Categories: مناطق آزاد

بندر کیپ تاون پاسخگوی ترافیک کشتی‌ها نیست

به گزارش تجارت گردان به نقل از گروه بین‌الملل مانا، در تازه‌ترین گزارش مؤسسه آلفا‌لاینر آمده است: براساس داده‌های تحلیلگران این مؤسسه ایمنی دریانوردی در منطقه دریای سرخ تا تاریخ ۱۵ ژانویه تأمین نشده بود و اکثر قریب به اتفاق کشتی‌های اقیانوسی ترجیح دادند به سمت دماغه امید نیک و بندر کیپ تاون آفریقا تغییر مسیر دهند.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، بیش از ۳۳۸ کشتی از مسیر دریای سرخ به سمت کیپ تاون حرکت کرده است که از این تعداد ۱۹۲ کشتی در مسیر غرب و ۱۴۶ کشتی از مسیر شرق راهی این بندر شدند

بدین ترتیب اکثر کشتی‌ها تا تاریخ یاد شده ترجیح دادند برنامه خود را به سمت بندر کیپ تاون انتخاب کنند که بر‌اساس تحلیل کارشناسان و تحلیلگران بنادر آفریقای جنوبی آمادگی آن را ندارند که بتوانند از عهده  چنین ترافیکی برآیند، زیرا بندر کیپ تاون در حد معقولی قادر است به ترافیک کشتی‌ها پاسخ لازم را بدهد و از آن جایی‌که هیچ برنامه ریزی برای این کار نشده بود بنادر آفریقا در واقع غافلگیر شدند؛ اگر اختلالی در رابطه با ترافیک کشتی‌ها در این بنادر صورت گیرد به دلیل آن نیست که مدیران این بنادر نتوانستند مدیریت کنند بلکه غافلگیری باعث این ترافیک شده است.

تحلیلگران مؤسسه آلفا‌لاینر اعتقاد دارند در صورتی‌که رزرو کشتی‌ها به منظور پهلوگیری در بندر کیپ تاون از پیش تعیین شده باشد ممکن است بتوانند پاسخگو باشند.

بدین ترتیب در حال حاضر کشتی‌ها هیچ راهی جز انتخاب دماغه امید نیک برای عبور امن ندارند، زیرا استفاده از کانال پاناما برای صنعت کشتیرانی با توجه به خشکسالی این کانال نه تنها مقرون به صرفه نیست بلکه این کانال پاسخگوی نیاز مالکان و اپراتور‌های کشتی نیست.

آنچه در این میان بیش از پیش صاحبان کالا را رنج می‌دهد افزایش بی‌رویه قیمت حمل کانتینر است و از سوی دیگر این موضوع اپراتور‌ها و مالکان را نیز در رابطه با افزایش قیمت سوخت برمی‌انگیزد.

در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری تحلیلگران معتقدند برای جلوگیری از تأخیر کشتی‌ها به مقصد، شرکت‌های حمل‌و‌نقلی سعی دارند نسبت به افزایش سرعت کشتی اقدام کنند که باعث  انتشار کربن زیاد و آلودگی محیط زیست دریایی می‌شود.  

در پایان این گزارش آمده است: با توجه به ترافیکی که در بندر کیپ تاون ایجاد شده در حال حاضر انتخاب این بندر و دماغه امید نیک نه تنها دردسری برای حمل‌و‌نقل دریایی نیست، بلکه باید صنعت کشتیرانی قدر‌دان زحمات مدیران بنادر آفریقای جنوبی باشد که با حداقل امکانات سعی می‌کنند اختلال کمتری در حمل‌و‌نقل دریایی پدید آید.  

شایان ذکر است دور زدن از دریای سرخ و انتخاب دماغه امید نیک حدود ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ کیلومتر به سفر معمولی از خاور‌میانه تا اروپا اضافه می‌کند.

فتحنایی

Recent Posts

انتشار یازدهمین شماره فصلنامه الکترونیکی تازه‌های بیمه ایران و جهان ویژه بهار ۱۴۰۳

یازدهمین شماره فصلنامه الکترونیکی تازه‌های بیمه ایران و جهان مشتمل بر مقالات تازه با عناوین…

8 ساعت ago

بررسی آخرین وضعیت سه طرح توسعه‌ای شرکت ملی مس/تحول در زیرساخت‌های ورزشی ورزقان، شهربابک و رفسنجان

در جلسه امروز شورای توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران، آخرین وضعیت سه پروژه‌ درحال…

8 ساعت ago

اختصاص اعتبار ۸۰۰ میلیون دلاری برای خرید دکل و تجهیزات در شرکت ملی حفاری

مدیرعامل شرکت ملی نفت از صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری در شرکت ملی حفاری…

8 ساعت ago

ویدیو: فولاد مبارکه افتخار ملی و جز ۹ شرکت برتر تولیدکننده فولاد جهان است / لزوم بازبینی سهمیه برخی از قطعه‌سازان خودرو در وزارت صمت

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و…

8 ساعت ago

اعلام تغییر ساعت کاری شعب بانک آینده در استان خوزستان

ساعت کاری شعب استان خوزستان بانک آینده تغییر کرد.

8 ساعت ago

قانون موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه ابلاغ شد

سرپرست ریاست جمهوری، قانون موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران…

8 ساعت ago