Categories: بانک و بیمه

بیمه پاسارگاد با توانگری ۳۱۰ درصدی، پیشتاز صنعت بیمه ایران

مفهوم توانگری یا Affluence، در ادبیات مدیریت مالی و به طور خاص در صنعت بیمه، مهمترین مدلولی‌ست که می‌تواند دامنه قدرت یک شرکت بیمه‌ای را برای مدیریت ریسک‌های مختلف به نمایش بگذارد. هرچند که دامنه توانگری در ایران بسیار مفصل و گسترده تعریف شده است و بعضا شرکت‌های بیمه زیان‌ده را نیز در زمره دارندگان استاندارد‌های توانگری (که تقریبا به لحاظ مفهومی با شاخص کفایت سرمایه بانک‌ها برابری می‌کند) می‌گنجانند، با این حال شرکت بیمه پاسارگاد، به عنوان یکی از ۳ بیمه نخست ایران (مطابق با آخرین ارزیابی‌های رسمی بیمه مرکزی در رابطه با سطوح توانگری شرکت‌های بیمه در کشور منتشر کرد)، صلاحیت عملیاتی خود را برای خریداری کردن پورتفوی بیمه‌های اساسی مانند بیمه عمر، به رخ سایر رقبا می‌کشد.

پاسارگاد در قله توانگری

بیمه‌های گرید ۱ به لحاظ توانگری، سطح پوشش کفایت سرمایه‌ای نسبتا ۱۰۰ درصدی و یا حتی بیشتر دارند که به لحاظ توانایی سرعت پوشش جبران خسارت وارده، در سطح کاملا قابل اطمینانی قرار دارند. مطابق با آخرین بررسی‌های به عمل آمده از سوی بیمه مرکزی، بیمه پاسارگاد با احراز شاخص توانگری ۳۱۰ درصدی، در بالاترین سطح ممکن برای پوشش خسارات و خریداری بیمه‌های نیازمند به کفایت سرمایه بالا مانند بیمه عمر قرار دارند. از سوی دیگر، سهم ۴۶ درصدی رسته بیمه‌های زندگی در کلیت پورتفوی بیمه‌نامه‌های به فروش رسیده توسط این شرکت مشهور بیمه‌ای، بیانگر شیفت کردن ماکرواستراتژی این شرکت به سمت منابع درآمدی درازمدت با دامنه ریسک پایین است. اساسا بیمه‌های با دامنه ریسک بالا مانند بیمه‌های درمان، حوادث و شخص ثالث، امکان توسعه منابع درآمدی و کفایت سرمایه بیمه‌ها را به چاش می‌کشند و به لحاظ درآمدی نیز، منابعی کوتاه مدت و غیرقابل اتکا به شمار می‌روند.

انجام محاسبات مربوط به ذخایر فنی و ذخیره خسارت معوق مطابق با استاندارد‌های نسبتا سخت‌گیرانه بیمه مرکزی، در کنار انتقال سطوحی از ریسک بیمه‌نامه‌های صادر شده به شرکت‌های بیمه اتکایی، سبب موزون‌سازی دامنه ورودی‌های ریسک تحمیلی به این شرکت شده است. بررسی روند‌های موجود از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که این شرکت در مسیر موزون‌سازی دامنه ریسک دارایی‌ها و افزایش توانایی مانور عملیاتی خود در قبال بیش از ۸ میلیون نفر مشتری بیمه‌ای و سهامداران بیمه پاسارگاد قرار دارد. این مسئله در شرایطی رخ داده، که بسیاری از رقبای این شرکت در صنعت بیمه کشور طی سالیان اخیر، با کاهش سطح توانگری و همچنین افزایش ریسک در سبد دارایی‌های خود روبرو بوده‌اند و همین مسئله نیز، تمایز‌های آشکار بیمه پاسارگاد را با رقبا به نمایش می‌گذارد. / نبض بازار 

فتحنایی

Recent Posts

رویکرد جدید مدیریت بیمه ایران حفظ کرامت بازنشستگان است

گردهمایی بازنشستگان بیمه ایران (مشمول صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی) با حضور اعضای شورای هماهنگی بازنشستگان…

4 ساعت ago

بیمه «ما» ۷٫۵ همت بیمه نامه فروخت

شرکت بیمه "ما" در ۹ ماه نخست سال جاری حدود ۷٫۵ هزار میلیارد تومان بیمه…

4 ساعت ago

حضور بیمه تعاون در دومین نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی در بوشهر

بیمه تعاون با حضور فعال در دومین نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی در بوشهر،…

4 ساعت ago

بانک صادرات ایران، حامی نمایشگاه پتروشیمی «اهواز پترواکس»

​​اولین نمایشگاه بین‌المللی پتروشیمی و صنایع وابسته «اهواز پترواکس»، با حضور بانک صادرات ایران در…

4 ساعت ago

نشریه دیجیتال ارتباط ایران زمین منتشر شد

سرمقاله: جایگاه هوش مصنوعی در صنعت بانکداری؛ نیازی واقعی یا حضوری تشریفاتی؟!

4 ساعت ago

ارائه خدمات، بدون تعطیلات

واحد ارتباط مردمی بانک ملی ایران با وجود تعطیلات سراسری در روزهای پایانی آذر ماه…

4 ساعت ago