×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۵ مرداد , ۱۴۰۳
بیش از چهاردهه نقش‌آفرینی ایریتک در توسعه صنعتی ایران

تحولات محیط کسب‌وکار جهان در سال‌های اخیر به گونه‌ای پیش رفته است که امروزه موضوع ارتقای سطوح تخصص و دانش فنی، پیش‌نیاز و شرط لازم و ضروری تحقق توسعه صنعتی و رسیدن کشورها به رشد اقتصادی پایدار به شمار می‌آید زیرا ساختارهای اقتصادی جهان به شکلی روزافزون و فراگیر در معرض تحولات تکنولوژیکی قرار دارند و تطابق یافتن فرایندهای صنعتی با آخرین پیشرفت‌های حوزه دانش و فناوری، کلید رقابت‌پذیری صنایع و شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان تلقی می‌شود.

به صورت کلی، اقتصاد دانش‌بنیان بر چند رکن اساسی شامل چارچوب‌های منسجم اقتصادی، شرکت‌ها و نهادهایی برای استفاده از دانش، منابع انسانی تحصیل‌کرده و ماهر، سیستم‌های نوآورانه و خلاقانه و زیرساخت‌های اطلاعاتی به‌روز و پایه‌ای استوار است.

تجارت گردان | بیش از چهاردهه نقش‌آفرینی ایریتک در توسعه صنعتی ایران

در این میان، شرکت‌ها و نهادهای فنی و مهندسی محور اساسی تحقق اهداف اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌آیند. شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) با بیش از چهار دهه تجربه و تخصص و نقش‌آفرینی در توسعه صنعتی ایران، از برجسته‌ترین شرکت‌های فنی و مهندسی کشور محسوب می‌شود که از پتانسیل و ظرفیت‌ بالایی برای اجرای پروژه‌های صنعتی همگام با آخرین تحولات فناورانه و دانشی دنیا برخوردار است.

این شرکت با رسالت انتقال دانش فنی ساخت کارخانه‌های فولادی فعالیت خود را آغاز کرد و در کارنامه زرین و پربار خود، اجرای ابرپروژه‌هایی مانند احداث واحد فولادسازی مجتمع فولاد مبارکه را به ثبت رسانده است.

دسترسی به منابع نفت و گاز و ذخایر معدنی متنوع و همچنین قرارگیری در شاهراه ارتباطات بین‌المللی، از جمله مزیت‌های رقابتی ایران برای توسعه صنعتی به شمار می‌آید و آمیخته شدن این مزیت‌ها به توانمندی‌های فنی و تخصصی داخلی می‌تواند عامل موثری برای رشد اقتصادی پایدار و مقاوم در برابر تکانه‌های بیرونی و درونی تلقی شود.

تجارت گردان | بیش از چهاردهه نقش‌آفرینی ایریتک در توسعه صنعتی ایران

شرکت ایریتک در حال حاضر از توانمندی کم‌نظیری برای ارائه خدمات فنی و مهندسی برخوردار است و خدمات طراحی و ساخت پروژه‌های مختلف در صنایع فولاد، مس، زغال‌سنگ و نفت و گاز را به صورت «EPC» ارائه می‌دهد؛ به این معنا که این شرکت در توسعه صنایع مختلف خصوصا صنایع معدنی و فلزی به بلوغ و پیشرفت چشمگیری رسیده است و پروژه‌های صنعتی را از طراحی تا بهره‌برداری نهایی مدیریت می‌کند.

 پیوسته ورق گرم فولادی شهرستان قروه را که دیگر طرح پیشران به شمار می‌آید، در دست اقدام دارد و پیش‌بینی می‌شود که این طرح تا سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسد. کارخانه اکسیژن ۴ شرکت فولاد خوزستان، فروآلیاژ بهاباد و پروژه کارخانه فرآوری طلای سقز، برخی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام شرکت ایریتک محسوب می‌شوند.

تجارت گردان | بیش از چهاردهه نقش‌آفرینی ایریتک در توسعه صنعتی ایران

گذرگاه بومی‌سازی، مسیر توسعه فراگیر

شرکت بین‌المللی مهندسی ایران با برخورداری از سرمایه‌های انسانی متخصص و با مهارت و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی، به صورت مداوم دانش فنی خود را ارتقا می‌دهد. باید در نظر داشت که تقویت ارتباط و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان از جنبه بومی‌سازی و انجام فرایندهای تحقیق و توسعه نیز اهمیت دارد. امروز تجربه و تخصص شکل‌گرفته در شرکت ایریتک، به گذرگاهی برای ارتقای توانمندی‌ها و بومی‌سازی ساخت و احداث واحدهای صنعتی در زنجیره فولاد تبدیل شده است.

برای مثال، این شرکت در حوزه بومی‌سازی، مهندسی معکوس و ارتقای سطح دانش فنی توانسته است امکان ساخت و تولید بسیاری از قطعات و بعضا تجهیزات صنعتی را فراهم آورد که پیش از این دانش فنی تولید آن‌ها در کشور وجود نداشت. در واقع شرکت ایریتک با اجرای طرح‌های توسعه به وسیله مهندسان و متخصصان ایرانی و تامین تجهیزات و قطعات آن در داخل کشور، به طور قابل‌توجهی در هزینه‌های تامین و ساخت صرفه‌جویی کرده و نقش بسزایی در جلوگیری از خروج ارز از کشور داشته است. به علاوه، این شرکت امروز به جایگاهی دست یافته است که شرکت‌های بزرگ مختلفی را به عنوان بازوهای توسعه صنعتی کشور پرورش می‌دهد.

فرهنگ بومی‌سازی شکل گرفته در شرکت ایریتک، در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی بر اقتصاد کشور سایه انداخته و دسترسی به فناوری‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات را محدود کرده است، می‌تواند مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی ایران باشد و تاثیرپذیری بخش صنعت را از محدودیت‌های تحریمی و تکانه‌های خارجی به حداقل برساند.

تجارت گردان | بیش از چهاردهه نقش‌آفرینی ایریتک در توسعه صنعتی ایران

البته باید در نظر داشت که تخصص و توانمندی‌‌های بومی‌سازی‌ شده در این شرکت، امکان صادرات دانش فنی و توان اجرای طرح‌های معدنی و صنعتی خصوصا در حوزه صنعت فولاد را به کشورهای در حال توسعه نیز فراهم می‌کند. در این راستا، شرکت ایریتک مذاکراتی را با کشورهای همسایه از جمله افغانستان و عراق، کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس و همچنین کشورهای حوزه «CIS» انجام داده است.

این مسئله نشان می‌دهد که این شرکت توانمندی خود را برای تحقق توسعه صنعتی محدود به داخل کشور نمی‌داند و با توجه به جایگاه ویژه خود، موضوع صادرات خدمات فنی و تخصصی را در بیرون از مرزهای جغرافیایی نیز دنبال می‌کند.

در هر صورت فولاد، صنعتی صادرات‌محور به شمار می‌آید و تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالا با جلوگیری از خام‌فروشی می‌تواند زمینه رشد اقتصادی پایدار، متوازن و فراگیر اقتصاد ایران را فراهم آورد و موجب توسعه صادرات غیرنفتی کشور شود. بنابراین ایریتک به عنوان شتاب‌دهنده اجرای پروژه‌های صنعتی، نگاهی فراگیر و همه‌جانبه به موضوع توسعه صنعتی دارد.

این شرکت همگام با توسعه واحدهای فولادسازی بر مبنای تکنولوژی کوره قوس الکتریکی، احداث کارخانه الکترود گرافیتی را در دستور کار قرار داده است. تولید این اقلام مصرفی در داخل کشور علاوه بر جلوگیری از خروج ارز و بهبود مدیریت هزینه‌های تولید در کارخانه، امکان تسریع در تامین الکترود گرافیتی را نیز فراهم می‌آورد.

در پایان باید اشاره داشت که آخرین تحولات محیط کسب‌وکار جهان از جمله لزوم کاهش آلایندگی و رویکردهای حرکت به سمت صنعت سبز، از جمله مسائلی است که از طریق تقویت و گسترش همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود. با توجه به اهتمام جدی شرکت ایریتک به فرایندهای تحقیق و توسعه و رشد مداوم سطوح دانش و تخصص در این شرکت، می‌توان انتظار داشت که هر روز پیشرفت‌های چشمگیری در این خصوص حاصل شود؛ به طوری که این شرکت با نقش‌آفرینی در خودکفایی کشور، پرچمدار رشد صنعتی و اقتصادی کشور باشد.

منبع : فلزات آنلاین

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.