×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۵ اسفند , ۱۴۰۳
بهینه‌سازی مصارف انرژی، افزایش بازدهی کوره‌های پیشگرم و ارتقای کیفی خط نورد گرم فولاد مبارکه

سعید اکبری، با بیان اینکه بسیاری از این پروژه‌ها به‌صورت زنجیره‌ای انجام شده یا در دست اقدام است و هریک به‌نوبه خود در بهبود شاخص‌های تولید خط نورد گرم و کاهش مصرف انرژی نقش مؤثری داشته گفت: برخی از مهم‌ترین این پروژه‌ها به شرح زیر است:

۱- پروژه توسعه و ریومپ (Revamp) کوره‌های پیشگرم شماره ۳ و ۴:

مراحل طراحی و مهندسی و انعقاد قرارداد و ساخت تجهیزات این پروژه طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ با شرکت تِنُوا (Tenova) ایتالیا انجام و اجرای آن درقالب توقفات سالانه کوره‌های ۳ و ۴ توسط شرکت‌های قائم‌رضا و کویر با نظارت مدیریت توسعه نورد گرم انجام گرفت و منجر به کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز کوره‌های ۳ و ۴ نورد گرم شد و سالانه بیش از ۲۴ میلیون نرمال مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز به دنبال داشت. این در حالی است که ظرفیت این کوره‌ها طبق عملکرد (Performance) قرارداد از ۲۸۰ تن بر ساعت به حدود ۳۱۰ افزایش یافته که علاوه بر بهبود راندمان کوره‌های ۳ و ۴ به میزان ۲۰درصد، ظرفیت و زیرساخت لازم در بخش کوره‌ها برای افزایش تولید خط نورد گرم به‌میزان سالیانه حدود ۲۵۰ هزار تن را نیز به ارمغان آورده است. این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی ریالی قابل‌توجه (بیش از ۹۰ میلیارد تومان) در هزینه گاز مصرفی کوره‌ها، در شرایط فعلی که محدودیت‌های تأمین گاز برای فولاد مبارکه و سایر صنایع شدت یافته بسیار حائز اهمیت و یک دستاورد ارزشمند برای فولاد مبارکه است.

وی در همین زمینه تأکید کرد: اجرای این پروژه ارتقای کیفی در محصولات نورد گرم را نیز به دنبال داشته که در این زمینه می‌توان به کاهش میزان Mark Skid اشاره کرد. این پارامتر، یک شاخص کیفی در بحث هموژن بودن دمای تختال‌های خروجی از کوره است و تأثیر بسزایی در کیفیت ورق‌های تولیدی خط نورد گرم دارد.

۲-پروژه تعویض و جایگزینی درایوهای اصلی (Main Drive) خط نورد گرم:

 با توجه به فرسودگی و از رده خارج بودن درایوهای اصلی خط نورد گرم (آنالوگ و مربوط به دوران ساخت) و توقفات متعدد ناشی از خرابی آن‌ها، جایگزینی این تجهیزات با درایوهای دیجیتال و بهره‌گیری از تکنولوژی روز، یکی از پروژه‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در راندمان کاری خط نورد گرم است. مراحل طراحی، تهیه اسناد مناقصه، تأمین اعتبار و انعقاد قرارداد این پروژه به انجام رسید و مراحل تأمین تجهیزات و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۹ با نظارت مدیریت توسعه نورد گرم آغاز شد. با توجه به اینکه عملیات اجرایی این پروژه صرفاً در توقفات سالیانه خط نورد گرم امکان‌پذیر است، با فازبندی پروژه علی‌رغم مشکلات و موانع ناشی از تحریم و نیز محدودیت‌های دوران کرونا طی چند سال گذشته، اغلب تجهیزات آن (بیش از ۸۵ درصد) نصب و راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بخش‌های باقی‌مانده نیز در توقف سال آینده خط نورد گرم به انجام خواهد رسید. گفتنی است با اجرای این پروژه کاهش چشمگیری در میزان توقفات خط نورد گرم حاصل شده و تأثیر آن در افزایش ظرفیت تولید خط نورد گرم در پایان پروژه به‌صورت مستند قابل‌ارائه خواهد بود.

۳-جایگزینی سیستم‌های کنترل و PLC کوره‌های پیشگرم نورد گرم:

از رده خارج بودن تجهیزات قبلی PLC کوره‌های پیشگرم، خرابی و توقفات ناشی از این سیستم و از طرف دیگر عدم امکان پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سیستم، انگیزه‌ای برای تعریف این پروژه در سال ۱۳۹۹ شد و مراحل طراحی، تهیه اسناد مناقصه و انعقاد قرارداد آن در سال ۱۴۰۱ به انجام رسید. نهایتاً تأمین تجهیزات و عملیات اجرایی آن نیز طی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ با نظارت مدیریت توسعه نورد گرم به پایان رسید و با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این پروژه مزیت‌های متعددی برای بهره‌برداری از کوره‌های پیشگرم به همراه داشته که از آن جمله می‌توان به کاهش چشم‌گیر توقفات و خرابی‌های ناشی از سیستم کنترل و اتوماسیون کوره‌ها و نیز ارتقای سطح امنیت سایبری آن اشاره کرد.

رئیس طراحی و مهندسی پروژه‌های نورد گرم فولاد مبارکه افزود: در این میان زنجیره‌ای از پروژه‌ها نظیر جایگزینی تابلوهای متال کلد ۶٫۶ kv مربوط به ونتیلاتور کوره‌های پیشگرم، جایگزینی و توسعه سیستم DCS مربوط به کنترل احتراق کوره‌های پیشگرم، ریومپ ماشین سنگ‌زنی کارگاه غلتک، ریومپ سیستم Flatness Gauge، ریومپ سیستم بازرسی اتوماتیک سطح ورق و… که اغلب دارای پیچیدگی‌های خاصی در طراحی و اجراست، بخشی از توسعه منجر به افتخارات واحد نورد گرم است. به‌منظور حفظ یکپارچگی توسعه در این واحد، زنجیره‌ای از پروژه‌های در دست اقدام نیز تعریف شده که طراحی، مهندسی، تهیه اسناد و تأمین اعتبار آن‌ها انجام شده و در مرحله مناقصه یا انعقاد قرارداد است، ازجمله توسعه و جایگزینی سیستم‌های Hydraulic Edgers در قفسه‌های خط Roughing نورد گرم، جایگزینی و ارتقای سیستم‌های Descaler خط نورد گرم (شامل ۴ سیستم مجزا)، جایگزینی و ارتقای تجهیز Crop Shear به همراه سیستم Crop Optimizer خط نورد گرم، جایگزینی و ارتقای تجهیزات Work Roll Cooling و side Guide قفسه‌های Finishing، توسعه و جایگزینی سیستم Strip Cooling خط نورد گرم، جایگزینی و ارتقای سیستم Profile Gauge در خط فینیشینگ (Finishing)، طراحی و اجرای سیستم مانیتورینگ دمای اسلب در خروجی کوره‌های پیشگرم، توسعه و ارتقای سیستم Data Logger در خط نورد گرم، جایگزینی موتور و درایوهای Roller Table خروجی کوره‌های پیشگرم، طراحی و اجرای سیستم‌های Centering در خطوط اسکین‌پاس (Skin Pass) و تمپرمیل (Temper Mill) واحد تکمیل نورد گرم، جایگزینی سیستم کنترل و مانیتورینگ مربوط به هیدرولیک ۱۶H نورد گرم، طراحی و نصب سیستم‌های تسمه‌زنی بر روی کویلرهای خط نورد گرم که همگی نقش بسزایی در بهبود عملکرد تولیدی واحد نورد گرم و در نتیجه ارتقای عملکرد فولاد مبارکه خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.