×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تخصیص اعتبار ۵۰ میلیون یورویی برای رفع تنش‌های آبی

تجارت گردان | تخصیص اعتبار ۵۰ میلیون یورویی برای رفع تنش‌های آبی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، حمیدرضا جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در آیین افتتاح طرح‌های صنعت آب با بیان اینکه امروز آبرسانی به ۷۴ روستا با جمعیت ۱۴۵ هزار و ۳۶۴ نفر انجام و این جمعیت را پوشش خواهد داد، گفت: امروز با دستور رئیس جمهور آبرسانی به ۷۴ روستا انجام شد که اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان داشته است.

او افزود: اجرای ۲۷ حلقه چاه، ۶۲ کیلومتر خط انتقال و ۱۱۶ کیلومتر شبکه توزیع نشان می‌دهد که تأمین آب پایدار یکی از اهداف بلند دولت در روستا‌ها است.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه اجرا و نصب تصفیه‌خانه‌ها با تکنولوژی نانوفیلتراسیون را در ۱۴ شهرستان آغاز کرده‌ایم، گفت: جمع‌آوری فاضلاب در روستا‌ها آغاز شده به‌طوری که امروز شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه امامزاده داود به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این پروژه ۳۹۵ روستا با جمعیت ۷۵۰ هزار نفر از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شود.

جانباز با تأکید بر اینکه موضوع آبرسانی روستایی در کشور یک اتفاق بزرگ در دولت محسوب می‌شود، گفت: این اقدام با سرعت خوبی در حال انجام است؛ به طوری که در استان تهران در روستا‌ها جمعیتی بالغ‌ بر ۷۵۰ هزار نفر از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند و به احتمال زیاد تصفیه‌خانه ششم با همکاری رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان تهران تا خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید چرا که تجهیزات این تصفیه‌خانه از گمرک خارج شده است و زودتر از برنامه افتتاح خواهد شد.

او گفت: تمام تلاش ما این است که تأمین آب شهر‌ها و روستا‌ها از آب‌های سطحی افزایش پیدا کند، بنابراین به این سمت رفته‌ایم که تأمین آب شهر‌ها و روستا‌ها از آب‌های زیرزمینی کاهش و آب‌های سطحی افزایش پیدا کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی پس از ماه‌ها تصویب از سوی دولت از شنبه هفته آینده رسماً اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: حکم سه تن از مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب استان تهران، اصفهان و آذربایجان‌غربی صادر شده است.

در ادامه جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های آب روستایی استان تهران با حضور در جمع خبرنگاران، از تخصیص اعتبار ۵۰ میلیون یورویی برای رفع تنش‌های آبی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: پیشنهادی در کمیسیون عمران مجلس مطرح شده است تا این رقم به دو برابر افزایش یابد.

جانباز اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در روستا‌های سراسر کشور بهره‌مند از آب شرب سالم و بهداشتی هستند و در برنامه داریم که تا یک سال و نیم آینده به بیش از ۳ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور آب شرب سالم و پایدار برسانیم و در پایان این دولت جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و پایدار به بیش از ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

او افزود: هم‌اکنون در تمام ۳۱ استان کشور، پروژه‌های آبرسانی روستایی در حال انجام است و حدود ۴ هزار قرارداد تاکنون در این بخش با بخش خصوصی منعقد شده است.

جانباز تصریح کرد: طبق شاخص‌های جهانی بهداشت که مبتنی بر دسترسی مردم به آب شرب با کیفیت با مختصری پیاده‌روی است، بیش از ۹۵‌درصد جمعیت روستایی ایران بهره‌مند محسوب می‌شوند، اما به دنبال این هستیم که روستا‌ها همچون شهر‌ها آب شرب باکیفیت به صورت لوله‌کشی در منازل خود دریافت کنند و کیفیت آب شرب در روستا‌ها برابر با کیفیت آب شرب در شهر‌ها باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ۱۲۶ تصفیه‌خانه فاضلاب تا سال ۱۴۰۰ وارد مدار بهره‌برداری می‌شود، گفت: بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های بزرگ فاضلاب، بزرگترین پروژه زیست محیطی کشور است.

جانباز بیان کرد: برای اولین بار در خطوط آبرسانی بزرگ کشور از پمپ‌ها و الکتروموتور‌های ساخت داخل استفاده کرده‌ایم به طوری‌که در پروژه تلمبه‌خانه خط انتقال چاه‌نیمه به زاهدان پمپ‌های تولید داخل پس از دو سال چالش، هفته گذشته در ایستگاه پمپاژ زاهدان نصب شد و وقتی بزرگترین ایستگاه پمپاژ کشور را با الکتروموتور ساخت داخل مجهز کرده‌ایم بسیار برای ما امیدبخش بوده که در دیگر پروژه‌ها نیز از این توان ساخت داخل استفاده خواهیم کرد.

او افزود: امروز با حضور رئیس جمهور در بخش آب و فاضلاب استان تهران بیش از هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری رسید و جمعیت دو میلیون شهرنشین و ۱۴۶ روستایی استان از این پروژه‌ها بهره‌مند شدند.

جانباز با بیان اینکه موضوع فاضلاب روستایی پس از تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستایی هدفگذاری بعدی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است گفت: تلاش می‌کنیم با بهره‌مندی از منابع داخلی شرکت‌های آبفا، پروژه‌های فاضلاب روستایی را اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تلاش دولت برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستایی گفت: پیشنهاد شده است که ۱۵۰ میلیون یورو  برای پروژه‌های آبرسانی روستایی در سال ۹۸ اختصاص یابد اما هنوز این مهم انجام نشده است.

جانباز درخصوص تخصیص منابع در زمینه رفع تنش‌های آبی گفت: اعتباری که برای سال آینده برای رفع تنش‌های آبی در نظر گرفته شده ۵۰ میلیون یورو است که البته در کمیسیون عمران مجلس پیشنهادی مطرح شده که این رقم دو برابر شود، اما هنوز منتظر تصویب این ردیف اعتبار برای سال ۹۹ هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.