ظرفیت تبدیل به هاب گردشگری را دارند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مناطق آزاد با داشتن ظرفیت عظیم در حوزه گردشگری…

10 ساعت ago

دیدار مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان با مقامات قضایی در هفته قوه قضائیه

به مناسبت هفته قوه قضائیه، دکتر عباس معظمی، مدیرعامل محترم شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان، در…

10 ساعت ago

تکمیل پروژه کنسانتره سنگان تا پایان سال ۱۴۰۳

مدیرعامل «شرکت مجتمع فولاد خراسان» در مجمع عمومی سالانه این شرکت، کاهش چشم‌گیر توقفات، اصلاح…

10 ساعت ago

قدردانی سهامداران عمده از عملکرد درخشان مدیریت و کارکنان شرکت مجتمع فولاد خراسان در سالِ مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲

مجمع عمومی سالانه شرکت مجتمع فولاد خراسان با نماد بورسی «فخاس»، با تصویب تقسیم سود…

10 ساعت ago

فولاد هرمزگان به عنوان واحد صنعتی نمونه مورد تقدیر قرار گرفت

طی مراسم روز صنعت و معدن که به منظور تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه…

10 ساعت ago

نقش کلیدی هلدینگ سرمایه گذاری پارسیان در توسعه زنجیره فولاد خراسان رضوی

رئیس صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع فولاد و مواد…

10 ساعت ago