بومی‌سازی ۶۰ درصدی تولید لوازم خانگی/ از انتهای سال ۹۷ بسیاری از برندهای خارجی از بازار ایران خارج شدند

 به گزارش تجارت گردان ، سعید زرندی، معاونت طرح و برنامه وزارت صمت در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به لزوم توجه به تولیدات محصولات داخلی و خودکفایی و بی‌نیازی از خارج در بخش لوازم خانگی گفت: حضور شرکت‌های دانش بنیان در کنار شرکت‌های تولیدکننده داخلی همچون سام الکترونیک بسیار می‌تواند به افزایش کیفیت و کمیت تولید کمک کند.

وی ادامه داد: موضوع ارتقای فناوری در تولیدات یکی از دغدغه‌های اصلی ما در بخش تولید کالا با ارزش افزوده زیاد است و تولید با ارزش افزوده بالا تنها راه نجات کشور است. اگر می‌خواهیم تولید با ارزش افزوده بالا انجام دهیم، نیازمند تکنولوژی هستیم که دو راه بیشتر ندارد یا باید به شکل واردات انجام بدهیم یا اینکه از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امروز با توجه به تحریم‌های بین المللی بسیاری از کشورها حاضر نیستند با ما همکاری کنند و از انتهای سال ۹۷ بسیاری از برندهای خارجی خودشان را از بازار ایران خارج کردند و از همان زمان این دغدغه وجود داشت که آیا توان جایگزینی با اتکا به قدرت داخلی را داریم یا خیر.

زرندی افزود: تجربه دو سال گذشته نشان می‌دهد که تولیدات داخلی یک رشد جدی و خوبی داشتند و در بخش لوازم خانگی در ۱۰ ماهه امسال ۴۰ درصد رشد کردیم و این رشد باید ادامه داشته باشد. برای پنج سال آینده لوازم خانگی به عنوان یکی از صنایع پیشران باید به اهداف مهمی برسد و نقش مهمی در ایجاد اشتغال، ارزش افزوده تولیدات و حتی حضور در بازارهای جهانی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه باید به سمت بومی‌سازی در تولیدات باشد گفت: امروز بومی‌سازی در محصولاتی همچون یخچال، ماشین لباسشویی تا ۶۰ درصد انجام شده است و با کمک شرکت‌های دانش بنیان در حال حرکت به سمتی هستیم تا نیازهای باقیمانده را نیز بومی‌سازی کنیم البته امروز بسیاری از شرکت‌ها دانش بومی‌سازی را دارند اما هنوز موضوع تجمیع تقاضا اتفاق نیفتاده است.

زرندی با اشاره به حرکت به سمت استانداردسازی قطعات افزود: به دنبال آن هستیم که تولید یک قطعه بتواند به برندهای مختلف خدمات بدهد و در این راه معاونت علمی نیز همکاری خوبی دارد و امروز در پایان سال جهش تولید صنایع لوازم خانگی ما در مجموع نمره بسیار بالایی در توجه به تولید داخلی و بومی‌سازی می‌گیرد.

وی ادامه داد: تحریم به نوعی زمینه خودباوری را در تولیدات داخلی فراهم کرد تا ما شاهد ساخت و ارتقای برند داخلی باشیم و اگر مشکلات مرتفع شود قطعا تولیدکنندگان داخلی می‌توانند رشد خوبی داشته باشند اما باید بپذیریم که بخشی از مشکلات داخلی نیست به طور مثال برخی از مواد اولیه باید از خارج از کشور تامین شود.

وی ادامه داد: در بررسی که از بین ۹۶۰ شرکت بزرگ داخلی انجام دادیم بالغ بر ۳۸۰ شرکت در همین زمان تحریم رشد ۲۰ درصدی داشتند و این امر نشان می‌دهد که تولید در حال بازگشت به فضای مناسب خود است و اگر بتوانیم اثر تورم را بر تولید کم کنیم، پایان سال ۹۹ می‌تواند پایان خوشی باشد.

فتحنایی

Recent Posts

آغاز مذاکرات برای ایجاد کانال مالی مشترک بین کشورهای اسلامی

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: مذاکرات دو و چند جانبه با روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو…

8 ساعت ago

بیمه تجارت‌نو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه میان بیمه تجارت‌نو با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف ارائه…

8 ساعت ago

فولاد کویر در پیشگیری از حوادث در منطقه پیشتاز است

در مراسمی که به مناسبت ۷ مهر روز آتش‌نشان در ایستگاه مرکزی آتش‌نشانی آران و…

8 ساعت ago

چهارمین کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی برگزار می شود

سازمان مدیریت صنعتی به عنوان یک سازمان جریان‌ساز و ادبیات‌ساز، مقوله‌های نوپدید و نوظهور مدیریت…

8 ساعت ago

تاکید مدیرعامل پتروشیمی ایلام بر خلق ارزش افزوده بیشتر در صنعت

مدیرعامل پتروشیمی ایلام در همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران گفت: صنعت پتروشیمی کشور باید…

8 ساعت ago